• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Support System to Achieve both Quantitative Expansion of International Students and Qualitative Transformation of Education at Local Private Universities

Research Project

Project/Area Number 22K20259
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionYamanashi Gakuin University

Principal Investigator

PAN QIUJING  山梨学院大学, 経営学部, 特任講師 (10965627)

Project Period (FY) 2022-08-31 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords全学連携型 / 学修支援 / 留学生の量的拡大 / 質保証 / 少子化 / 地方私立大学 / 国際化 / 高等教育 / 留学生支援 / 全学連携型学修支援 / オンライ教育 / 学修成果 / 留学生受入 / 学修支援体制 / 部門間連携
Outline of Research at the Start

地方私立大学の留学生受入における量的拡張と教育の質的転換を両立させる学修支援制度を主導する他の学内関係部門との連動性を持った全学的な取り組みの実態、有効性についての研究は不十分である。
本研究では、複数の地方私立大学を調査対象とし、それらの留学生受入の動向・実態や、そのための支援体制の有無及び展開状況についてアンケート調査とインタビュー調査を行う。それに基づいて、留学生受入の量的拡張と質的転換とを両立させる学修支援制度のあり方及びその有効性を検証する。最後に、地方私立大学におけるこうした連動性のある全学的な体制の構築の意義を示す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify and demonstrate the significance of a comprehensive academic support system balancing the quantitative expansion of international students and the qualitative transformation of education at local private universities. The survey revealed that international student support initiatives fall into three categories: Proactive university-wide promotion type, Proactive local promotion type, and Negative local promotion type. Factors contributing to passive responses include differences in university management systems, city characteristics, varying levels of crisis awareness, and lack of faculty and staff collaboration. A comprehensive support system requires a leading department, multilingual support, cultural understanding, specialized support systems, and enhanced student programs. These measures enable balancing the quantitative expansion of international students with the qualitative transformation of education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、地方私立大学における留学生支援の取り組みを体系的に分類し、その成功要因と課題を明確化した点である。これにより、教育の質的向上と留学生の量的増加を両立させるための実践的指針を提供する。また、多文化共生社会の実現に向けた具体的な支援体制の構築を促進し、地方私立大学の国際化を推進することで、地域社会の活性化と国際競争力の向上に寄与する。さらに、少子化の進行に伴い留学生の受け入れを強化することにより、地方私立大学の経営基盤を安定させ、生存と発展に必要な学生数を確保する上で重要な手段となる。本研究は、他の大学や地域においても応用可能なモデルを提供し、広範な社会的影響を持つものである。

Report

(3 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 大学教育の効果をどのように測るのかーY大学の卒業生調査から2024

    • Author(s)
      潘秋静, 潘威潭, 倉澤一孝, 段鈺
    • Journal Title

      経営学論集

      Volume: 5 Pages: 1-12

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 私立大学における学生支援の新たな展開 ―山梨学院大学の取り組みを事例に―2023

    • Author(s)
      潘秋静;李憶南;太郎良留美;富永大悟;倉澤一孝
    • Journal Title

      経営学論集

      Volume: 4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Undergraduate Student’s Learning Outside of Class Time During COVID-19 Pandemic in Japan: Impact of Online Education2023

    • Author(s)
      Qiujing PAN; Noboru MIYOSHI
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between Learning Engagement and Learning Outcomes in Online Education during the COVID-19 Pandemic: A semi-structured interview2023

    • Author(s)
      Noboru MIYOSHI; Qiujing PAN; Takuya KIMURA; Takahiko NAKASEKO
    • Journal Title

      Higher Education Forum

      Volume: 20

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How to Shape Characteristics of Chinese Universities by Classified Development: Reflections on the Reform of Japanese Private Universities2022

    • Author(s)
      Mingkun QUE;Qiujing PAN
    • Journal Title

      Research in Education Development(CSSCI)

      Volume: 21

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地方私立大学における留学生の量的拡大と質的保証を両立する学生支援とは2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会 2023年6月11日
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] The Development of Diversity in Higher Education in China: Has Vertical Diversity been Over-Focused?2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      Higher Education Research Associate
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際化に向けた修学支援室の取り組み-PDCAサイクルを重視した学修支援-2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      山梨学院大学全学国際化SD研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 留学生募集と質保証は如何に両立できるのかーYGU修学支援室の立ち上げと機能からー2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      日本初年次教育学会第16回大会 ミニシンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] データから見る教育効果ー卒業生・就職先調査に基づく分析と考察ー2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      2023年度 IRに関する山梨学院大学・短期大学相互FD研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中国高等教育の事情と学生の進学・留学動機2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      山梨学院大学大学院社会科学研究科 FD研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Challenges and Countermeasures for Higher Education in Japan in the Context of Declining Birthrates and an Aging Population2023

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      The 3th SISU International Young Scholar Forum
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 私立大学における学生支援の新たな展開―山梨学院大学の取り組みを事例に―2023

    • Author(s)
      潘秋静;李憶南;太郎良留美;富永大悟;倉澤一孝
    • Organizer
      京都大学第29回大学教育研究フォーラム(2023年3月15日)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] An Empirical Study on Understanding Diversity in Chinese Higher Education based on a Horizontal Diversity Perspective2023

    • Author(s)
      Qiujing PAN
    • Organizer
      Comparative International Education Society 67th Annual Meeting(Washington University, USA, 15th February,2023)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新入生に実施したアンケートから見た初年次教育のあり方2022

    • Author(s)
      潘秋静
    • Organizer
      令和4年度IRに関する山梨学院大学・山梨学院短期大学 相互FD研修会(2022年9月22日)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Relationship between Learning Engagement and Habits and Learning Outcomes in Online Education during the COVID-19 Pandemic:Based on an Interview Survey2022

    • Author(s)
      Noboru MIYOSHI; Qiujing PAN
    • Organizer
      Higher Education Research Association conference, (Seoul University, Korea, 27th April,2022)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 中国独立学院制度の発足・普及・変貌:高等教育発展の新たな試み2024

    • Author(s)
      潘秋静
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798918877
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-09-01   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi