• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Investigation into the Effects of English Study Portfolios with Consistent Goals in Terms of Japanese Students' English Proficiency and Motivation

Research Project

Project/Area Number 23520765
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokuriku Gakuin University

Principal Investigator

YONEDA Sakiko  北陸学院大学, その他部局等, 教授 (70208768)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) NISHIMURA Youichi  北陸学院大学, 人間総合学部・社会学科, 准教授 (70406809)
HOSOKAWA Mai  北陸学院大学, 人間総合学部, 非常勤講師 (00598138)
MONOI Naoko  千葉大学, 教育学部・英語科, 准教授 (70350527)
HUGHES Jason  北陸学院大学, 短期大学部コミュニティ文化学科, 講師(削除時の所属) (40601159)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsポートフォリオ / 小中高大一貫教育 / CEFR / 国際的標準テストによる学力調査 / 自己評価 / 目標設定 / 動機づけ / Can-Do / 小中高大一貫英語教育 / 動機付け / 国際的標準テストによる学力 / Can Do / 国際的標準テストによる学力評価
Research Abstract

This study was conducted to investigate if English study portfolios related to the Common Framework of Reference for Languages are effective for goal setting and in enhancing Japanese students' English proficiency and motivation from elementary to university level. The materials used for this study were modified portfolios based on the European Language Portfolio, Cambridge English examinations and questionnaires regarding students' motivation in regard to English and the use of portfolios.
Data from 869 subjects who participated in the three-year follow-up survey was scrutinized. The results indicated that the subjects with high appreciation of the portfolios corresponded with higher scores in motivation of learning English and in the intergroup approach tendency with people from different cultures compared to the subjects with low appreciation. At the same time, the study found that a systematic environment has to be established to achieve the best results from the portfolios.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (16 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 高校生の英語学習に対するポートフォリオの影響の検証2014

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一、細川真衣
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 第43巻 Pages: 117-124

    • Related Report
      2013 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人高校生の英語学習におけるポートフォリオ使用の有効性と課題2014

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 第6号 Pages: 185-194

    • NAID

      120005697113

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 小・中・高校生における英語学習の動機づけ―国際的志向性を用いた検討―2014

    • Author(s)
      西村洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 第6号 Pages: 161-171

    • NAID

      120005697111

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Can Doリストで高校授業は変わるか?2014

    • Author(s)
      米田佐紀子、安久ゆい、田畑力也
    • Journal Title

      第43回中部地区英語教育学会富山大会発表・提案要項

      Pages: 22-23

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 小学校の事例報告―北陸学院小学校における事例2014

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Journal Title

      外国語教育フォーラム―金沢大学外国語教育論集―

      Volume: 第8号 Pages: 5-13

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高校生の英語学習に対するポートフォリオの影響の検証2014

    • Author(s)
      米田 佐紀子、西村 洋一、細川 真衣
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 43 Pages: 117-124

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人高校生の英語学習におけるポートフォリオ使用の有効性と課題2014

    • Author(s)
      米田 佐紀子
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部 研究紀要

      Volume: 6 Pages: 185-194

    • NAID

      120005697113

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小・中・高校生における英語学習の動機づけ -国際的志向性を用いた検討-2014

    • Author(s)
      西村 洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部 研究紀要

      Volume: 6 Pages: 161-171

    • NAID

      120005697111

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] Can Do リストで高校授業は変わるか?2014

    • Author(s)
      米田 佐紀子・安久 ゆい・田畑 力也
    • Journal Title

      第43回中部地区英語教育学会富山大会発表・提案要項

      Volume: 1 Pages: 22-23

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の事例報告―北陸学院小学校における事例2014

    • Author(s)
      米田 佐紀子
    • Journal Title

      外国語教育フォーラム―金沢大学外国語教育論集―

      Volume: 8 Pages: 5-13

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小・中・高・大学生の自己評価と英語力に関する研究―CEFRに基づくCan Doリストとケンブリッジ英検模試を用いて―2013

    • Author(s)
      米田佐紀子、細川真衣、西村洋一、物井尚子
    • Journal Title

      中部地区英語教育学会紀要

      Volume: 第42巻 Pages: 131-138

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/naid/110009635293

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人大学の英語学習における学力と動機に関するポートフォリオの有効性の検証2013

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 203-215

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] Can-Doリストは英語が苦手な日本人大学生の英語力向上と動機づけに効果を与えるか2013

    • Author(s)
      細川真衣、西村洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 第5号 Pages: 303-312

    • NAID

      120005697097

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 日本人大学生の英語学習における学力と動機に関するポートフォリオの有効性の検証2013

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部 研究紀要

      Volume: 5 Pages: 203-215

    • NAID

      120005697087

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] Can-Doリストは英語が苦手な日本人大学生の英語力向上と動機づけに効果を与えるか2013

    • Author(s)
      細川真衣、西村洋一
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部 研究紀要

      Volume: 5 Pages: 303-312

    • NAID

      120005697097

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] Can-Doリストは日本人大学生の英語力と動機づけに効果を与えるか2012

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一、細川真衣
    • Journal Title

      北陸学院大学・北陸学院大学短期大学部研究紀要

      Volume: 第4号 Pages: 93-103

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] How Does English Literacy Education Affect Japanese Primary School Children's Ability and Motivation?2014

    • Author(s)
      Yoneda, Sakiko, & Nishimura, Yoichi
    • Organizer
      AILA World Congress 2014, Brisbane Convention and Exhibition Centre
    • Place of Presentation
      Brisbane, Australia(査読有)
    • Year and Date
      2014-08-08
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 高校生の英語学習に対するポートフォリオの影響と使用実態2013

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一、細川真衣
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学(査読無)
    • Year and Date
      2013-06-30
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Can Doリストで高校授業は変わるか?2013

    • Author(s)
      米田佐紀子、安久ゆい、田畑力也
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学(依頼発表)
    • Year and Date
      2013-06-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 小・中・高・大学生の自己評価と英語力に関する研究―CEFRに基づくCan Doリストとケンブリッジ英検模試を用いて―2012

    • Author(s)
      米田佐紀子、細川真衣、西村洋一、物井尚子
    • Organizer
      第42回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Place of Presentation
      岐阜市文化産業交流センターじゅうろくプラザ(査読無)
    • Year and Date
      2012-07-01
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Evaluating Japanese Students'Progress Using Cambridge Examinations2011

    • Author(s)
      Yoneda, Sakiko, & Hughes, Jason
    • Organizer
      The 9^<th> Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Seoul Kyo-Yuk Mun-Hwa Hoe-Kwan, Seoul, Korea(査読有)
    • Year and Date
      2011-07-29
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] CEFR-aligned Cambridge Testing Outcomes in Japan and Challenges to Adopting a Global Evaluation Standard2011

    • Author(s)
      Yoneda, Sakiko, & Hughes, Jason
    • Organizer
      ALTE (The Association of Language Testers in Europe) 4^<th > International Conference
    • URL

      http://www.alte.org/2011/presentations/pdf/yoneda-hughes.pdf

    • Place of Presentation
      Jagiellonian University, Krakow, Poland(査読有)
    • Year and Date
      2011-07-11
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] ポートフォリオ使用による高校生の英語力への影響と使用実態

    • Author(s)
      米田 佐紀子、西村 洋一、細川 真衣
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会 富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童英語教育研究の現状と方向性―特に自律性の観点

    • Author(s)
      米田 佐紀子
    • Organizer
      NPO法人海外文化センター
    • Place of Presentation
      文化学園大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 興味の持続と自宅学習―教師と親の役割

    • Author(s)
      米田 佐紀子
    • Organizer
      NPO法人海外文化センター
    • Place of Presentation
      文化学園大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] Can Do リストで高校授業は変わるか?

    • Author(s)
      米田 佐紀子・安久 ゆい・田畑 力也
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] How Does English Literacy Education Affect Japanese Primary School Children’s Ability and Motivation?

    • Author(s)
      米田 佐紀子、西村 洋一
    • Organizer
      AILA World Congress 2014
    • Place of Presentation
      Brisbane Convention and Exhibition Centre, Brisbane, Australia
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 小・中・高・大学生の 自己評価と英語力に関する研究: CEFRに基づくCan Doリストと ケンブリッジ英検模試を用いて

    • Author(s)
      米田佐紀子、細川真衣、西村洋一、物井尚子
    • Organizer
      第42回中部地区英語教育学会岐阜大会
    • Place of Presentation
      岐阜市文化産業交流センターじゅうろくプラザ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] ポートフォリオ使用による高校生の英語力への影響と使用実態

    • Author(s)
      米田佐紀子、西村洋一、細川真衣
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 児童英語教育研究の現状と方向性―特に自律性の観点

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Organizer
      小学校英語教育セミナー(NPO法人 海外文化センター主催)
    • Place of Presentation
      文化学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 興味の持続と自宅学習―教師と親の役割

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Organizer
      小学校英語教育セミナー(NPO法人 海外文化センター主催)
    • Place of Presentation
      文化学園大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Can-doリストでつながる英語教育 小学校の事例報告―北陸学院小学校における事例―

    • Author(s)
      米田佐紀子
    • Organizer
      言語教育の小・中・高・大連携シンポジウムI(金沢大学外国語教育研究センター、金沢大学共通教育機構主催)
    • Place of Presentation
      しいのき迎賓館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Can-Do リストで高校授業は変わるか?(問題別討論会 2)

    • Author(s)
      米田佐紀子、安久ゆい、田畑力也
    • Organizer
      第43回中部地区英語教育学会富山大会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-aligned Cambridge Testing Outcomes in Japan and Challenges to Adopting a Global Evaluation Standard

    • Author(s)
      YONEDA, Sakiko, HUGHES, Jason
    • Organizer
      ALTE (The Association of Language Testers in Europe) 4th International Conference
    • Place of Presentation
      JAGIELLONIAN UNIVERSITY, Krakow, Poland
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Evaluating Japanese Students’ Progress Using Cambridge Examinations

    • Author(s)
      YONEDA, Sakiko, HUGHES, Jason
    • Organizer
      The 9th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Hotel Seoul KyoYuk MunHwa HoeKwan, Seoul, Korea
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 米田 佐紀子(2013)「児童英語教育研究の現状と方向性―特に自律性の観点」NPO法人海外文化センター、2013年8月3日、文化学園大学、依頼講演

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 米田 佐紀子(2013)「興味の持続と自宅学習―教師と親の役割」NPO法人海外文化センター、2013年8月3日、文化学園大学、依頼講演

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] 米田 佐紀子(2013)「Can-doリストでつながる英語教育小学校の事例報告―北陸学院小学校における事例」金沢大学外国語教育研究センター・金沢大学共通教育機構主催言語教育の小・中・高・大連携シンポジウムI、2013年3月16日、しいのき迎賓館、依頼発表

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] セミナーの開催タイトル:Can Doステートメントで動機づけを高める―小中高大とつながる英語学習―共催:中部地区英語教育学会石川支部北陸学院大学・本科研日時:2012年9月29日場所:北陸学院大学対象:小学校~大学の教員および学生等講師:跡部智氏(慶應義塾普通部教諭(当時)、前慶應義塾大学外国語教育研究センター副所長)

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi