• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

感情分析の観点から信頼性が低い情報が拡散されるメカニズムを解析するための研究

Research Project

Project/Area Number 22K18152
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

福田 悟志  中央大学, 理工学部, 助教 (10817555)

Project Period (FY) 2022-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords感情分析 / 新型コロナウイルス / コロナワクチン / Twitter / ニュース / COVID-19 / ワクチン / テキスト解析 / 機械学習
Outline of Research at the Start

信頼性が低いまたはデマの可能性がある情報はしばしば多くの人々に共有され,社会に大きな影響を与えることがある.このような背景には,その情報が扱うトピックに対して社会全体が持つ恐怖や不安といった心理状態が大きく関連していると考えられる.本研究では,信頼性が低いまたはデマの可能性がある情報が多くの人々に共有されるメカニズムを感情分析の観点から明らかにする.そして,発信される情報の信頼性やその情報が人々の感情にどのように変化を与えるのかを予測し,信頼性が低いまたはデマの可能性がある情報の拡散を事前に抑制するためのモデルを構築していく.

Outline of Annual Research Achievements

本年度は,コロナ禍で報道されたニュースに対する人々の反応および感情変化を分析した.
日本において,2020年1月から2022年5月の期間で,Yahoo!ニュースがTwitter上に投稿したニュースツイートおよびそれらのツイートに対するリプライツイートを収集した.そして,ニューストピックに対するリプライツイートの数を人々の関心度とみなし,コロナ禍において,人々が関心を持ったニューストピックを時系列的に調べた.その結果,2022年1月までは,その時々で話題となった新型コロナウイルスに関連するニューストピックに対して人々は関心を示し,2022年2月になると,ウクライナ・ロシア紛争に対して非常に大きな関心を示した.また,各ニュースに対する人々が受けた感情(ポジティブまたはネガティブ)を推測し,ニューストピックに対するポジティブまたはネガティブツイートの推移を調べた.そして,ニューストピックに対する人々の関心の推移と比較したところ,全体的に,ニューストピックに対する人々の関心とネガティブな感情の推移が類似している傾向にあることが推察された.
今後は,ニュースが持つ情報の信頼性を測り,人々の感情に与える影響と情報としての信頼性にどのような関連性があるか調べる.また,人々が特定の事象や物事に対して,何をきっかけにポジティブまたはネガティブな感情を持つようになったのかを調査し,それが情報としての信頼性とどのように関連があるのかを分析する予定である.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

本年度から,原子力発電を対象に,原子力発電に対する人々の関心と理解の分析を行っている.
また,新型コロナワクチンを対象として,流言などを含む不安要素が人々の間で広まった要因などを分析している.

Strategy for Future Research Activity

情報の信頼度を測定するためのアプローチを実装する予定である.

Report

(2 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results)

  • [Journal Article] An Analysis of Shifts in Public Interests and Sentiments in Japan Using News Tweet Data during the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Satoshi Fukuda, Hidetsugu Nanba, and Hiroko Shoji
    • Journal Title

      Proceedings of the 14th International Conference on Advanced Applied Informatics (IIAI AAI 2023)

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍におけるワクチンに対する人々の感情変化とその要因の分析2022

    • Author(s)
      福田悟志,難波英嗣,庄司裕子
    • Journal Title

      知能と情報

      Volume: 34 Pages: 592-600

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Changes in Interests and Emotional Responses to News Coverage of Coronavirus Disease 2019 Case Numbers Over Time2022

    • Author(s)
      Satoshi Fukuda, Hidetsugu Nanba, Hiroko Shoji
    • Journal Title

      12th International Conference on Soft Computing and Intelligent Systems and 23rd International Symposium on Advanced Intelligent Systems (SCIS&ISIS 2022)

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of International Public Emotional Responses Toward the COVID-19 Vaccine2022

    • Author(s)
      Satoshi Fukuda, Hidetsugu Nanba, Hiroko Shoji
    • Journal Title

      12th International Conference on Advanced Applied Informatics (IIAI AAI 2022)

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi