• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

'Lesson development aimed at improving students' ability to apply social studies knowledge and skills

Research Project

Project/Area Number 23330257
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research (2013-2014)
Gifu University (2011-2012)

Principal Investigator

OSUGI AKIHIDE  国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 部長 (50353397)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ITOU Naoyuki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (20390453)
SUMOTO Yoshio  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (30547691)
KUSAHARA Kazuhiro  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40294269)
YAMADA Hidekazu  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (50400122)
TAKENAKA Nobuo  熊本大学, 教育学部, 准教授 (60432704)
DOI Masakazu  京都大学, 法学(政治学)研究科(研究院), 教授 (70243003)
HASHIMOTO Yasuhiro  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (70346295)
TANAKA Noboru  岐阜大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2011-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥13,910,000 (Direct Cost: ¥10,700,000、Indirect Cost: ¥3,210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2013: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2011: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords知識 / 技能 / 活用 / 授業構成 / 社会認識 / 授業モデル / 社会組織
Outline of Final Research Achievements

This research has the following two aims. The first is to clarify the method of fostering Japanese students’ ability to apply social studies knowledge and skills. For this purpose, curricula and lessons from Britain and the United States that foster ‘application ability’ were investigated. The second purpose is to develop a lesson structure for social studies in Japan based on the findings. Moreover, a curriculum organization is presented. The lesson structures of ‘Conjugation of the method of academic search’, ‘Concept conjugation’, and ‘Criterion conjugation’ were developed as outcomes of the research. In addition, the organization of the curriculum of the competency base was proposed to clarify the curriculum contents.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 「グローバル社会で求められる社会科の学力-他者とともに概念をつくり,データに即して吟味・活用する-」2015

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      学校教育研究会

      Volume: No.1169 Pages: 22-29

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「方略的知識を活用した初等社会科授業の研究」2014

    • Author(s)
      須本良夫
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 第63巻1号 Pages: 37-46

    • NAID

      110009866490

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「社会形成力を育てる小学校歴史学習の創造 -参勤交代は良策かを通して-2014

    • Author(s)
      須本良夫
    • Journal Title

      岐阜大学教育学研究報告 教育実践研究

      Volume: 第16巻 Pages: 7-19

    • NAID

      110009851219

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ランバート論文の示唆するもの―パワフル・ナレッジに基づくカリキュラムと「ケイパビリティ・アプローチ」―」2014

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 81号 Pages: 12-14

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会形成力を育てる小学校歴史学習の創造 -参勤交代は良策かを通して-2014

    • Author(s)
      須本良夫
    • Journal Title

      岐阜大学教育学研究報告 教育実践研究

      Volume: 16 Pages: 7-20

    • NAID

      110009851219

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地理授業におけるグローバル・シティズンシップ育成論―紐帯としてのグローバル・シティズンシップ―2014

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 29 Pages: 51-60

    • NAID

      110009842004

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高等学校の学習指導と学習評価の工夫改善(公民)2013

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Journal Title

      中等教育資料⑥

      Volume: No.925 Pages: 36-41

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思考力を育成する社会科授業モデルの提案-英国調査に基づく授業デザインの螺旋的批判過程-2013

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      志学(大阪大谷大学)

      Volume: 44 Pages: 1-20

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員志望学生にみる社会科授業分析力の向上とその効果-社会系(地理歴史)教科指導法の受講生を手がかりに-2013

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要第二部(文化教育開発関連領域)

      Volume: 62 Pages: 61-70

    • NAID

      120005395982

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科における概念的知識の活用(2)2013

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 61(2号) Pages: 11-20

    • NAID

      110009559117

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知識の活用を目指した初等社会科授業―水産資源の管理に着目して―2013

    • Author(s)
      須本良夫
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 61(2号) Pages: 73-82

    • NAID

      110009559121

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教科HistoryとCitizenshipにおける活用とその相補性2013

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Journal Title

      就実論叢

      Volume: 42号 Pages: 63-80

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科における概念的知識の活用(1)2012

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告 人文科学

      Volume: 61(1号) Pages: 11-21

    • NAID

      110009490360

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会を説明する力を育てる社会科授業2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: No.1140 Pages: 12-17

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスにおける地理カリキュラム論争2012

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 76号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科における倫理的知識の活用2012

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 60(2号) Pages: 13-22

    • NAID

      110009321837

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「まなざし」を鍵概念とした社会科授業の研究-岐阜県白川郷を中心にして-2012

    • Author(s)
      須本良夫
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 60(2号) Pages: 61-72

    • NAID

      110009321840

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 判断力育成を目指したシティズンシッフ教育実践-英国調査を事例として-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      志学

      Volume: 42 Pages: 1-16

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 社会科における知識の活用2011

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告人文科学

      Volume: 60(1号) Pages: 33-42

    • NAID

      110008922959

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科から見たキーコンピテンシーの批判的検討2015

    • Author(s)
      大杉昭英,草原和博
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      国立大学法人兵庫教育大学
    • Year and Date
      2015-02-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリス歴史教育における活用とは何か-GCSEを手がかりに-2014

    • Author(s)
      竹中伸夫
    • Organizer
      熊本県社会科教育学会
    • Place of Presentation
      国立大学法人熊本大学
    • Year and Date
      2014-12-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 「活用」力の段階的・系統的育成を目指した社会系教科目の授業開発2014

    • Author(s)
      大杉昭英,須本良夫,草原和博,橋本康弘,山田秀和,伊藤直之,竹中伸夫,田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      国立大学法人愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] C3フレームワークの理念と構造2014

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      国立大学法人愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] C3フレームワークにもとづくカリキュラムデザインの諸類型2014

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      国立大学法人愛媛大学
    • Year and Date
      2014-11-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] “Differences of Citizenship Awareness in Japan and UK -How students argue for controversial issues? -”2014

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      Citizenship and Education, Children’s Identity and Citizenship in Europe
    • Place of Presentation
      University of Warmia and Mazury, Olsztyn, Poland,
    • Year and Date
      2014-06-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考力・表現力・判断力」の評価に関する研究2014

    • Author(s)
      須本良夫
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員志望学生の社会科授業プランになぜ違いが生じるのか-教科指導力の育成のあり方に示唆するもの-2013

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の授業づくりを支援する地理・歴史公民研修資料<学習材>開発-授業理論とモデルの批判的学習ために-2013

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      山口大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 構成主義的な知識論に基づく社会科教育論とその「優越性」2012

    • Author(s)
      橋本康弘
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科学教育の再構築-不確実な時代の主権者育成-2012

    • Author(s)
      山田秀和
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会形成者を育成する歴史授業の論理2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Organizer
      全国社会科教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「批判的に,自律的に,能動的に説明する力の育成を」『教室の窓』Vol.452015

    • Author(s)
      草原和博
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「中学校 重要語句が見えてくる着眼点は”ここ”」『社会科教育1月号』2014

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Total Pages
      3
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「見えてきた指導要領実施に伴う課題と次期改訂に向けての論点」『月刊 高校教育1月号』2014

    • Author(s)
      大杉昭英
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「地理的分野の実践に学ぶ」『“国境・国土・領土”教育の論点争点―過去に学び,世界に学び,未来を拓く社会科授業の新提案―』2014

    • Author(s)
      伊藤直之
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「『社会がわかる』力を育てる具体と抽象の往還」『社会科教育8月号』2014

    • Author(s)
      山田秀和
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「3分野共通の資料を活用した指導例」『社会科3分野の関連を意識した指導例集』2013

    • Author(s)
      草原和博
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2013 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-04-06   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi