• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical, practicing research on method of promoting and evaluating elementary and junior high school student's "Language power"

Research Project

Project/Area Number 23531176
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Fukui

Principal Investigator

MATSUTOMO Kazuo  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (90324136)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIYAMOTO Kozi  岡山大学, 大学院, 准教授 (30583207)
YAMATO Makiko  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (60555879)
MAKIDO Akira  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (40190334)
Project Period (FY) 2011-04-28 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords言語力 / 言語パフォーマンス / コミュニケーション能力 / 教師の見取り / 教師のインターベンション / 言語活動 / インターベンション / 学習課題 / 学習者相互のコミュニケーション / 学齢固有性 / 表現の豊かさ / 言語能力 / 教師の実践的力量形成 / 教員研修開発 / 教師の関わり / パフォーマンス評価 / 言語活動の質
Outline of Final Research Achievements

In this study, we advance the analysis consideration as the quality of the following three relationship with respect to the quality of the language performance of elementary and junior high school students.
① In the study group, which was the point of view the relationship between teachers and learners to typify intervention and its effect of the teacher, was to clarify the impact on improving the quality of language performance of learners. ② the research group of the relationship was a point of view of learners cross collects interaction learners cross, they revealed the effect on the quality of the individual language performance. ③ In the learners themselves and research group that the relationship was with the point of view of, by paying attention, such as in how to configure and challenges presentation method of the learning process, it is clear the relationship between the quality of the learner's own quality and language performance of materials understanding I was in.

Report

(5 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 言語活動を活性化する教師のインターベンションを支える「見取り」に関する研究2014

    • Author(s)
      松友一雄、大和真希子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第39号 Pages: 49-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「小学校低学年の授業における教師のインターベンションの共通性と効果に関する研究」2013

    • Author(s)
      大和真希子・松友一雄
    • Journal Title

      『福井大学教育実践研究』

      Volume: 38 Pages: 45-53

    • NAID

      110009785530

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「科学的語彙の習得を促進する『理科的学習語彙検定』の開発とその実践」2013

    • Author(s)
      松友一雄・大和真希子(分担執筆)
    • Journal Title

      『福井大学教育実践研究』

      Volume: 38 Pages: 1-11

    • NAID

      110009785524

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「言語パフォーマンス能力の質を捉える理論的枠組に関する研究―国語科授業における現象的側面に着目して―」2013

    • Author(s)
      松友一雄
    • Journal Title

      『国語国文学』

      Volume: 52 Pages: 21-28

    • NAID

      120005676819

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 読書を媒介としたコミュニケーション2013

    • Author(s)
      宮本浩治
    • Journal Title

      日本語教育レポート

      Volume: 第11号 Pages: 7-14

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語パフォーマンス能力の質を捉える理論枠組みに関する研究2012

    • Author(s)
      松友一雄
    • Journal Title

      国語国文学会

      Volume: 第52号 Pages: 35-42

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語活動の質を向上させるための教師のインターベンションに関する研究2012

    • Author(s)
      松友一雄、大和真希子
    • Journal Title

      福井大学教育実践研究

      Volume: 第37号 Pages: 1-10

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の身体性に関する一考察―非言語コミュニケーションに関する研究レビューから―2012

    • Author(s)
      大和真希子
    • Journal Title

      福井大学教育地域科学部紀要

      Volume: 第3号 Pages: 187-199

    • NAID

      110009552127

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 言語活動の充実のために―学習の足場作りとしての教師の問いかけ―2011

    • Author(s)
      宮本浩次
    • Journal Title

      ことばのまなび

      Volume: 第25号

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の言語活動を支える 教師のインターベンションに関する研究2014

    • Author(s)
      大和真希子、松友一雄
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2014-09-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 国語科の授業作りと評価を考えるー教師の「見取り」とインターベンションー2014

    • Author(s)
      松友一雄
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2014-05-17
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 言語的コミュニケーションへの接近-「学び合い」の場へのアプローチあるいはプロダクトのために(序)-

    • Author(s)
      牧戸章
    • Organizer
      全国大学国語教育学会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 教師を目指す人のための 教育方法・技術論2012

    • Author(s)
      宮本浩次
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 読書で豊かな人間性を育む―児童サービス論―2012

    • Author(s)
      宮本浩次
    • Publisher
      学芸図書
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育学研究の成果と展望II2012

    • Author(s)
      松友一雄
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.jle-labo.com/

    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi