• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Pedagogical Approaches for Contemporary Sumi-e Painting: Examining Meiji-era Brushwork Education

Research Project

Project/Area Number 22K19955
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section 0101:Philosophy, art, and related fields
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

NIIKAWA Yoshiko  東京藝術大学, 大学院美術研究科, 研究員 (00962961)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本画 / 美術教育 / 水墨画 / 日本絵画 / 伝統文化 / 毛筆画 / 多文化教育
Outline of Research at the Start

2008年の学習指導要領の改訂以降、美術科教科書では、水墨画「表現」が題材として定着している。しかし水墨画の表現に関わる教育は、戦後の美術科教育でも、大学等の専門研究機関においても、継承・確立がされてこなかった分野となっている。そこで本研究では、水墨を用いた表現が体系的に維持されていた、明治時代の「毛筆画」教育の教科書や教授書を参照軸として、直接的に現代の水墨画教育に生かすことができる指導法を検討していく。

Outline of Final Research Achievements

In this study, my aim is to establish effective teaching methods for expressing Sumi-e painting, which reemerged in art education following revisions to the Course of Study in 2008, marking its first significant appearance since WWII. To begin with, I disseminated online resources outlining Sumi-e painting education from the Meiji era as a foundational reference. Additionally, I conducted extensive research into the differences between Meiji-era educational approaches and contemporary art education, as well as variations in the evaluation of Sumi-e expressions internationally. Concurrently, my effort included practical research to complement theoretical frameworks, focusing on exploring and reassessing Sumi-e expressions within the context of Nihonga Exhibition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

水墨画表現の指導法に関わる研究は、戦後の美術科の義務教育機関でも美大・芸大等の専門教育研究機関でも継承・確立がなされてこなかった分野となっている。そこで本研究ではまず、水墨画表現が体系的に維持されていた明治時代の「毛筆画」教科書や教授法を解明し、教育関係者や日本画関係者に向けて広くオンライン公開する活動を行った。さらに同内容を現代の視点から再検討し考察した研究発表を、理論と制作面から国内外で実施した。これにより美術科教育から日本絵画の伝統を、創造的に継承して行くための基礎研究を進めることができた。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 Other

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] Tradition, Culture, and the Role of Art: Exploring the Transition of Japanese Painting2023

    • Author(s)
      Miko Niikawa
    • Organizer
      InSEA
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 明治時代の毛筆画教育を生かした水墨画指導法の研究 -体験講座のアンケート調査報告-2023

    • Author(s)
      新川美湖
    • Organizer
      美術教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 東風吹かば2023

    • Author(s)
      新川美湖
    • Organizer
      新日春展
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生々流転2023

    • Author(s)
      新川美湖
    • Organizer
      日展
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] にほんのゑ -nihonnowe- 明治時代の水墨画・日本画教育

    • URL

      https://meijinihonga.com

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi