Project/Area Number |
22K20237
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Nagoya College |
Principal Investigator |
Shimada Hiroko 名古屋短期大学, 保育科, 准教授 (80965640)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 保育実習 / 保育実習指導 / 実習指導者 / ミドルリーダー / キャリアアップ |
Outline of Research at the Start |
保育所実習指導の質を標準化させるために,実習指導者としての根拠のある教育を受け,実習を肯定的に受け入れられる仕組みを作ることは喫緊の課題と考える。 本研究では,実習施設側の実習指導者として定められている主任保育士に着目し,ミドルリーダーとしての実習指導行動や指針を具体化し,保育所実習指導における主任保育士の役割をモデル化させることで,現状の保育所実習指導の改善に資する資料を得る。
|
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to concretize the instructional behavior of senior nursery school teachers in nursery school training. Accordingly, Study 1 identifies seven categories of instructional awareness in such teachers in nursery school training. Study 2 offers four suggestions for concretizing the role behavior. i) such teachers should provide students with comprehensive instruction from a perspective different from the supervising nursery school teacher after partial and responsibility training. ii) They should provide students with comprehensive instruction from a perspective different from the supervising nursery school teachers. iii) They should speak to students at the beginning and end of the work day to check their physical and mental states. iv) They should build an equal and collegial relationship with the supervising nursery school teacher so that they can talk about anything on a daily basis, thereby facilitating collaboration in the training instruction.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
保育実習指導における実習施設側の指導者としての主任保育士の役割が、担任保育士の指導意識に大きく影響していることが示されたことから、本研究は、次段階としてミドルリーダーとしての主任保育士の指導行動や指針を標準化することに着手した。その結果、保育所実習指導におけるミドルリーダーとしての主任保育士の役割行動として、4つの提案を示すことができた。個々の指導者に委ねられている現状の実習指導の改善に資する資料となる。
|