• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study about a subjective measurement of a feeling of burden on student in classes

Research Project

Project/Area Number 23501159
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionAomori University of Health and Welfare

Principal Investigator

YAMADA masashi  青森県立保健大学, 健康科学部, 教授 (00200741)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMADA Noriko  札幌市立大学, 看護学部, 准教授 (10320863)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords授業 / 学習者の負担感 / モチベーション / ストレス測定 / 主観的測定 / 授業の適正な分量 / 授業の負担感 / 客観的ストレス / 主観的ストレス / 授業の楽しさ / 該当なし
Research Abstract

We obtain a result that relationships between measurement of stress using salivary amylase activity and subjective question items about fatigue, interest and enjoyment are weak except one question item. Therefore, these subjective senses are constructed with several elements and it is difficult that we use measurement of stress using salivary amylase activity as substitution of subjective question items. Since the question item relating measurement of stress using salivary amylase activity is "My measurement of stress will be high", we can derive the result that an objective stress state of a body by this measurement is subjectively estimated definitely.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2013 2012 2011 Other

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 学習者の感じるストレスは学習満足度を阻害するか2013

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      日本ヒューマンケア科学学会第6回学術集会
    • Place of Presentation
      青森市
    • Year and Date
      2013-12-21
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学習満足度とストレスの関連について2013

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      2012年度青森県保健医療福祉研究発表会
    • Place of Presentation
      青森市
    • Year and Date
      2013-02-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 学習者の感じるストレスは学習満足度を阻害するか2013

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      日本ヒューマンケア科学学会第6回学術集会
    • Place of Presentation
      青森県立保健大学(青森県青森市)
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業の楽しさ,大変さなどの主観的感覚とストレスとの関連について2012

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      2011年度青森県保健医療福祉研究発表会
    • Place of Presentation
      青森市
    • Year and Date
      2012-02-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 授業の楽しさ,大変さなどの主観的感覚とストレスとの関連について2012

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      2011年度青森県保健医療福祉研究発表会
    • Place of Presentation
      青森県立保健大学(青森市)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 情報処理演習系科目における学習者の負担感とモチベーションの関連について2011

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      大学ICT 推進協議会2011年度年次大
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 情報処理演習系科目における学習者の負担感とモチベーションの関連について2011

    • Author(s)
      山田真司,山田典子
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2011年度年次大会
    • Place of Presentation
      福岡国際会議場(福岡市)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学習満足度とストレスの関連について

    • Author(s)
      山田真司
    • Organizer
      青森県保健医療福祉研究発表会
    • Place of Presentation
      青森県青森市
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi