• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Locating libraries at the center of learning curriculum: educational experiment and evaluation of inqury learning

Research Project

Project/Area Number 23650121
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

NEMOTO AKIRA  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90172759)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) 白石 さや  岡崎女子大学, 教授 (70288679)
高橋 亜希子  北海道教育大学旭川校, 准教授 (90431387)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords探究型学習 / 情報リテラシー / 総合的な学習の時間 / 卒業研究 / 学校図書館 / 学習指導要領 / 学校司書 / 探究学習 / 卒業研究(高等学校) / 東京大学附属中等教育学校 / 学習方法 / カリキュラム / 学習スペース
Research Abstract

Although inquiry-based learning is located importantly in the curriculum guidelines of the MEXT, there are a lot of ways to put them in effect. We focused the graduation study of the Secondary Education School attached to the School of Education, University of Tokyo, we figured out the theme setting, selection and practice of methodology of research, and paper writing and oral presentation. Especially we centered on theme selection and research support by use of school libraries. By making questionnaire studies of the students in the end of each year for three school years. we made clear that the library support affected positively the students by comparing both situations with support and without support.

Report

(4 results)
  • 2013 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Research-status Report
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (6 results) Presentation (7 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 卒業研究テーマ決定へのアプローチ : 「卒研への道」の活用2014

    • Author(s)
      井上享子
    • Journal Title

      東大附属論集

      Volume: 57号 Pages: 75-84

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高校生の卒業研究に関する事例分析 : 中高一貫校の執筆者の質問紙調査から2014

    • Author(s)
      崔英姫・根本彰
    • Journal Title

      生涯学習基盤経営研究

      Volume: 38号 Pages: 29-39

    • NAID

      120005399139

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 卒業研究テーマ決定へのアプローチ:「卒研への道」の活用2014

    • Author(s)
      井上亨子
    • Journal Title

      東大附属論集

      Volume: 57号 Pages: 75-84

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランスの学校教育における資料情報支援体制2013

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 230号 Pages: 52-55

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 高校生の卒業研究に関する事例分析-中高一貫校の執筆者の質問紙調査から-2013

    • Author(s)
      崔英姫・ 根本彰
    • Journal Title

      生涯学習基盤経営研究

      Volume: 第38号 Pages: 29-39

    • NAID

      120005399139

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] フランスの学校教育における資料情報支援体制2012

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 230 Pages: 470-472

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 公開研究会 : 中等教育における卒業研究カリキュラム-学校図書館サービスを視野に入れて-2013

    • Author(s)
      根本彰, ほか
    • Organizer
      東京大学教育学部附属中等教育学校
    • Year and Date
      2013-11-03
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] Evaluation on Inquiry-Based Learning through Libraries -A Case Study on Inquiry-Based Learning Competition in Japan2011

    • Author(s)
      Hiroyuki Ida, So-Young Kim, Takuma Asaishi , Akira Nemoto.
    • Organizer
      Asia Pacific Conference on Library & Information Education and Practice: Issues, Challenges and Opportunities
    • Place of Presentation
      Putrajaya, Malaysia
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 探究型学習における資料利用の実態ー「図書館を使った調べる学習コンクール」入賞作品の分析ー2011

    • Author(s)
      浅石卓真,井田浩之,金昭英,根本彰
    • Organizer
      2011年度日本図書館情報学会春季研究集会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育課程における図書館を活用した探究型学習 ‐千葉県袖ケ浦市の事例分析2011

    • Author(s)
      金昭英,井田浩之,浅石卓真,根本彰
    • Organizer
      2011年度日本図書館情報学会春季研究集会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習とカリキュラム・イノベーション

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      2011年度東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化センター年報
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 21世紀のカリキュラム展開と学校図書館職員養成

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      日本の学校図書館専門職員はどうあるべきか : 論点整理と展望(LIPER3シンポジウム記録2012年12月1日)
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 外国調査ワーキンググループ報告(フランス)

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      『子どもの読書活動と人材育成に関する調査研究』成果報告会
    • Place of Presentation
      東京大学福武ホール
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 『公開研究会記録中等教育における卒業研究カリキュラム-学校図書館サービスを視野に入れて-』東京大学大学院教育学研究科生涯学習基盤経営コース2014

    • Author(s)
      根本彰, ほか
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      図書館情報学研究室
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] 中等教育における卒業研究カリキュラム -学校図書館サービスを視野に入れて-:公開研究会記録2014

    • Author(s)
      根本彰ほか
    • Total Pages
      113
    • Publisher
      東京大学大学院教育学研究科図書館情報学研究室
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Book] 探究学習と図書館:調べる学習コンクールの効果2012

    • Author(s)
      根本彰編著
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2011 Research-status Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi