• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Conversation analytic study of group orientation in EFL group work

Research Project

Project/Area Number 22K00833
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionKyoto Sangyo University

Principal Investigator

増田 将伸  京都産業大学, 共通教育推進機構, 准教授 (90460998)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 早野 薫  日本女子大学, 文学部, 准教授 (20647143)
遠藤 智子  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (40724422)
黒嶋 智美  玉川大学, ELFセンター, 准教授 (50714002)
横森 大輔  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (90723990)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsグループワーク / 会話分析 / 認識性 / 意見の不一致 / 英語学習 / 英語教育 / 同調志向
Outline of Research at the Start

大学英語授業内グループワーク(以下GW)における同調志向を解消して主体的な学習を導くために、学生間の相互行為を分析し、授業内活動の種類に応じてGWの設計や教示方法を提案する。以下の4段階で研究を進める。
①会話分析の手法により発話の特徴を詳細に分析し、同調志向が出現する仕組みを明らかにする。
②分析結果を基に、学習活動のデザイン(タスクの種類、習熟度、使用言語等)と相互行為の展開パターンの相関を記述し、GWの設計や具体的な教示方法を考案する。
③考案内容を教育現場で試行して分析で得られた知見と比較し、改良を重ねる。
④GWの設計案や教示方法について教育現場への提案を具体的事例とともにまとめ、公開する。

Outline of Annual Research Achievements

前年度に引き続き、各自がデータを整備しつつ分析を深化させた。今年度から坂尾結衣(京都大学大学院)を研究協力者に加えた。上半期は国際学会(International Pragmatic Conference, International Conference on Conversation Analysis)に参加し、発表1件を行うとともに最先端の研究動向にふれた。9月にはセミクローズドでワークショップ「外国語学習場面の会話分析」を開催し、本研究メンバーと外国語場面の会話分析に長けた先進研究者3名で議論・交流の場を持つことができた。3月にはEMCA研究会のテーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」に参加し、EMCA研究が授業・教育実践を明らかにし、実践に貢献する可能性について議論した。
メンバーの研究成果は上記ワークショップおよび内部会合5回で検討し、それを基に下半期にコミュニケーション研究・英語教育・応用言語学関係の国内学会で発表3件を行って関連研究者と議論することができた。研究主題としては、相手の理解可能性への配慮、理解のトラブルや解答の不一致への対処、言語面の支援を行う権限と母語話者性の関係、白板等の教具の活用などを扱い、前年度からさらに分析の幅を広げることができた。今年度は研究成果を論文にまでまとめることはできなかったが、次年度の国内学会発表1件が採択決定しているなど、次年度に展開可能な基盤をある程度築くことはできたので、次年度にさらに発展させていきたい。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

国際学会やワークショップを通じて研究知見や交流を得ることができ、扱う研究主題の幅を広げて次年度以降に展開できる研究基盤をある程度築くことができた。

Strategy for Future Research Activity

本研究メンバーで議論を重ね、研究期間後半のシンポジウム開催や国際学会発表に向けて研究を洗練させていく。あわせて、分析に基づいて考案した学習活動のデザインを教育現場で試行し、検討を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Students’ strategies for “think and search” type multiple choice reading comprehension questions2023

    • Author(s)
      Masuda, M.
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 5 Pages: 21-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Translanguaging Gestures and Onomatopoeia as Resources for Repairing the Problem2022

    • Author(s)
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, J. Y., Chaikul, R.
    • Journal Title

      The Center for English as a Lingua Franca Forum

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 68-86

    • DOI

      10.15045/00001704

    • ISSN
      2436-2867
    • URL

      https://tamagawa.repo.nii.ac.jp/records/1449

    • Year and Date
      2022-04-01
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Navigating Boundaries through Knowledge: Intercultural Phenomena in ELF Interactions2022

    • Author(s)
      Kuroshima, S., Dimoski, B., Okada, T., Yujobo, Y. J.., & Chaikul, R.
    • Journal Title

      Englishes in Practice

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 82-106

    • DOI

      10.2478/eip-2022-0004

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 正解到達型グループワークでの各自の解答の共有過程―解答の(不)一致への指向を中心とした検討―2024

    • Author(s)
      増田将伸
    • Organizer
      社会言語科学会第48回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 英会話練習における学習活動開始のためのマルチモーダルな調整―学習者エラーに対するメタ言語的教示に着目して―2024

    • Author(s)
      坂尾結衣
    • Organizer
      社会言語科学会第48回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Management of disagreement in small group discussions for reading comprehension2023

    • Author(s)
      Masuda, M.
    • Organizer
      The 18th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Dealing with intelligibility of pronounced words2023

    • Author(s)
      Kuroshima, S.
    • Organizer
      第6回日本応用言語学会(JAAL in JACET)学術交流集会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 高大連携と大学全体での連携. 玉川学園シンポジウム 新学習指導要領のもとでの英語教育―縦横の連携と教員養成(招待シンポジウム)2023

    • Author(s)
      黒嶋智美
    • Organizer
      第4回大学英語教育学会ジョイントセミナー
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Students’ strategies for “think and search” type multiple choice reading comprehension questions2022

    • Author(s)
      Masuda, M.
    • Organizer
      第5回JAAL in JACET(日本応用言語学会)学術交流集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Doing ‘being an expert or a novice’: Extended other-initiated repair sequences in ELF interactions2022

    • Author(s)
      Satomi Kuroshima, Blagoja Dimoski, Tricia Okada, Yuri Jody Yujobo, and Rasami Chaikul.
    • Organizer
      13th International Conference of English as a Lingua Franca
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi