• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Social History of Schooling in Muslim society of Southeast Asia: Discourses of Education and Women in the Colonial Era

Research Project

Project/Area Number 22K02335
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

久志本 裕子 (塩崎 裕子 / 久志本裕子)  上智大学, 総合グローバル学部, 准教授 (70834349)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 服部 美奈  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 教授 (30298442)
鴨川 明子  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (40386545)
山口 元樹  京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 准教授 (60732922)
坪井 祐司  名桜大学, 国際学部, 上級准教授 (70565796)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2025: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords植民地 / 女子教育 / イスラーム / マレーシア / インドネシア / イギリス / オランダ / 学校化 / 男性性 / ナショナリズム / 教育社会史 / 東南アジア / ムスリム社会
Outline of Research at the Start

この研究では、現在のマレーシア・インドネシアにあたる地域で20世紀初頭にムスリムによって発行された雑誌と新聞、あるいはイスラーム系ではない雑誌、新聞におけるムスリムによって書かれた記事を主な資料として教育に関する言説、特に女性の社会的地位と教育の必要性について論じた言説がどのような形で欧米と中東の言説の影響を受けながら成立し、変化したのかを分析する。東南アジアの教育社会史として研究成果を論文等の形で発表するのに加え、東南アジアのムスリムが「外来」の制度や思想を紆余曲折しながら受け止めた様子から得られた示唆を、「学校化」する現代社会をめぐるより一般的な知見としてシンポジウム等で発表する。

Outline of Annual Research Achievements

今年度の研究では植民地期の教育の展開についてより広い視点から考えるための資料を集めること、また女子教育の展開を考えるうえで、現在のマレーシア・インドネシアにおけるジェンダー観の特徴とその変化、現代までを含む学校や大学におけるジェンダー間関係の在り方など女子教育を取り巻く様々な条件を明らかにし、整理することを目的とした。
まず、歴史資料についてはマレーシア・オランダに出張し(渡航費には他の研究費を含む)、植民地期から独立に至る時期の資料収集を進めた。また、現代までを含む女子教育を取り巻く諸条件の調査については、久志本・鴨川がマレーシアにおける調査で大学における教員と学生にジェンダーによって異なる認識や態度があるのかについてインタビューと参与観察を行った。この結果、マレーシアの学校におけるジェンダー差の文化的特徴は、学校という制度とそこにおける教師の役割と密接につながっているのではないかという発想に至った。植民地期からのその形成を考えるには、「女子教育」という枠組みを超えて、そもそも「教師」の役割がどのように位置づけられてきたのか、学校教育普及の各段階において誰が「教師」としての役割を担い、そうした人々がどのような存在としてイメージされてきたのかを探る必要がある。そのうえで、そこに「女性教師」がどのように位置づけられ、またイメージされるようになったのかが、「女性には教育が必要である」という言説の形成と大きく関係していると考えられるのである。この点について来年度以降の研究で明らかにしていきたい。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

各自の研究についてはおおむね順調に進展しているが、他の研究費との兼ね合いで予算が予定通り執行できていない部分がある。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は各自の海外出張による文献収集とその分析を引き続き行うとともに、研究会を2023年度よりも頻繁に行い、各自の成果をすり合わせる作業を進める予定である。研究組織はマレーシア班インドネシア班、あるいは教育学班と歴史学班という二つの分け方で分けることができるが、班の単位で共通の関心事項となる本を選んで読書会を行い、資料収集から得られた成果の解釈に役立てるといった活動を予定している。会合はオンラインを基本とするが、2024年度中に少なくとも1度は全員を対面で集めての研究会を実施したい。また、成果発信に向けて、年度末をめどに公開の研究会を行い、研究班以外の研究者からフィードバックを得て来年度の研究につなげる計画である。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] Reconciling Islam with Indonesian Nationalism: Acceptance of the Arab Middle Eastern Influence During the Dutch Colonial Period2024

    • Author(s)
      Yamaguchi Motoki
    • Journal Title

      Die Welt des Islams

      Volume: 1 Issue: 4 Pages: 1-30

    • DOI

      10.1163/15700607-20240004

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評と紹介 長沢栄治監修『イスラーム・ジェンダー・スタディーズ』第3巻:服部美奈・小林寧子編著『教育とエンパワーメント』2024

    • Author(s)
      山口元樹
    • Journal Title

      『イスラム世界』

      Volume: 100 Pages: 117-128

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Muslims’ Vision of an Islamic State During the Decolonisation of Southeast Asia2023

    • Author(s)
      Tsuboi Yuji
    • Journal Title

      MSC13 E-Proceedings: The 13th International Malaysian Studies Conference

      Volume: 2 Pages: 336-354

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 「課題研究Ⅱ「高等教育における「リバース・ジェンダー・ギャップ」―東南アジアの国際比較」2023

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Journal Title

      『比較教育学研究』

      Volume: 66 Pages: 180-184

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] socio-cultural contexts of reverse gender gap in Higher Education in Malaysia2023

    • Author(s)
      KUSHIMOTO Hiroko, Noor Azmira binti Amran
    • Organizer
      26 July 2023 International Workshop “Better Together: Female Alliance & Empowerment in Contemporary Malaysia”, Centre for Southeast Asian Studies, Kyoto University
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What is the ’Reverse Gender Gap (RGG)’ in Tertiary Education? Southeast Asian Context2022

    • Author(s)
      Akiko Kamogawa
    • Organizer
      5th WCCES Symposium 2022, An international symposium of the Japan Comparative Education Society, ‘Reverse Gender Gap’ in Tertiary Education in Southeast Asia: Progress against Global Discourse
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Case of Malaysia “multiple masculinities” in the historical and cultural contexts of RGG2022

    • Author(s)
      Hiroko Kushimoto
    • Organizer
      5th WCCES Symposium 2022, An international symposium of the Japan Comparative Education Society, ‘Reverse Gender Gap’ in Tertiary Education in Southeast Asia: Progress against Global Discourse
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Reverse Gender Gap in Higher Education: Local Contexts for Education, Gender, and Careers in Indonesia2022

    • Author(s)
      Mina Hattori
    • Organizer
      5th WCCES Symposium 2022, An international symposium of the Japan Comparative Education Society, ‘Reverse Gender Gap’ in Tertiary Education in Southeast Asia: Progress against Global Discourse
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 高等教育のリバース・ジェンダー・ギャップ(RGG)-インドネシア-2022

    • Author(s)
      服部美奈
    • Organizer
      日本比較教育学会 第58回大会課題研究Ⅱ「高等教育における「リバース・ジェンダー・ギャップ」-東南アジアの国際比較-」東北大学&北海道大学Online共催
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マレーシアのリバースジェンダーギャップの構図 ~ 「かわいい男子学生」の「男性性」から考える2022

    • Author(s)
      久志本裕子
    • Organizer
      日本比較教育学会 第58回大会課題研究Ⅱ「高等教育における「リバース・ジェンダー・ギャップ」-東南アジアの国際比較-」東北大学&北海道大学Online共催
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マレーシアのリバース・ジェンダー・ギャップ(RGG)ー背景と要因ー2022

    • Author(s)
      鴨川明子
    • Organizer
      日本比較教育学会 第58回大会課題研究Ⅱ「高等教育における「リバース・ジェンダー・ギャップ」-東南アジアの国際比較-」東北大学&北海道大学Online共催
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] イスラームからつなぐ3 翻訳される信頼2024

    • Author(s)
      野田仁 編、矢島洋一、中西竜也、嘉藤慎作、和田郁子、濱本真実、坪井祐司、髙松洋一、高野さやか
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 東南アジアのイスラームを知るための64章2023

    • Author(s)
      久志本裕子・野中葉
    • Total Pages
      404
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750355240
    • Related Report
      2023 Research-status Report 2022 Research-status Report
  • [Book] イスラーム文化事典2023

    • Author(s)
      イスラーム文化事典編集委員会(委員長 八木久美子、編集幹事 阿部尚史、久志本裕子、澤井充生、澤江史子、山根聡、編集委員 鎌田由美子、刈谷康太、後藤絵美、島田志津夫、深見奈緒子)編、愛甲恵子、相島葉月、青柳かおる、青山亨、赤堀雅幸、秋葉淳、浅田郁、安達智史、アビール・アル=サマライ、阿部克彦、安倍雅史、阿部るり 以下略
    • Total Pages
      748
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621307665
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi