• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on Dual Enrollment Effect on College Readiness

Research Project

Project/Area Number 22K20220
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionRyutsu Keizai University

Principal Investigator

Takano Masaki  流通経済大学, 学部以外の部局, 教育学習支援センター所員 (70962398)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育制度 / 高大接続 / カレッジ・レディネス / Dual Enrollment / 高大連携 / 二重登録制度(Dual Enrollment) / 早期カレッジハイスクール / 早期カレッジ・ハイスクール
Outline of Research at the Start

二重登録制度(Dual Enrollment: DE)とは、ハイスクールの生徒が大学によって提供される科目を履修することで、ハイスクール在学中に大学の単位を得ることが可能となる高大の協同的なプログラムである。本研究では、DEをカリキュラムに取り入れた学校である早期カレッジ・ハイスクール(Early College High School)に着目して、その制度的条件および意義と課題を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study examines recent trends in the dual enrollment (DE) and Early College High Schools (ECHS), which are characterized by high school curricula that prioritize DE. The focus is on understanding the educational effects of these programs, particularly in fostering college readiness.
Regarding the development of college readiness through DE and ECHS, it is hypothesized that students participating in DE experience "anticipatory socialization" through the "authentic experiences" provided in actual college environments. This process integrates their self-identity with the imminent role of being a college student, ultimately fostering college readiness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、高大接続研究のいうところの「選抜接続から教育接続への転換」に寄与する点で、学術的な意義を有すると考える。また、近年広く実施されている高大連携プログラムや高大接続を意識した高校教育の活動に対して、カレッジ・レディネスという観点から教育効果に関する理論的視座を提供する点で、社会的な意義を有すると考える。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (1 results)

All 2023

All Presentation (1 results)

  • [Presentation] ESSA 以後の二重登録(Dual Enrollment)に関する州施策の動向 ―ハイスクールと大学の協定構築への関与を中心に―2023

    • Author(s)
      髙野雅暉
    • Organizer
      日本教育制度学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi