• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

専門内容を英語で討論する能力の発達過程の解明:EMIでの困難克服分析より

Research Project

Project/Area Number 22KJ2933
Project/Area Number (Other) 22J12685 (2022)
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeMulti-year Fund (2023)
Single-year Grants (2022)
Section国内
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

清田 顕子 (2023)  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 特別研究員(DC2)

Research Fellow 清田 顕子 (2022)  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 特別研究員(DC2)
Project Period (FY) 2023-03-08 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,300,000 (Direct Cost: ¥2,300,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,100,000 (Direct Cost: ¥1,100,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords英語による専門科目授業 / 第二言語社会化 / 発達プロセス / ディスカッション / コミュニティ / 排除 / 不快感 / 感情 / 教室内ディスカッション
Outline of Research at the Start

2023年現在、「英語で専門科目を教える授業(English-medium instruction、以下EMI)」が約1/3の大学で展開され、英語力向上が期待されているものの研究調査が追い付いておらず、英語力向上の過程と成果は未知である。なかでも、専門内容を第二言語である英語で討論する能力は、EMI受講英語力の閾値(TOEFL ITP 550点以上)の手前にいる大学生にとって特に難度が高いとされている。本研究は、事例研究として専門内容を英語で討論できるようになる指導実績があるEMI授業に着目し、第二言語の英語で討論できるようになっていく発達プロセスを、困難とその克服の観点から解明する。

Outline of Annual Research Achievements

専門内容を第二言語でディスカッションする能力の発達プロセスを解明するために、1年目は、まず困難が何であるかにフォーカスをあてた。2年目である本年は、その困難を克服していく過程に光をあて、2年間のタイムスパンにおける焦点参加者の伸びを分析し、記述を行った
本年度は研究参加者13人の中から合目的的サンプリングを行い、「英語力はEMI受講に必要な閾値前後(TOEFL ITP 500点以上550点未満)であり、初期には困難を抱えながらも、ゼミ2年間を通して議論をリードするまで第二言語インタラクション能力を発達させた」学習者1人を焦点参加者として選定し、その学習者の伸びと心的変化を2年間におよぶ成長をナラティブ形式(narrative-oriented case study)で示した。
そのなかで、さらに以下4点を明らかにした。①英語の習熟度や、先輩・後輩といったコミュニティにおける位置づけが、グループ・ディスカッションのターンテーキングに影響を与えていた。一方、先輩というポジショニングは、後輩を参加させる配慮にも働いていた。②内容理解を深めることにより、参加者はディスカッションに自信を持って参加することができた。③インタラクションのレパートリーに対する意識の高まりと、その戦略的な使用が、グループ・ディスカッションへの参加を促進させた。④ディスカッションする力の発達には、クラスコミュニティ内において排除されることなく、充分にインタラクションへ参加することが不可欠であった。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] Frequent and challenging tasks for learners in English-medium instruction courses: A questionnaire survey for English majors2024

    • Author(s)
      Shuhei Kudo, Akiko Kiyota, Ryo Moriya, Kana Matsumura
    • Journal Title

      Waseda Review of Education

      Volume: 38 Pages: 77-90

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学生アシスタント(SA)・教育アシスタント(TA)制度への一考察:文献レビューを通したEAP/EMIコースへの示唆と課題2024

    • Author(s)
      松村 香奈, 守屋 亮, 清田 顕子, 工藤 秀平
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 38 Pages: 127-143

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Problematizing fluent speakers’ unintentional exclusion of emergent bilinguals: A case study of an English-medium instruction classroom in Japan2022

    • Author(s)
      Akiko Kiyota
    • Journal Title

      International Journal of Literacy, Culture, and Language Education

      Volume: 2 Pages: 6-19

    • DOI

      10.14434/ijlcle.v2imay.34385

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Exploring interactional competence development through English-medium instruction: A two-year longitudinal case study in Japanese context2024

    • Author(s)
      Akiko Kiyota
    • Organizer
      The 58th RELC International Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語での討論におけるトピック展開能力の発達とゼミコミュニティ:二年間にわたる縦断的事例研究2023

    • Author(s)
      清田顕子
    • Organizer
      日本質的心理学会第20回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing an interactional competence rating scale for a university speaking placement test: Insights from existing rating scales and performance data.2023

    • Author(s)
      Kotaro Takizawa, Shungo Suzuki, Yasuyo Sawaki, Kana Matsumura, Yoko Oi, Yanping Deng
    • Organizer
      Language Testing Research Colloquium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enhancing EMI learning outcomes: Exploring the role of teaching assistants in supporting English-medium instruction (EMI) classes in EFL contexts2023

    • Author(s)
      Akiko Kiyota, Shuhei Kudo, Ryo Moriya, Kana Matsumura
    • Organizer
      ICLHE East Asia 2023 Symposium
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Problematizing unintelligibility in the authentic peer interactions in an English-medium instruction classroom in Japan2023

    • Author(s)
      Kyoko Hitomi, Akiko Kiyota, Shuhei Kudo
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2023 Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language support or emotional support? A case study on classroom distress and its consequences2022

    • Author(s)
      Akiko Kiyota
    • Organizer
      he 4th Psychology of Language Learning Conference 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2022-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi