• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Measuring and cultivating socioemotional competencies: An educational psychological study for discriminating traits and skills.

Research Project

Project/Area Number 22K03078
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

高橋 雄介  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (20615471)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords社会情動的コンピテンシー / 非認知能力 / パーソナリティ特性 / 創造性 / グローバルリテラシー / 測定不変 / 発達 / ネットワーク分析
Outline of Research at the Start

本研究はパーソナリティ特性とスキルの違いに着目するものである。パーソナリティ特性とは一般的に時間や状況を問わず個人内で一貫する傾向にある思考・感情・行動のパターンであるのに対して,スキルは能力であり状況に応じて当該の個人が出来ることである。本研究課題では,特性的な特徴からある程度分離されたスキルの個人差を測定するためのツールを開発し,その測定不変性・涵養波及可能性について検討する。

Outline of Annual Research Achievements

社会情動的コンピテンシー (Socio-emotional Competencies; もしくは非認知スキル/能力) にまつわるさまざまな誤解は,それらの [1] 定義が不十分であること,[2] 測定可能性が不十分であること,[3] 教育可能性が不透明であることに起因すると考えられる。本研究課題の目的は,これら3つの不十分性/不透明性を解決するため,特性とスキルが適切に弁別された尺度であるBehavioral, Emotional, and Social Skills Inventory (BESSI, Soto et al., 2022) に注目して,一連の教育心理学研究を遂行することにある。BESSIは,パーソナリティ特性のBig Fiveには依拠しつつも,行動パターンではなく,それぞれに紐づいたスキルを尋ねようとしている点に特色がある。また,Big Five以外にも,OECDの提唱枠組みや21世紀型コンピテンシーとも十分な対応関係があり,分かりやすいものとなっている。本年度は,社会情動的コンピテンシーの測定可能性と涵養可能性の検討を目指すため,とりわけ創造性/創造的思考やグローバルシテラシーに着目しながら研究を遂行し,2本の英語論文業績を報告した(Kyeong, Knapp, Takahashi et al., 2024; Zhang & Takahashi, 2024)。また,当初の研究計画に追加して小学生や中学生を対象にデータを取得することの検討を開始し,その予備的な研究を行った。一連の研究の成果として計18件の学会発表を行い,日本心理学会より優秀発表賞,日本発達心理学会からは国際奨励賞をそれぞれ受賞した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本研究の進捗に大きな滞りはなく,おおむね順調に進行している。小学生や中学生を対象にデータを取得することもあわせて検討を開始し,よりいっそうの推進を図る。

Strategy for Future Research Activity

現状において,本研究計画について関する後ろ向きの計画変更の予定は何も無い。ただし,議論の拡散を回避するために,ターゲットとする変数を適切に限定したり,年齢層を細かく制限したりするなどして,研究の効率的な遂行を妨げることのないように工夫・配慮を行う。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (26 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Riverside(米国)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of California, Riverside(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] US and Japanese adolescents’ emotions across time: variation by valence and arousal2024

    • Author(s)
      Kyeong, Y. Knapp, S. E., Takahashi, Y., Davis E. L., & Cheung, C.
    • Journal Title

      Current Psychology

      Volume: 43 Issue: 8 Pages: 6954-6965

    • DOI

      10.1007/s12144-023-04890-w

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Both cosmopolitanism and ethnocentrism are positively associated with individual differences in global literacy2024

    • Author(s)
      Zhang, L., & Takahashi, Y.
    • Journal Title

      Personality and Individual Differences

      Volume: 222 Pages: 112585-112585

    • DOI

      10.1016/j.paid.2024.112585

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 抑うつの長期的及び短期的な変化の軌跡とそれらを予測するパーソナリティ特性との関連2022

    • Author(s)
      高橋雄介
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 33 Pages: 346-355

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Gaze behavior and personality perception: A social robot experiment2023

    • Author(s)
      Iwai, R., Kumada, T., Ishi, C. T., Shintani, T., Minato, T., & Takahashi, Y.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Joint attention with a non-human agent is modulated by the gender and personality of humans2023

    • Author(s)
      Kumada, T., Iwai, R., Minato, T., & Takahashi, Y.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does cultural intelligence always work positively?: A bi-factor model approach2023

    • Author(s)
      Takahashi, Y., & Hirose, Y.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A biometric network analysis on BIS/BAS personality nuances: A test of the phenotypic null hypothesis2023

    • Author(s)
      Yamagata, S., Takahashi, Y., & Okada, K.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The relationship between obsessive-compulsive disorder and big five personality traits: A meta-analysis2023

    • Author(s)
      Zhang, L., & Takahashi, Y.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 〇〇しすぎる心理学?2023

    • Author(s)
      高橋雄介,野崎優樹,高野明,久保沙織,楠見孝
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 学力とは何か――あらためて心理学から問い直す2023

    • Author(s)
      藤村宣之,高橋雄介,鹿毛雅治,工藤与志文,楠見孝,篠原郁子
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 調査への回答の偏りを理解する・検出する・調整する2023

    • Author(s)
      高橋雄介,荒井清佳,増田真也,尾崎幸謙,登藤直弥
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 人間は人型社会ロボットのパーソナリティ特性をどのように認識し得るか?:パーソナリティ・プロトタイプに基づく検討2023

    • Author(s)
      高橋雄介,岩井律子,新谷太健,石井カルロス寿憲,熊田孝恒
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期に両親から受けるソーシャル・サポートと抑うつ傾向との間の遺伝と環境:思春期の双生児を対象とした検討2023

    • Author(s)
      田中麻未,高橋雄介,菅原ますみ
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 自己愛傾向は他者からのフィードバックに対する反応を強めるか?―SNS上での創作活動を対象として―2023

    • Author(s)
      有海春輝,高橋雄介,阿部晋吾
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 急性心理社会的ストレスからの回復過程は一様ではない:唾液中コルチゾール濃度の潜在混合軌跡モデリングと子ども期逆境体験との関連2023

    • Author(s)
      高橋雄介,平岡大樹,野村理朗
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 世界市民主義傾向と自文化中心主義傾向はグローバル・リテラシーとどのように関連するか?2023

    • Author(s)
      張蕾,高橋雄介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期における親からの自律性支援と双極性障害傾向の関連に関するセルフ・コントロールの媒介効果2023

    • Author(s)
      田中麻未,高橋雄介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] SNSに投稿した自作品の自己評価に対して他者評価が与える影響:自己評価と他者評価の不一致に着目して2023

    • Author(s)
      有海春輝,高橋雄介,阿部晋吾
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ロボットとの物理空間上における伝言ゲーム課題の提案に向けたシステムの開発2023

    • Author(s)
      奥田にいな,田矢奈実香,飯尾尊優,港隆史,今岡紀章,鈴木聡,安藤健,高橋雄介,岩井律子,熊田孝恒
    • Organizer
      第41回日本ロボット学会学術講演会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生・中学生の通知表評価が次年度の出席日数に与える影響2023

    • Author(s)
      鈴木美樹江,高橋雄介
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生の月次出席率に関する混合軌跡モデリング2023

    • Author(s)
      高橋雄介,鈴木美樹江
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の就活経験はパーソナリティ特性に違いを生み出すか?ー社会的投資理論の検証2023

    • Author(s)
      藤原澪緒,高橋雄介
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 行動遺伝学の考え方―発達行動遺伝学研究のこれまでとこれから2023

    • Author(s)
      高橋雄介
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental trajectories of depression and predictive associations with personality traits: A six-wave longitudinal study2022

    • Author(s)
      Takahashi, Y.
    • Organizer
      36th Annual Conference of the European Health Psychology Society
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The interplay between emotions and creativity in adolescence: A cross-national investigation2022

    • Author(s)
      Knapp, S., Kyeong, Y., Davis, E., Takahashi, Y., & Cheung, C.
    • Organizer
      Conference of the International Society for Research on Emotion 2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 思春期身体発育と抑うつ傾向の関連における養育態度認知の媒介効果2022

    • Author(s)
      田中麻未,高橋雄介
    • Organizer
      日本認知心理学会第19回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 反社会的行動の病因論に関する日英双生児を対象とした文化比較研究2022

    • Author(s)
      高橋雄介
    • Organizer
      第29回 ヘルスリサーチフォーラム
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 病原嫌悪と道徳嫌悪は同じ遺伝的基盤を有するか2022

    • Author(s)
      高橋雄介,平石界,栗田創一,福川康之
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 嫌悪感受性とパーソナリティ特性の遺伝・環境相関ー嫌悪感受性は社会的学習の産物か?2022

    • Author(s)
      高橋雄介,平石界,栗田創一,福川康之
    • Organizer
      日本心理学会第86回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi