• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the temperament of the well-temperd Clavier by J.S.Bach

Research Project

Project/Area Number 23520172
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Study of the arts/History of the arts/Arts in general
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

KISHI Keiko  愛媛大学, 教育学部, 教授 (40036489)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords古典音律 / 平均律クラヴィア曲集 / 純正5度 / 調律法 / ビート / 音律 / 和音 / バッハ音律 / チェンバロ / J.S.バッハ / チェンバロ演奏 / 平均律クラヴィーア曲集I / バッハ / ピカルディ終止
Research Abstract

Bach expected one special temperament to his 24 Preluds and Fugues, and show it at the first page in arabesque. That was not equal temperament as is generally known at present, but the classic unequal one. As an applicant to Leipzig st. Thomas Church's Cantor he submitted to the authorities 24 Preluds and Fugues which were based on the new idea using every 24 tonality in one collective work. It was the breaktrough of the old barock tonal world.
In order to avoid low evaluation of the authorities through unpleasant sound and beat caused by unappropriate old temperament and to make the best harmonc effect. Bach manifested the temperament on which 24 major and minor tonalties prtfectly sound. And the authorities in Leipzig did never know it.
On the first page of the composition Bach proposed to cembalist in Leipzig how to tune the instrument dealing with beats and sorting 12 perfect fifths into three stages.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (2 results) Presentation (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 『展覧会の絵』の管弦楽法II2012

    • Author(s)
      新田香織・岸 啓子
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 59

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 組曲「展覧会の絵」にみるラヴェルの管弦楽法2011

    • Author(s)
      新田香織、岸 啓子
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部研究紀要

      Volume: 58 Pages: 221-233

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] コンサート:ヴァイオリンとチェンバロによるバロック音楽2012

    • Author(s)
      岸啓子、三上徹
    • Organizer
      美術館におけるバロック音楽コンサート:愛媛県立美術館主催
    • Place of Presentation
      愛媛県立美術館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] プロムナードコンサート~ヴァイオリンとチェンバロによるバロック音楽の夕べ

    • Author(s)
      岸啓子、三上徹、大西由美
    • Organizer
      愛媛大学地域創成研究センター
    • Place of Presentation
      愛媛大学メディアホール
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] クリスマスコンサート~ヴァイオリンとチェンバロによる

    • Author(s)
      三上徹、大西由美、岸啓子
    • Organizer
      NPO法人によるコンサート
    • Place of Presentation
      松山市桑原NPO法人ミニホール
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] ① 美術館エントランスホールコンサートバロック音楽 アンサンブルとソロ三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)愛媛県立美術館平成24年6月9日、6月10日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ② 美術館エントランスホールコンサートバロック音楽 アンサンブルとソロ愛媛県立美術館三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年6月16日、6月17日

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ③ 愛媛大学地域創成研究センタープロムナードコンサート バロック音楽の夕大西由美(ヴァイオリン)三上 徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年9月28日愛媛大学メディアセンターホール

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] ④ クリスマスコンサート大西由美(ヴァイオリン) 三上徹(ヴァイオリン) 岸 啓子(チェンバロ)平成24年12月15日松山市桑原町ホール

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi