• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of reading materials and an instrucitonal model that can foster learners' critical thinking skills through peer opinion exchanges

Research Project

Project/Area Number 23520715
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNiigata University of Health and Welfare (2013-2014)
Niigata Institute of Technology (2011-2012)

Principal Investigator

MINESHIMA Michio  新潟医療福祉大学, 社会福祉学部, 准教授 (10512981)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) CHINO Junichiro  新潟県立大学, 国際地域学部, 准教授 (50413753)
OMINATO Yoshihiro  長岡工業高等専門学校, 一般教育科, 准教授 (70413755)
Research Collaborator IMAI Rie  新潟県立三条商業高等学校, 教諭
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2012: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords批判的思考力 / クリティカルシンキング / 協同学習 / 発問 / LTD / 教科書 / 批判的思考 / 読解 / クリティカルリーディング
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to develop teaching materials and an appropriate learning model that can help foster Japanese learners' critical thinking skills, which are widely believed to be in a poor condition. We developed CT teaching materials based on a speech made by Steve Jobs as the 2005 Stanford University commencement address. We set up a series of questions and tasks for critical thinking. As for a learning model for CT skills, we found the LTD (learning through discussion) method very promising and organized lessons in such a way that learners can deepen their understanding and widen their views of the world through exchanges of their ideas and opinions with their peers.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (5 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 協同学習を取り入れた大学での英語授業―LTD話し合い学習法による効果の検証―2014

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 43 Pages: 281-286

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本・韓国・フィンランドの英語教科書の設問の比較分析調査―教科書はクリティカルシンキングをどう教えているか―2013

    • Author(s)
      峯島道夫、茅野潤一郎
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 42 Pages: 91-98

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sharing experiences with quantitative research2012

    • Author(s)
      Gregory Scholdt, Beth Konomoto, Michio Mineshima, Chris Stillwell
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: Vol. 36, No.5 Pages: 16-17

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sharing experiences with quantitative research2012

    • Author(s)
      Gregory Scholdt, Beth Konomoto, Michio Mineshima, Chris Stillwell
    • Journal Title

      Jalt2011 Conference Proceedings

      Volume: JALT2011 Pages: 616-624

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] リーディング指導における読みの深化と批判的思考力伸長のための「評価型」発問の活用2011

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Journal Title

      リメディアル教育研究

      Volume: 第6巻第2号 Pages: 25-40

    • NAID

      110009627362

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高校英語「リーディング」におけるクリティカルシンキングの位置づけ2011

    • Author(s)
      峯島道夫、茅野潤一郎、大湊佳宏
    • Organizer
      日本教科教育学会第37回全国大会
    • Place of Presentation
      沖縄大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] LTD・話し合い学習法による大学での授業実践

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学五福キャンパス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクトの指導原則についての私の総括-原則4と問い方-

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Organizer
      知的なコミュニケーション力を育てる英語教育シンポジウム・完結編
    • Place of Presentation
      名城大学名駅サテライト
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 日本・韓国・フィンランドの英語教科書の設問の比較分析調査―クリティカルシンキングの伸長につながる読みの指導をもとめて―

    • Author(s)
      峯島道夫、茅野潤一郎、大湊佳宏
    • Organizer
      第42回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Place of Presentation
      じゅうろくプラザ(岐阜市文化産業交流センター)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習を取り入れた英語授業

    • Author(s)
      大場浩正、峯島道夫、サルバション有紀
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 平成23年度~平成26年度科学研究費助成事業 『批判的思考力をピアとの相互交流で高めるための読解教材の開発と授業形態の構築』 成果報告書2015

    • Author(s)
      峯島道夫
    • Publisher
      株式会社ウィザップ
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 知的・創造的英語コミュニケーション能力を伸ばす進学高校英語授業改革モデルの開発2012

    • Author(s)
      伊佐地恒久、後藤伸之、永倉由里、三浦孝、伊藤高志、関静乃、竹内美芳、對馬信行、山本孝次、亘理陽一、柳田綾、峯島道夫、大橋昌弥
    • Total Pages
      198
    • Publisher
      池田屋印刷株式会社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] Critical Thinking--簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングの力を伸ばそう―

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] Critical Thinking-簡単な英文読解を通してクリティカルシンキングの力を伸ばそう-

    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi