Project/Area Number |
22K20259
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
|
Research Institution | Yamanashi Gakuin University |
Principal Investigator |
PAN QIUJING 山梨学院大学, 経営学部, 特任講師 (10965627)
|
Project Period (FY) |
2022-08-31 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 全学連携型 / 学修支援 / 留学生の量的拡大 / 質保証 / 少子化 / 地方私立大学 / 国際化 / 高等教育 / 留学生支援 / 全学連携型学修支援 / オンライ教育 / 学修成果 / 留学生受入 / 学修支援体制 / 部門間連携 |
Outline of Research at the Start |
地方私立大学の留学生受入における量的拡張と教育の質的転換を両立させる学修支援制度を主導する他の学内関係部門との連動性を持った全学的な取り組みの実態、有効性についての研究は不十分である。 本研究では、複数の地方私立大学を調査対象とし、それらの留学生受入の動向・実態や、そのための支援体制の有無及び展開状況についてアンケート調査とインタビュー調査を行う。それに基づいて、留学生受入の量的拡張と質的転換とを両立させる学修支援制度のあり方及びその有効性を検証する。最後に、地方私立大学におけるこうした連動性のある全学的な体制の構築の意義を示す。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify and demonstrate the significance of a comprehensive academic support system balancing the quantitative expansion of international students and the qualitative transformation of education at local private universities. The survey revealed that international student support initiatives fall into three categories: Proactive university-wide promotion type, Proactive local promotion type, and Negative local promotion type. Factors contributing to passive responses include differences in university management systems, city characteristics, varying levels of crisis awareness, and lack of faculty and staff collaboration. A comprehensive support system requires a leading department, multilingual support, cultural understanding, specialized support systems, and enhanced student programs. These measures enable balancing the quantitative expansion of international students with the qualitative transformation of education.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、地方私立大学における留学生支援の取り組みを体系的に分類し、その成功要因と課題を明確化した点である。これにより、教育の質的向上と留学生の量的増加を両立させるための実践的指針を提供する。また、多文化共生社会の実現に向けた具体的な支援体制の構築を促進し、地方私立大学の国際化を推進することで、地域社会の活性化と国際競争力の向上に寄与する。さらに、少子化の進行に伴い留学生の受け入れを強化することにより、地方私立大学の経営基盤を安定させ、生存と発展に必要な学生数を確保する上で重要な手段となる。本研究は、他の大学や地域においても応用可能なモデルを提供し、広範な社会的影響を持つものである。
|