• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empowerment Evaluation Practice in a Japanese Language Program

Research Project

Project/Area Number 23520621
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

KAMADA Tomoko  富山大学, 医学薬学研究部(医学), 教授 (10334731)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NAKAGAWA Kazuko  富山大学, 大学院医学薬学研究部(医学), 非常勤講師 (00456401)
GOTO Hiroki  富山大学, 留学生センター, 准教授 (30324031)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsエンパワーメント評価 / 理系小規模日本語プログラム / 教員・学生の当事者意識 / 教員・学生の民主的参画 / 対話クラス / アメリカ評価学会 / ミッションから学習達成目標の連続性 / 3ステップ・アプローチ / エンパワメント評価 / 国際研究者交流 / 国際研究者交流 アメリカ合衆国 / 日本語教育プログラム / ミッション策定 / 対話活動クラス / 初級コース改革 / フォーカス・グループ・インタビュー / 評価方法研究 / 3ステップ・アプローチ / 使命の構築 / 現状把握
Research Abstract

Toyama University Sugitani Campus Japanese Language Program has been implementing Empowerment Evaluation (EE) since 2011. EE is still an emerging approach in Japan and is rarely practiced in language programs. During 2011, efforts went into building language instructors' understanding of the EE principles, creating the context and space for democratic curricular discussion, and developing a program mission statement. Based on the initial phase, evaluation project aimed at generating program-level student learning outcomes statement and gathering indicators to assess student achievement of the outcomes. Through a democratic and participatory process of aligning program activities and curriculum to the outcomes and mission statement, all instructors showed proactive engagement and program and evaluation ownership. As indicated in EE principles, evaluation activities brought tangible program change and organizational transformation to become a learning organization.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (10 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育プログラムとエンパワメント評価-困難な日本語プログラムを如何に支援できるのか-2013

    • Author(s)
      鎌田倫子・中河和子・後藤寛樹
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 第155号 (ISSN0.389-4037) Pages: 95-110

    • NAID

      130005394655

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エンパワメント評価実践においてエンパワメント文脈は、どのように高められたか-当事者意識に着目して-2013

    • Author(s)
      中河和子・鎌田倫子・飯野令子
    • Journal Title

      富山大学杉谷キャンパス一般教育研究紀要

      Volume: 第40号 (ISSN. 1882-045X) Pages: 89-106

    • NAID

      120005441882

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育プログラムとエンパワメント評価ー困難な日本語プログラムを如何にしえんできるのかー2013

    • Author(s)
      鎌田倫子,中河和子,後藤寛樹
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 155 Pages: 95-110

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エンパワメント評価実践においてエンパワメント文脈はどのように高められたか2013

    • Author(s)
      中河和子,鎌田倫子,飯野令子
    • Journal Title

      富山大学杉谷一般教育研究紀要

      Volume: 41 Pages: 89-106

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科系キャンパスの小規模日本語プログラムにおけるエンパワメント評価の実践2012

    • Author(s)
      鎌田倫子・中河和子・後藤寛樹
    • Journal Title

      富山大学杉谷キャンパス一般教育研究紀要

      Volume: 第40号 Pages: 45-62

    • NAID

      120005257210

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活者のための漢字教材の開発-識字教育の枠組みでの学びをめざして-2012

    • Author(s)
      高畠智美・中河和子
    • Journal Title

      富山大学留学生センター紀要

      Volume: 第11号 Pages: 11-21

    • NAID

      120005323275

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育プログラムにおけるエンパワメント評価の適用は必然である2012

    • Author(s)
      鎌田倫子・中河和子・後藤寛樹
    • Journal Title

      神田外語大学言語科学研究センター紀要

      Volume: 第11号 Pages: 241-252

    • NAID

      110009433132

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生活者のための漢字教材の開発-識字教育の枠組みでの学びをめざして-2012

    • Author(s)
      高畠智美・中河和子
    • Journal Title

      富山大学留学生センター紀要

      Volume: 11 Pages: 11-21

    • NAID

      120005323275

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語教育プログラムにおけるエンパワメント評価の適用は必然である2012

    • Author(s)
      鎌田 倫子・中河 和子・後藤 寛樹
    • Journal Title

      神田外語大学紀要Scientific Approaches to Language (SAL)

      Volume: 11 Pages: 241-252

    • NAID

      110009433132

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Inducing Empowerment Evaluation : A Case Study at a Japanese University2013

    • Author(s)
      Tomoko Kamada, Kazuko Nakagawa, Yukiko Watanabe
    • Organizer
      27th Annual Conference of the American Evaluation Association
    • Place of Presentation
      Washington DC, USA
    • Year and Date
      2013-10-16
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Inducing Empowerment Evaluation:A Case Study at a Japanese University2013

    • Author(s)
      Tomoko Kamada,Kazuko Nakagawa, Yukiko Watanabe
    • Organizer
      American Evaluation Association
    • Place of Presentation
      Washinton DC, USA
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Enabling Conditions for Evaluation in a Japanese Academic Context : A Case Study of a Japanese as a Second Language Program2012

    • Author(s)
      Yukiko Watanabe,Tomoko Kamada, Kazuko Nakagawa, Hiroki Goto
    • Organizer
      26th Annual Conference of the American Evaluation Association
    • Place of Presentation
      Minneapolis, USA
    • Year and Date
      2012-10-27
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 現場日本語教師主体のプログラム評価の提案2012

    • Author(s)
      古川嘉子・中河和子・札野寛子・小澤伊久美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012予稿集
    • Year and Date
      2012-08-19
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育プログラムにおけるエンパワメント評価の実践報告2012

    • Author(s)
      鎌田倫子・中河和子・後藤寛樹
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会名古屋2012予稿集
    • Year and Date
      2012-08-18
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 「社会型日本語教育」を担える人材とは-教師教育の視点から-2012

    • Author(s)
      中河和子・品田潤子・池上摩希子・嶋田和子
    • Organizer
      平成24年度日本語教育学会春季大会予稿集
    • Place of Presentation
      社)日本語教育学会 (東京)
    • Year and Date
      2012-05-26
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育プログラムにおけるエンパワメント評価の実践報告2012

    • Author(s)
      鎌田倫子・中河和子・後藤寛樹
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2012
    • Place of Presentation
      名古屋 日本
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Enabling Conditions for Empowerment Evaluation in a Japanese Academic Context: A case study of a Japanese as a second language program2012

    • Author(s)
      Yukiko Watanabe, Tomoko Kamada, Kazuko Nakagawa, Hiroki Goto
    • Organizer
      American Evaluation Association 2012
    • Place of Presentation
      Minneapolis, U.S.A.
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 現場日本語教師主体のプログラム評価の提案[パネルセッション]2012

    • Author(s)
      古川嘉子・中河和子・札野寛子・小澤伊久美
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2012
    • Place of Presentation
      名古屋 日本
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会型日本語教育」を担える人材とは-教師教育の視点から-」[パネルセッション]2012

    • Author(s)
      品田潤子・中河和子・池上麻希子・嶋田和
    • Organizer
      平成24年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      東京 日本
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者詳細

    • URL

      http://evaweb.u-toyama.ac.jp/html/94_ja.html?k=%E9%8E%8C%E7%94%B0

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi