• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Attitudes Towards the Japanese Language Held by Deaf Children of High School Department Students

Research Project

Project/Area Number 22K20214
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Nakashima Takeshi  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (20964109)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords日本語への意識 / 聴覚支援学校 / 高等部 / ビジネス文書 / 敬語の難しさ / 漢字の読み方 / 日本語への多様な認識 / ビジネス文書、敬語の難しさ / 恥ずかしいという感情 / 高等部生徒 / 手話 / 聴覚障害児
Outline of Research at the Start

本研究では、聴覚支援学校高等部の生徒を対象とし、彼女ら彼らが持つ日本語に対する意識を調査する。
その目的は、日本の少数言語である手話を使用しながらも日本社会の主流言語である日本語に囲まれた言語生活、学校生活を送る聴覚障害児にとって、日本語とはどのようなものなのか、日本語によるバリアがあるとすればそれはどのような障壁となっているのかを、聴覚障害児自身の考えや経験から明らかにすることである。また、他の言語的マイノリティと日本語の関係についても文献調査を行い、比較と考察を行う。

Outline of Final Research Achievements

We confirmed that some students in the upper secondary school of a deaf school have the same difficulties with the Japanese language as other linguistic minorities. In addition, various perceptions of and conflicts with the Japanese language were identified. For example, while some felt that Japanese was necessary for networking with the hearing majority, others had difficulty in handling business documents used at work, and others felt difficulty in using honorific expressions. It was also found that in some cases, a respondent felt embarrassed if they did not know how to read kanji characters and worried that others around them might think that they had not studied enough.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

聞こえない・聞こえにくい生徒たちは、手話だけでなく日本語を使用して生きることは確かである。しかし、日本語の習熟度の面ではマイノリティ言語を使用する外国籍児童と同じように日本語モノリンガルとの比較では苦手意識をもつケースがあると確認された。したがって、2011年に改正された障害者基本法第3条三において、手話が言語と明記されたように、手話によって社会生活を送ることを可能にする教育的・社会的施策の必要性が示唆された。また、日本に住む生活者の日本語習熟度と意識は、本研究の対象者を含め様々でり、社会生活を送るうえで必要な日本語レベルの基準を日本語モノリンガルに据えないことも重要だと考えられた。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 多言語社会出身ALTとの言語にまつわる学び‐聴覚支援学校高等部生徒の言語観教育に向けて‐2024

    • Author(s)
      中島武史
    • Journal Title

      ろう教育科学

      Volume: 65(2) Pages: 21-30

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] “Modality” and “Quality” in Japanese Language: Difficulties for the Deaf and Hard of Hearing2023

    • Author(s)
      中島 武史
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Language in Society

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 123-132

    • DOI

      10.19024/jajls.26.1_123

    • ISSN
      1344-3909, 2189-7239
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ろう学校高等部専攻科生徒の言語意識の一端‐聴者・聴覚障害者の日本語に対するイメージ‐2023

    • Author(s)
      中島武史
    • Organizer
      ろう教育科学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ろう学校生徒の日本語への意識2022

    • Author(s)
      中島武史
    • Organizer
      情報保障研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi