• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A New Approach in Japanese Language Education by Using Visual Thinking Strategies (VTS)

Research Project

Project/Area Number 23652118
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionThe University of Tokushima

Principal Investigator

HASHIMOTO Satoshi  徳島大学, 国際センター, 准教授 (90466920)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAKI Asahiko  鳴門教育大学, 大学院・学校教育研究科, 教授 (20158083)
Research Collaborator YAMAKI Mariko  鳴門教育大学, 非常勤講師
KOGA Michiru  鳴門教育大学, 非常勤講師
Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsVTS / ビジュアル・シンキング / ストラテジー / 日本語教育 / ディスカッション / インターアクション / ファシリテーター / ビジュアル・シンキング・ストラテジー / ファシリテータ / VTS / 美術教育
Research Abstract

Visual Thinking Strategies (VTS) is a new concept in the art education field, and it is considered to be an effective tool to develop students’ communication skills in Japanese language. The VTS sessions and non-VTS sessions were conducted to analyze the interaction between the teachers (facilitators) and students. The students who participated in the VTS sessions gave positive reactions, but teachers raised a doubt witheffectiveness as a new teaching method. According to the analysis of the interaction in theVTS sessions, the role of the teachers was limited.

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] メトロポリタンでのフィリップ・ヤノウィン2013

    • Author(s)
      山木朝彦
    • Journal Title

      研究報告書

      Pages: 4-5

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] VTSという鑑賞方法論にみられる批判的思考2013

    • Author(s)
      山木朝彦
    • Journal Title

      研究報告書

      Pages: 6-7

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 学びの支援者としての新しい教師のあり方を目指して2013

    • Author(s)
      山木眞理子
    • Journal Title

      研究報告書

      Pages: 10-16

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
  • [Journal Article] VTSの日本語教育への具体的な援用と実践2013

    • Author(s)
      橋本智
    • Journal Title

      研究報告書

      Pages: 17-30

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] VTSという鑑賞方法論に見られる批評的思考2013

    • Author(s)
      山木朝彦
    • Journal Title

      研究報告書

      Volume: 1 Pages: 6-7

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] VTSの日本語教育への具体的な援用と実践2013

    • Author(s)
      橋本智
    • Journal Title

      研究報告書

      Volume: 1 Pages: 17-30

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] Visual Thinking Strategies(VTS) の日本語教育への応用を考える2012

    • Author(s)
      橋本智、山木朝彦、山木眞理子、古賀美千留
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.19 No.1 Pages: 2-3

    • NAID

      110009477877

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Visual Thinking Strategies (VTS)の日本語教育への応用を考える2012

    • Author(s)
      橋本智
    • Journal Title

      日本語教育方法研究会誌

      Volume: Vol.19 No.1 Pages: 2-3

    • NAID

      110009477877

    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] Visual Thinking Strategies(VTS) の日本語教育への応用を考える2012

    • Author(s)
      橋本智、山木朝彦、山木眞理子、古賀美千留
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学(東京都)
    • Year and Date
      2012-03-10
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Visual Thinking Strategies (VTS)の日本語教育への応用を考える

    • Author(s)
      橋本智
    • Organizer
      日本語教育方法研究会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学(東京都)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Remarks] 「日本語教育VTS研究会」

    • URL

      https://www.facebook.com/pages/%E6%97%A5%E6%9C%AC%E8%AA%9E%E6%95%99%E8%82%B2VTS%E7%A0%94%E7%A9%B6%E4%BC%9A/452305371459165

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi