• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on the Effects of Self-evaluation in the High School Chemistry Experiment

Research Project

Project/Area Number 23501087
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNational Institute for Educational Policy Research

Principal Investigator

GOTO KENICHI  国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (50549368)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MATSUBARA Shizuo  桐蔭横浜大学, スポーツ健康科学部, 教授 (50132692)
MATSUBARA Kenji  国立教育政策研究所教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SARUTA Yuji  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70178820)
TAKAHASHI Takahashi  東京工業高等専門学校, 物質工学科, 教授 (40197182)
MATSUURA Takuya  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40379863)
KINOSHITA Hiroyoshi  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (20556469)
TERATANI Shousuke  東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (60087533)
HORI Tetsuo  山梨大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30145106)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords相互評価表 / 化学実験 / 表現力 / レポート / 化学実験レポート / 考察記述 / 自己評価 / 科学リテラシー / 相互評価表の活用 / 国際情報交換,イギリス / 化学教育 / 高等学校
Research Abstract

I have developed a"mutual evaluation table"and some learning activities using this tool.In the learning activities using the mutual evaluation table, students evaluate themselves and are also evaluated by others based on the criteria in the evaluation table, and write comments on those evaluations.Analysis of students' comments comparing the first and the second comments shows improvements in students' scientific literacy in terms of their abilities to (1) recognize scientific questions and to (2) explain phenomena from a scientific point of view.
The analysis also shows the changes in students' comments:simple comments expressing just impressions like "it was fun" evolved to those explaining in detail what kind of skills they learned. This practice suggests that proactive learning can be expected when students can feel their progress through reviewing their own learning activities and becoming conscious of their meanings.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (18 results)

  • [Journal Article] 高等学校化学実験における自己評価の効果に関する研究 -相互評価表を活用して-日本理科教育学会2014

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: Vol.54,No.1 Pages: 13-26

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] TIMSS2011 の結果と国の新しい方向性2014

    • Author(s)
      松原憲治, 後藤顕一
    • Journal Title

      理科の教育

      Pages: 92-95

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校理科課題研究における協働的な学習活動を取り入れた学習プログラムの考案と評価2014

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      教科教育学会

      Volume: 未

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 資質・能力を育成する化学授業の構想とは~国際バカロレア(IB)中等教育課程(MYP))における化学授業の事例紹介2014

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 4 Pages: 58-59

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] TIMSS2011の結果と国の新しい方向性2014

    • Author(s)
      松原憲治,後藤顕一
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 2 Pages: 92-95

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 言語活動の充実を踏まえた高校「化学基礎」の事例紹介自己評価や相互評価を取り入れ, 自己の変容を確認し, 目標をしっかり意識することで, 主体的な学びが展開された一事例2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      中等教育資料

      Pages: 51-52

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] The Process of Becoming Not Valuing Science Study During Secondary School in Japan2013

    • Author(s)
      小 倉 康, 後藤顕一
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education Florence on 14-15 March 2013

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校化学実験における自己評価の効果に関する研究 ―相互評価表を活用して―2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      日本理科教育学会 理科教育学研究

      Volume: 54 Pages: 13-26

    • DOI

      10.11639/jrse12033

    • NAID

      130005002017

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語活動の充実を踏まえた高校「化学基礎」の事例紹介自己評価や相互評価を取り入れ,自己の変容を確認し,目標をしっかり意識することで,主体的な学びが展開された一事例2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 10 Pages: 51-52

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Process of Becoming Not Valuing Science Study During Secondary School in Japan2013

    • Author(s)
      小倉康,後藤顕一
    • Journal Title

      New Perspectives in Science Education

      Volume: 1 Pages: 101-105

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校化学実験における自己評価の効果に関する研究2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 第1巻 Pages: 1-10

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会の変化に対応する資質や能力を育成する教育課程2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 898 Pages: 24-27

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力を育成する化学授業の構想とは~国際バカロレア(IB)中等教育課程(MYP) )における化学授業の事例紹介

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      中等教育資料

      Volume: 2014年4月号 Pages: 58-59

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高等学校理科課題研究における協働的な学習活動を取り入れた学習プログラムの考案と評価

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Journal Title

      教科教育学研究

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「相互評価表」を活用した高校化学授業実践-未知気体を判断する-2013

    • Author(s)
      北川輝洋, 後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 大学生の実態調査を基盤とした教員養成に関する研究-教員志望理学系の学生の分析を中心として-2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 大気汚染対策教材英語版で GSC を活用するワークシートの実践2013

    • Author(s)
      野内頼一, 後藤顕一, 寺谷敞介, 松原静郎
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 組立ブロックを用いた表現法学習2013

    • Author(s)
      松原静郎, 後藤顕一, 鮫島朋美, 寺谷敞介
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] ろうそくの消炎実験におけるモデル化学習の実践2013

    • Author(s)
      鮫島朋美, 寺谷敞介, 後藤顕一, 松原静郎
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] モデル化学習の考察2013

    • Author(s)
      寺谷敞介, 北川輝洋, 久保博義, 宮内卓也, 後藤顕一, 松原静郎
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report 2013 Final Research Report
  • [Presentation] TIMSS 2011調査(理科)の結果と分析-日本の調査結果の概要-2013

    • Author(s)
      松原憲治, 萩原康仁, 猿田祐嗣, 小倉康, 五島政一, 後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「相互評価表」を活用した高校化学授業実践-未知気体を判断する-2013

    • Author(s)
      北川輝洋,後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の実態調査を基盤とした教員養成に関する研究-教員志望理学系の学生の分析を中心として-2013

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大気汚染対策教材英語版でGSCを活用するワークシートの実践2013

    • Author(s)
      野内頼一,後藤顕一,寺谷敞介,松原静郎
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] TIMSS 2011調査(理科)の結果と分析―日本の調査結果の概要―2013

    • Author(s)
      松原憲治,萩原康仁,猿田祐嗣,小倉康,五島政一,後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校化学の授業に「相互評価」を導入した事例研究- 炭酸カルシウムと塩酸の反応実験-2012

    • Author(s)
      北川輝洋, 後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 大気汚染対策教材の英語版での実践2012

    • Author(s)
      野内頼一・後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 教員養成コア・カリキュラムにおける化学教育の一考察

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 高校化学の授業に「相互評価」を導入した事例研究

    • Author(s)
      北川輝洋,後藤顕一
    • Organizer
      理科教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 理科課題研究を意識した高等学校理数科での「相互評価表」の活用

    • Author(s)
      後藤顕一 清水武夫
    • Organizer
      日本科学教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      慶應大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 「相互評価表」を用いたグラフの評価

    • Author(s)
      北川輝洋  後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒に獲得させる資質・能力と学習方法との関係

    • Author(s)
      後藤顕一
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Place of Presentation
      島根大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi