• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reseach for development of sience curriculum aimiig at upbringing of the observation and communication

Research Project

Project/Area Number 23531092
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

NAGASE YOSHIKO  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (50247889)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小谷 卓也  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (50411484)
田中 伸  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (70508465)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords幼児教育 / 保育 / 科学教育 / カリキュラム / 目標志向的 / 科学的認識 / 科学的認識を形成する構成…(国際情報交換) / 国際研究者交流 / 国際情報交流
Research Abstract

The target of kindergarten in Japan Emotion, Motivation, Attitude is very synthetic. It is hard to set arrival target and become common recognition in teachers of kindergarten. It is very synthetic. We were able to donate a making model for cooperation of nursery school , kindergarten and primary school. We aim to systematize the acquiring abilities , cleared acquiring ability in 5 fields. As a result , we were able to clear the line of child development.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2014 2013 Other

All Book (2 results) Remarks (3 results)

  • [Book] 幼児教育におけるカリキュラム・デザインの理論と方法2014

    • Author(s)
      長瀬美子、田中伸、峯恭子編著,小谷卓也 ほか
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 幼児教育学実践ハンドブック2013

    • Author(s)
      長瀬美子・小谷卓也・田中伸他6名での共著
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] (1)幼年期の科学教育シンポジウム-幼児期から児童期の「あそび」と「学び」2014年3月1日~2日(大阪大谷大学)

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] (2)思考力を育む幼児期からの科学教育シンポジウム2013年3月2日(大阪大谷大学)上記の2回は、連続的性格をもたせ、幼児期からの科学教育に取り組んでいる先進的な研究者を招いて、研究会を開催した。基調提案では、瀧川光治氏に「幼小を接続する科学教育カリキュラムと子どもの育ちの評価」と題してご講演をいただき、幼稚園での「かがく遊び」、小学校での「生活科での実践」などのご報告を受けて、参加者も含めて活発 な研究協議を行うことができた。

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Remarks] (3)幼児期からの科学教育国際シンポジウム2012年3月3日~4日(大阪大谷大学)基調講演にKimi Hosoume氏(カリフォルニア大学バークレー校ローレンスホール科学教育研究所)を迎え、「アメリカにおける体験型科学教育」についてご講演いただき、併せて、リアルサイエンスとの共催でのワークショップ、幼稚園での科学教育の実践提案を含めたパネルディスカッションを開催した。

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi