• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Impact of VR-powered English Teaching on Japanese Learners' Self-Efficacy and Learning Outcomes

Research Project

Project/Area Number 22K13756
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionInternational Professional University of Technology in Osaka

Principal Investigator

ALIZADEH MEHRASA  大阪国際工科専門職大学, 工科学部, 助教 (60866961)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsVR / Virtual reality / バーチャルリアリティ / エンゲージメント / 学習効果 / Engagement / Learning outcomes / Small Talk / 没入学習 / 英語学習 / 外国語不安 / 自己効力感
Outline of Research at the Start

多くの日本人は長年学習しているにもかかわらず,英語学習に関する困難を感じ,コミュニケーション意欲が低いのが現状である.先行研究では,様々な原因が報告されており,その一つの要素は学習者の外国語不安である.本研究では,VRによる没入型学習を導入することによって,日本人の英語学習における自己効力感・学習成果を向上させ,外国語不安を取り除くことを目指す.具体的には,まずシラバスを設計し,授業計画を立てた上で,次のような比較実験を行う.VRを利用した提案手法を従来のビデオ会議システムを使用した遠隔教育実践と長期的に比較し,VRを利用した教育実践が学習者の心理状態及び学習効果に及ぼす影響を検証する.

Outline of Annual Research Achievements

本研究は,バーチャル空間が英語教育に及ぼす影響を検証することを目的としている.そのため,2022年度には,ベースラインを作るため,Zoomを用いた教育実践に兼ねてデータ収集を実施した.2023年度の前半には,Zoomを利用した教育実践で収集したデータを分析し,その成果を国内外の研究会議で発表した.2023年度の後半には,WebVR技術を活用した「Frame」というVR空間を使用し,教育実践およびデータ収集のための実験を行った.Frameは,パソコン,モバイル端末,またはVRヘッドマウントディスプレイで利用可能なVR空間であり,BYOD(Bring Your Own Device)の教育現場に適していると考えられる.VR群の実験では,Zoomでの実施時と同様に,複数の大学から募集した被験者に11週間にわたる長期間の協力を得て実施された.授業内容は,英会話におけるスモールトークの技術に重点を置いており,収集されたデータには,VR空間内での映像や音声,さらにエンゲージメントや不安などの心理状態を測定するためのアンケートやインタビューによる情報が含まれている.これらのデータは2024年度に分析し,研究結果は国内外の学術会議や学術ジャーナルへの投稿を予定している.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

計画的に倫理審査を再度通すことができ,VR群の実験もすでに実施できたため,本課題は当初の計画以上に発展していると判断する.そして,比較群の実験データも分析し,順調に2023年度中に結果を国内外の学会で発表した.

Strategy for Future Research Activity

2024年度は,Zoom及びVR群のデータを分析する予定であり,研究成果を幅広く発信していきたい.また,国内の研究大会だけでなく,国際会議における研究発表やワークショップを実施する予定である.さらに,発表を通じて他研究者から得たフィードバックをもとに,研究成果を学術論文として国際ジャーナルに投稿する予定である.

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] The Effect of Online Flipped Lessons on Language Learning Outcomes2023

    • Author(s)
      Cowie Neil、Alizadeh Mehrasa
    • Journal Title

      Innovation in Language Learning International Conference Proceedings

      Volume: N/A Pages: 1-4

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Affordances and Challenges of Virtual Reality for Language Teaching2022

    • Author(s)
      Cowie Neil、Alizadeh Mehrasa
    • Journal Title

      International Journal of TESOL Studies

      Volume: 4 Pages: 50-65

    • DOI

      10.46451/ijts.2022.03.05

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Analysing mobile learning designs: A framework for transforming learning post-COVID2022

    • Author(s)
      Cochrane Thomas Donald、Narayan Vickel、Aiello Stephen、Alizadeh Mehrasa、Birt James、Bone Elisa、Cowie Neil、Cowling Michael、Deneen Chris、Goldacre Paul、Sinfield David、Stretton Todd、Worthington Tom
    • Journal Title

      Australasian Journal of Educational Technology

      Volume: 38 Issue: 4 Pages: 1-21

    • DOI

      10.14742/ajet.7997

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using Frame to create virtual reality based language learning lessons2024

    • Author(s)
      Cowie Neil、Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      World Immersive Learning Labs Symposium 2024
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Language earning with immersive technologies: A theoretical and practical perspective2023

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      TESOL 2023 Virtual Convention
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Designing and evaluating a flipped online course on academic skills2023

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      JALT PanSIG 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of virtual reality on student engagement and language learning outcomes: Report on a work in progress2023

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa、Cowie Neil
    • Organizer
      JALTCALL 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Developing the Japanese version of the Sun and Rueda (2012) online learning engagement scale2023

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      LET 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Engaging online learning environment survey in Japanese2023

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      JALT 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language Learning and Virtual Reality: A Scoping Review2022

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa、Cowie Neil
    • Organizer
      International Conference on Innovation, Practice and Research in the Use of Educational Technologies in Tertiary Education (ASCILITE)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reimagining Technology Enhanced Language Learning: Looking Back, Moving Forward2022

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      Japan Association for Language Teaching (JALT) PanSIG Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Self-directed Student Learning in Virtual Reality: Affordances and Implications for Higher Education Teachers2022

    • Author(s)
      Cowie Neil、Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      Japan Association for Language Teaching (JALT) CALL SIG Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Teaching in the Metaverse: A Preliminary Study on Educators’ Perspectives2022

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa 、Wilson Nicholas J.
    • Organizer
      Japan Association for Language Education and Technology (LET) Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Remote Learning and Collaboration in a Metaverse-based Platform: Students’ Perspective2022

    • Author(s)
      Alizadeh Mehrasa、Wilson Nicholas J.
    • Organizer
      Association for Learning Technology Conference (ALTC)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teacher stories from the 2D metaverse: Fostering collaborative skills in distance learning settings2022

    • Author(s)
      Wilson Nicholas J. 、Alizadeh Mehrasa
    • Organizer
      National Conference on Open and Distance Learning (NCODeL)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi