• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Processing Instruction in Japanese

Research Project

Project/Area Number 23720279
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionNational Institute for Japanese Language and Linguistics

Principal Investigator

NAKAUE Aki  大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所, 日本語教育研究・情報センター, プロジェクト特別研究員 (90581322)

Project Period (FY) 2011 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords処理指導 / インプット処理 / 効果的な日本語指導
Research Abstract

This research conduct investigation in order to explore about more effective linguistic features for a input-based teaching method called "Processing Instruction" that is based on the theories and results of second language acquisition research.
The results indicated that it has possibility of the effectiveness of instruction DTI causative construction""passive construction" and "giving-receiving verbs".

Report

(3 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2012 2011 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 理解中心の指導法「処理指導」と産出中心の指導との比較研究-形容詞の比較の指導を通して-2012

    • Author(s)
      中上亜樹
    • Journal Title

      『日本語教育』日本語教育学会

      Volume: 第151号 Pages: 48-62

    • NAID

      130005394708

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 理解中心の指導法「処理指導」と産出中心の指導との比較研究 : 形容詞の比較の指導を通して2012

    • Author(s)
      中上亜樹
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 151 Pages: 48-62

    • NAID

      130005394708

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理解中心の指導法「処理指導」と産出中心の指導との比較研究-形容詞の比較の指導を通して-2012

    • Author(s)
      中上亜樹
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 151 Pages: 48-62

    • NAID

      130005394708

    • Related Report
      2011 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 在住外国人の日本社会とのかかわりに関する事例研究-「生活のための日本語:浜松調査」の分析から-2011

    • Author(s)
      中上亜樹・黒瀬桂子・金田智子
    • Organizer
      日本語教育学会2011年度天津国際大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学(中国)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] ニーズは学習内容になりうるか-調査結果を現場に生かすには-2011

    • Author(s)
      金田智子・中上亜樹・黒瀬桂子
    • Organizer
      日本語教育学会2011年度天津国際大会
    • Place of Presentation
      天津外国語大学(中国)
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 生活のための日本語:浜松調査-在住外国人の学習ニーズを探る-2011

    • Author(s)
      金田智子・黒瀬桂子・中上亜樹・金孝卿
    • Organizer
      日本語教育学会2011年度春季大会
    • Place of Presentation
      東京国際大学
    • Related Report
      2011 Research-status Report
  • [Presentation] 研究成果をいかに公表するか-活用しやすい「生活のための日本語」内容一覧をめざして-

    • Author(s)
      金田智子・黒瀬桂子・中上亜樹・須賀和香子
    • Organizer
      日本語教育学会名古屋国際大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを持つ在住外国人が必要とする日本語に関する一考察-「生活のための日本語」浜松調査・広島調査の分析から-

    • Author(s)
      須賀和香子・中上亜樹・金田智子・黒瀬桂子
    • Organizer
      日本語教育学会名古屋国際大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 「生活のための日本語」に関する研究の成果公表に関して-データを現場に生かすために-

    • Author(s)
      須賀和香子・中上亜樹・金田智子・黒瀬桂子
    • Organizer
      NINJAL共同研究プロジェクト公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立国語研究所
    • Related Report
      2012 Annual Research Report

URL: 

Published: 2011-08-05   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi