• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Desing research on utilizing "difficult history" as a topic of transnational history dialogue

Research Project

Project/Area Number 22K13707
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

金 鍾成  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90825837)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords困難な歴史 / 真正な対話 / 歴史対話 / トランスナショナル / 難しい歴史 / デザインリサーチ
Outline of Research at the Start

本研究は、国内外の歴史を取り巻く葛藤の原因として指摘されている難しい歴史の教育的価値を発掘し、その価値を実現することのできる方策を探究するデザインリサーチである。具体的には、日本と他国(第1期:韓国,第2期:米国,第3期:オーストリア)の子どもが,両国の難しい歴史をめぐる「国家」の語りを解体し,「子ども」の語りを再構築するトランスナショナル歴史対話を開発・実施・検証することで、「難しい歴史」のデザインリサーチ、子どもが主体であるトランスナショナル歴史対話 、「難しい歴史」を活用した「有意味な歴史教育」を試みる。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は,国家の一面的な語りに異議を申し立てる「困難な歴史(Difficult History)」の教育的価値を探究し,その価値の実現に挑戦する日本と他国(第1期:韓国,第2期:米国,第3期:オーストリア)の市民によるトランスナショナル歴史対話のデザインリサーチである。
2年目である令和5年度は、主に困難な歴史の教育的価値を実現するための対話の方略とその媒体の調査を行った。
まず、Julia Roseの記念的博物館教授学(Commeorative Museum Pedagogy)を手掛かりに、学習科学と精神分析学の知見を踏まえながら困難な歴史をどのように学校教育で教えることができるかを探った。その成果は全国社会科教育学会の第71回全国研究大会で報告され、その方略にもとづく単元案は広島大学教育ヴィジョン研究センターの定例オンラインセミナー講演会No.156で提案された。
また、トランスナショナル歴史対話の媒体としての博物館と教科書の価値に注目し、教材研究を行った。博物館に関しては、日本の広島、仙台、大阪、東京、海外のソウル、ウィン、ニューヨークにある困難な歴史を展示している博物館を調査し、対話プログラムの作成可能性を検討した。その成果を踏まえて令和5年度2月には、日本と韓国の市民がともに韓国ソウルにある「戦争と女性人権博物館」に訪れ、どのように「慰安婦」という困難な歴史を記憶すれば良いかに関する歴史対話を行った。その成果は、2024日韓社会科教師交流会で発表された。また、「慰安婦」という困難な歴史が日本、韓国、中国、米国の教科書にどのように書かれているかを分析し、対話のための準備を行った。その成果は、全米社会科協議会のInternational Assemblyで発表された。
最後に、米国とオーストリアでの実践に向け、現地の研究者との調整を行い、次年度に実施する計画を立てた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2年目である令和5年度は、トランスナショナル歴史対話のための方略と媒体の研究に集中した。その成果として博物館と教科書の対話の媒体としての価値が発掘でき、それを用いたトランスナショナル歴史対話のプログラムが開発された。それにもとづいて昨年度に続き、日本と韓国のトランスナショナル歴史対話を2年連続で行うことができた。2年目で計画されていた日本と米国のトランスナショナル歴史対話の実践が先送りになったが、対話プログラムおよび対話の相手が確定されているため全体の研究目標の達成には無理がないと考えられる。

Strategy for Future Research Activity

最終年度である令和6年度では、これまで行った理論研究とそれにもとづいて開発されたトランスナショナル歴史対話プログラムを実践し、その成果を分析・省察することが重要である。既に行った日本と韓国の実践を分析し学会発表および学会誌に投稿するとともに、日本と米国、日本とオーストリアの実践も着実に計画し、実践・分析・省察する必要がある。1年間の2つのトランスナショナル歴史対話ができるように、各国の研究協力者との調整を進めていきたい。また、分析・省察の成果を踏まえて、トランスナショナル歴史対話の支えている原理をさらに洗練していくことにしたい。

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 1 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] ソウル教育大学/延世大学(韓国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Houston Downtown/University of South Dakota/Hunter College(米国)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Vienna(オーストリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「真正な対話」にもとづく平和教育の必要性2023

    • Author(s)
      金鍾成
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1269 Pages: 32-37

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Exploring the Educational Value of “Difficult History"2022

    • Author(s)
      金 鍾成、小野 創太
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科紀要. 教育学研究

      Volume: 3 Issue: 3 Pages: 52-60

    • DOI

      10.15027/53379

    • ISSN
      2436-0333
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2033163

    • Year and Date
      2022-12-23
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 子どもを困難な歴史と出会わせる社会科授業デザインの理論と実際2024

    • Author(s)
      金鍾成・劉旭・大岡慎治・後藤伊吹・露口幸将・溝口雄介・和田尚士
    • Organizer
      広島大学教育ヴィジョン研究センター
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Exploration of Teachers’ Teaching WWII of Asian Context in Taiwan, Korea, and Japan2023

    • Author(s)
      Yu-Han Hung, Jongsung Kim, and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      American Educational Research Association
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Sociocultural Analysis of the Description of “Comfort Women” in History Textbooks from Japan, South Korea, China, and the United States2023

    • Author(s)
      Jing Williams and Jongsung Kim
    • Organizer
      National Council of Social Studies International Assembly
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「困難な歴史(Difficult History)」をどう教えるか ―Julia RoseのCommemorative Museum Pedagogyからの示唆ー2023

    • Author(s)
      金鍾成・迫有香・劉旭・大岡慎治・後藤伊吹・露口幸将・溝口雄介・和田尚士
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploration of Teachers’ Teaching WWII of Asian Context in Taiwan, Korea, and Japan2023

    • Author(s)
      Yu-Han Hung, Jongsung Kim, and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      Taiwanese History Education Assocation
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exploring the Relationship Between Peace Education Experiences and Pre-Service Teachers’ Perceptions of Ideal Peace Education2023

    • Author(s)
      Shinji Ooka and Jongsung Kim
    • Organizer
      National Council of Social Studies International Assembly
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Difficult Histories: Why and How?2023

    • Author(s)
      Jongsung Kim
    • Organizer
      Teaching Difficult Histories in Secondary Classrooms
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Dialogue of Difficult Histories" project between Korean and Japanese social studies pre-service teachers: A design-based action research2022

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Kazuhiro Kusahara, and Boeun Cha
    • Organizer
      102th Nationa Counil of Social Studies International Assembly Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploration of teachers' teaching WWII of Asian context in Korea, Taiwan, and Japan2022

    • Author(s)
      Yu-Han Hung, Jongsung Kim, and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      102th Nationa Counil of Social Studies CUFA Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Possibilities and Challenges of History Education for Historical Reconciliation: Teaching WWII in East Asia2022

    • Author(s)
      Jongsung Kim, Yu-Han Hung, and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      2022 American Educational Research Association Annual Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploration of pre-service history teacher education in Korea, Japan, and Taiwan2022

    • Author(s)
      Hiromi Kawaguchi, Jongsung Kim, and Yu-Han Hung
    • Organizer
      102th Nationa Counil of Social Studies International Assembly Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] 2024日韓社会科教師交流会2024

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 2023 East Asia Social Studies Symposium2023

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi