Project/Area Number |
23402059
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | Tokyo Future University (2013) Gunma University (2011-2012) |
Principal Investigator |
SHOZAWA Jun 東京未来大学, こども心理学部, 教授 (00235722)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
NAKADA Toshio 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (60145646)
IRISAWA Mitsuru 国士舘大学, 法学部, 教授 (90307661)
OGAWA Sayuri 聖心女子大学, 文学部, 教授 (20276653)
FURUYA Takeshi 立正大学, 心理学部, 教授 (20173552)
EHARA Hiromi 帝京大学, 外国語学部, 教授 (40232970)
SAWANO Yukiko 聖心女子大学, 文学部, 教授 (40280515)
SHIGA Mikio 電気通信大学, 国際交流センター, 准教授 (70272747)
YAMAGUCHI Akihiro 群馬大学, 教育学研究科, 教授 (80302446)
TANAKA Mari 群馬大学, 教育学部, 准教授 (10302449)
YOFFE LEONID G 早稲田大学, 商学学術院, 准教授 (80434265)
HATTORI Mina 名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (30298442)
YAMAZAKI Mizuki 東京都市大学, メディア情報学部, 准教授 (10277866)
HIGURASHI Tomoko 有明教育芸術短期大学, 子ども教育学科, 准教授 (70564904)
INOMATA Takeshi 帝塚山学院大学, 人間科学部, 准教授 (90361386)
KOIKE Ako 国士舘大学, 政経学部, 講師 (10439276)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
KOMURO Hisako 東京国際大学, 国際関係学部, 教授 (90337478)
KONDO Takahiro 早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (40242234)
MIWA Chiaki 倉敷市立短期大学, 教授 (00345852)
ICHIKAWA Makoto 立教大学, 文学部, 准教授 (60308088)
OTOYAMA Wakaho 群馬大学, 教育学研究科, 准教授 (40331300)
MAEDA Akiko 群馬大学, 教育学部, 准教授 (00286692)
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Research Collaborator |
TOKUE Motoyuki 伊勢崎市, 教育長 (10628415)
MORALES MASTUBARA Leiko サンパウロ大学, 教授
SATO Hisae 東京未来大学, こども心理学部, 非常勤講師
HAYASHI Megumi 大泉保育福祉専門学校, 専任講師
SHIMIZU Maki 群馬大学, 教育学部, 非常勤講師 (60433637)
FUKUDA Eri (SEKIJI Eri) 慶應義塾大学, SFC 研究所, 上席所員 ( 訪問 )
SHIRAISHI Junko 群馬県, 玉村町立玉村小学校, 教諭
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Project Period (FY) |
2011-11-18 – 2014-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2013)
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Budget Amount *help |
¥11,440,000 (Direct Cost: ¥8,800,000、Indirect Cost: ¥2,640,000)
Fiscal Year 2013: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2012: ¥5,850,000 (Direct Cost: ¥4,500,000、Indirect Cost: ¥1,350,000)
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Keywords | 就学義務 / 義務教育 / 日系南米人 / 多文化共生 / 外国籍幼児 / 日本語初期指導 / エスニシティ / 移民 / 教育義務 / プレスクール |
Research Abstract |
Brazil, the Czech Republic, Germany and Italy have compulsory school attendance for all children up to a certain age, regardless of nationality. In Germany and Italy, this system is based on the notion that all resident children should be provided the minimum general education by the state. In Brazil and the Czech Republic the situation concerning the education of migrant children is even more complex. In all four countries the authorities face the common difficulty of identifying non-citizen children. On the contrary, China, South Korea, Taiwan, and Thailand as well as Japan, have no system of compulsory school attendance for children of non-citizens. This policy is based on the educational philosophy that the State is responsible for the provision of compulsory education only to country nationals. Each nation has established mechanisms to provide additional local language support, however effective systems to maintain the mother tongue of students are lacking.
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