• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

21世紀型の学力・学習力の測定と向上:新たな評価の開発からデジタルツールの活用まで

Research Project

Project/Area Number 23H00065
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

植阪 友理  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (60610219)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清河 幸子  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (00422387)
鈴木 雅之  横浜国立大学, 教育学部, 准教授 (00708703)
岡田 謙介  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (20583793)
中島 健一郎  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
Manalo Emmanuel  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30580386)
中川 正宣  大妻女子大学, 人間生活文化研究所, 特別研究員 (40155685)
上西 秀和  江戸川大学, メディアコミュニケーション学部, 助教 (50637006)
山口 一大  筑波大学, 人間系, 助教 (50826675)
高橋 麻衣子  東京大学, 先端科学技術研究センター, 特任講師 (60534592)
深谷 達史  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (70724227)
光永 悠彦  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)
仲谷 佳恵  大阪大学, スチューデント・ライフサイクルサポートセンター, 准教授 (70771864)
瀬尾 美紀子  日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (90431775)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥47,320,000 (Direct Cost: ¥36,400,000、Indirect Cost: ¥10,920,000)
Fiscal Year 2025: ¥9,490,000 (Direct Cost: ¥7,300,000、Indirect Cost: ¥2,190,000)
Fiscal Year 2024: ¥11,310,000 (Direct Cost: ¥8,700,000、Indirect Cost: ¥2,610,000)
Fiscal Year 2023: ¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Keywords21世紀型スキル / 新しい学力 / 新しい学習力 / 測定評価 / 指導法改善 / 測定 / 評価 / 学力・学習力 / 認知診断モデル / 定量的解析 / 21世紀型学力 / 学習力 / 新たな評価の開発 / デジタルツールの活用
Outline of Research at the Start

21世紀を生きるには、知識技能の「深い理解」と「学習力」が重要である。この達成のためには評価が重要であるが、具体的なあり方が十分に検討されておらず、学習改善に結びつきにくい実態がある。これは「深い理解」や「学習力」の達成状況が量的に解析されておらず、分析結果が指導改善に生かしにくいレベルで記述されているためであろう。本研究では、認知診断モデル等を活用し、「深い理解」や「学習力」やその下位要素の習得状況を量的に解析し、学習改善に活用することを目指す。具体的には、①「深い理解」の測定課題や教師向けの解析ツールを開発する、②開発されたツールで解析する、③解析結果を活用して教育現場で実践を行う。

Outline of Annual Research Achievements

21世紀を生き抜くためには、知識技能の「深い理解」と、社会に出てからも生きる「学習力」が必要である。国は全国学力調査等で達成状況を分析し、指導改善に活かすように求めているが、学習改善・指導改善に結びつかない実態がある。これは、「深い理解」や「学習力」がどの程度達成されているのかが、量的に解析されておらず、また、分析結果が指導改善に生かしにくいレベルで記述されているためと考えられる。一方、認知診断モデルを活用することで「深い理解」や「学習力」やその下位要素の習得状況を量的に解析し、学習改善に活用することができる可能性がある。こうした問題意識を踏まえて研究を進めている。
初年度の今年は、開発に焦点を当てた。21世紀における学力である「深い理解」を測定する課題の開発を学校現場の教員と連携しながら行った。この成果は教育工学会等で発信している。また、深い理解を測定する課題を用いて、全体的なレベルを項目反応理論で解析するとともに、つまずきの理由を認知診断モデルをもちいることで分析した。なお、この発想の前提となる、認知診断モデルをつかった深い理解の定量的解析方法についても論文として公刊している。さらに、学校現場の教員が認知診断モデルを活用して自らの定期考査を分析できるようにするために、webツールの開発も行い、ベータ版が完成した。現在は教員に使用感を検討してもらっているところである。この他、学習方法の一部として、ノートテイキングに焦点をあて、深いノートテイキングについての実証的な研究も行っている。また、ノートテイキングにおけるICTツールの活用についても検証した。さらに、多肢選択式への回答から誤解を同定する統計的方法の提案なども行った。学会発表賞等も複数回、得た。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

本年度は、開発に焦点を当てる年であったが、2年目の目標である解析についても、一定程度の成果が見られた。またwebツールの開発についても、想定よりも早く進み、現在ベータ版ができて学校教員に検証してもらう段階にまで入っている。このため、当初の計画以上に進展しているとした。

Strategy for Future Research Activity

2年目は、より深く解析に重点を当て、21世紀に求められる新たな学力学習力の解析を行う。また、昨年度の成果を踏まえてこれを行う。例えば、昨年度は、深い理解を測定する課題の開発を学校現場の教師と協働しながら行った。また、学校現場の教師と共同し、算数を中心に、深い理解を評価するQ行列を作成し、認知診断モデルで深い理解の達成状況を分析した。また、認知診断モデルを解析するwebツールを試験的に開発した。今年度は、これらを用いて他教科にも認知診断モデルを拡張することや、学校現場の教員が利用できる認知診断モデルのツールを実用レベルにまで高めるなどを行う。また教師の実態把握力を解析する数理モデルを活用し、解析された深い理解の定着度を、教師が認識しているのかなどの実証的研究を行う。昨年度の末には、シンポジウムを行い、その成果を社会に還元した。この報告書を作成してより幅広い層に成果を還元するとともに、本年度の年末にも成果報告会を実施する。

Report

(2 results)
  • 2023 Comments on the Screening Results   Annual Research Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (13 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 11 results) Presentation (42 results) (of which Int'l Joint Research: 21 results,  Invited: 11 results)

  • [Int'l Joint Research] 中山大学,台湾/国立政治大学(その他の国・地域)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヴァンダービルト大学(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ビルラ工科大学(BITS Pilani)(インド)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] サイモンフレーザー大学(カナダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ロンドン・スクール・オブ・エコノミー(英国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Relationship between the Actual Use and Perceived Effectiveness of Learning Strategies2024

    • Author(s)
      橋本 真一、鈴木 雅之
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 48 Issue: 1 Pages: 157-168

    • DOI

      10.15077/jjet.47085

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2024-05-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers.2024

    • Author(s)
      Tatsushi Fukaya, Mari Fukuda, Masayuki Suzuki.
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1-11

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1276439

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The role of rationales for and criticisms of ethical decisions in the development of meta-moral cognitive skills2024

    • Author(s)
      Cheruvalath Reena、Manalo Emmanuel、Ayabe Hiroaki
    • Journal Title

      Ethics and Behavior

      Volume: - Issue: 3 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/10508422.2024.2332915

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 文系情報学科3年次のプログラミング授業における多言語教育の一事例-多言語修得の必要性と意義に焦点を当てて-.2024

    • Author(s)
      上西秀和
    • Journal Title

      Informatio : 江戸川大学の情報教育と環境(印刷中)

      Volume: in press

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 近年の診断分類モデルの推定法の展開2024

    • Author(s)
      山口 一大
    • Journal Title

      統計数理

      Volume: in press

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 問題解決の間違いからの学習を促す「教訓帰納」の利用における思考のつまずきの解明と支援2024

    • Author(s)
      柴 里実,植阪友理
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 20(in press)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diagnosing the depth of understanding using cognitive diagnostic models and their application to a regular test: Examining the applicability of cognitive diagnostic models with a Q-matrix specified through qualitative and quantitative procedures2023

    • Author(s)
      佐宗 駿、岡 元紀、植阪 友理
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 30 Issue: 4 Pages: 515-530

    • DOI

      10.11225/cs.2023.057

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2023-12-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Individualized Tutoring of Reading Comprehension Through Use of Lesson Induction: Case Study of a Fourth-Grade Student2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 3 Pages: 237-252

    • DOI

      10.5926/jjep.71.237

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-09-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Teaching a Vocabulary Learning Strategy and Processes Underlying Individual Differences Observed: Collaboration Between Researchers and a High School Teacher2023

    • Author(s)
      Uchida Nao、Mizuno Yu、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 71 Issue: 2 Pages: 145-158

    • DOI

      10.5926/jjep.71.145

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Practical Applications of Making a Common Ability Scale Using Item Response Theory2023

    • Author(s)
      光永 悠彦
    • Journal Title

      Computer & Education

      Volume: 54 Issue: 0 Pages: 16-22

    • DOI

      10.14949/konpyutariyoukyouiku.54.16

    • ISSN
      2186-2168, 2188-6962
    • Year and Date
      2023-06-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Spontaneous use of PCK to teach mathematics among elementary school teachers: a comparison with junior and senior high school teachers2023

    • Author(s)
      Fukaya Tatsushi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      SN Social Sciences

      Volume: 3 Issue: 6 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1007/s43545-023-00685-9

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] オンラインでいかにして参加者の満足度が高い広報を行うか2023

    • Author(s)
      植阪 友理、柴 里実、石井 徳子、内田 奈緒
    • Journal Title

      The Journal of University Admissions Research

      Volume: 33 Issue: 0 Pages: 348-355

    • DOI

      10.57513/dncjournal.33.0_348

    • ISSN
      1348-2629, 2187-6762
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Factors that influence deep/shallow lecture notetaking: Japanese and Chinese students’ strategies in math class.2022

    • Author(s)
      Liu Mengsi、Uesaka Yuri
    • Journal Title

      Journal of Applied Research in Memory and Cognition

      Volume: - Issue: 4 Pages: 552-563

    • DOI

      10.1037/mac0000075

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] The effect of critical thinking on the accuracy of empathy for negative emotions.2024

    • Author(s)
      Komasu, M., Yazawa, A., & Nakashima, K.
    • Organizer
      Poster presented at annual convention for the society of personality and social psychology.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 方略的能力向上を目的とした英語スピーキングタスクの高等学校における学習の活用に向けた改良2024

    • Author(s)
      仲谷佳恵・植阪友理・室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集, 5-S01H3, pp.483-484.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Collaborative online workshops to help improve Kenyan doctoral students’ completion rates.2024

    • Author(s)
      Manalo, E., Njihia, M., Kariuki, D., Mutuma, W., & Lan, J.-R.
    • Organizer
      Proceedings of the 44th Spring Conference of JSET (Japan Society for Educational Technology) (pp. 459-460). Tokyo: Japan Society for Educational Technology.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師と研究者は自らの研究や実践を どう高め,社会問題に貢献していくのか2024

    • Author(s)
      植阪友理
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校の定期考査における認知診断モデルの適用と学習改善2024

    • Author(s)
      柴里実
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師向け認知診断モデルインターフェースの紹介2024

    • Author(s)
      仲谷佳恵・伊藤紘一
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知診断モデルを用いて,多枝選択テストにおける誤答の原因を追究する2024

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTを用いた共通尺度化による学力の変化の捕捉と認知診断モデルによるつまずきの同定2024

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教員は学生の思考力をどう評価し,高めようとしているのか2024

    • Author(s)
      Emmanuel Manalo
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職養成課程学生は授業をどう捉え,どう評価しているのか2024

    • Author(s)
      深谷達史
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒が失敗を次に活かすための教師の働きかけとは2024

    • Author(s)
      清河幸子・小高直也
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒のネガティブな表情を教師はどうみとるのかー批判的思考の役割ー2024

    • Author(s)
      中島健一郎・小桝真呼
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 深いノートテイキングによる授業理解の向上ー理解度の過大評価の軽減を通してー2024

    • Author(s)
      劉夢思
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 書きに困り感を持つ学習者はどのようにノートをとるべきかーICT活用による支援の可能性ー2024

    • Author(s)
      高橋麻衣子
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] ICTを用いたoral note takingの実践ー「今日tube」に触発されてー2024

    • Author(s)
      塩入潔乃
    • Organizer
      成果報告シンポジウム「教育心理学の最前線ー新たな学力・学習力の評価と教育への展開可能性ー」における話題提供 東京大学
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 一般化多枝選択型認知診断モデルにおけるパラメータ制約の検討2024

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      統計数理研究所共同研究集会「複雑な構造をもつデータに対する多変量解析法に関する研究会」, 東京, 3月, 2024年.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習方略使用の変動とその関連要因の検討2023

    • Author(s)
      橋本真一・鈴木雅之
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会 第43回大会,(京都テルサ, 9月)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Recent developments in variational inference algorithms for restricted latent class models.2023

    • Author(s)
      Yamaguchi, K.
    • Organizer
      The 6th International Conference on Econometrics and Statistics (EcoSta 2023) Tokyo, Japan.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] メタ認知の観点から見た中高生の学びの支援2023

    • Author(s)
      瀬尾美紀子
    • Organizer
      日本心理学会公開シンポジウム 「中等教育の「個別最適な学び」と「協働的な学び」の支援 2023年11月(招待講演)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Promotion of spontaneous learning and reasoning strategies.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the LEAD Graduate School and Research Network’s LEAD Retreat, Herrenberg, Germany, October 19, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Linking learning to promote deeper learning.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the UNESCO TEC Teacher Professional Development Forum: International Experience and Local Practice in Teacher Education, Huainan Normal University, Huainan, China, October 14, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Cultivating greater spontaneity in learning strategy use: A key requirement for lifelong learning.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the 8th Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL), Universitas Negeri Medan, Indonesia (online), September 19, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Promoting the development of student learning and thinking strategies in research-practice-collaborations.2023

    • Author(s)
      Manalo, E.
    • Organizer
      the Symposium on Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany, University of Potsdam, Germany, August 31-September 1, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Exploring students’ use of self-constructed diagrams when writing answers to test questions.2023

    • Author(s)
      Manalo, E., & Fukuda, M.
    • Organizer
      Paper presented at the EARLI Conference, Thessaloniki, Greece, August 22-26.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can students create diagrams to support what they write in test answers?2023

    • Author(s)
      Manalo, E., & Fukuda, M.
    • Organizer
      Paper presented at the SARMAC (Society for Applied Research in Memory and Cognition) International Conference, Nagoya, Japan, August 9-12.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 項目反応理論(IRT)を用いた横浜市学力・学習状況調査の実践と課題2023

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      日本テスト学会第21回大会,pp.19-22
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining the effect of deep notetaking on mathematics lecture understanding.2023

    • Author(s)
      Liu, M., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)2023, Thessaloniki, Greece, August 2023. (査読あり) [Paper presentation]
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Support for Children from Low-Income Families by Promoting Effective Learning Strategy Use.2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2023, Thessaloniki, Greece, August 2023. (査読あり)[Oral presentation]
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of assessment tools for depth of understanding quantitatively with cognitive diagnostic models. [Poster presentation]2023

    • Author(s)
      Saso, S., Oka, M., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      In Advances in Information and Communication: Proceedings of the 2023 Future of Information and Communication Conference (FICC), Volume 1 (pp. 766-774). Cham: Springer Nature Switzerland, March 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Statistically gauging vital subcomponents of diagrammatic competency.2023

    • Author(s)
      Saso, S., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2023, Thessaloniki, Greece, August 2023. [Poster presentation]
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Controlled or Autonomous? Applying Self-Determination Theory in Internalization of Werktreue in Expert Classical Musicians.2023

    • Author(s)
      Fujimoto, M & Uesaka, Y.
    • Organizer
      The International Symposium on Performance Science (ISPS). Warsaw, Poland. August 2023. (学会賞受賞)(査読) [Poster presentation].
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 深い理解を促す課題を作成するための設計原理の探索2023

    • Author(s)
      植阪 友理・坂口 卓也・水野 木綿・古谷 和賢・照井 洋平・黒澤 翼・宮脇 勇祐・柴 里実・内田 奈緒・劉 夢思・張 恩銘
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年秋季全国大会第43回 京都テルサ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 物理の応用問題を用いた高校生の自己調整学習の質的検討2023

    • Author(s)
      田井 愛莉南・植阪 友理・坂口 卓也・竹橋 洋毅
    • Organizer
      日本教育工学会 2023年秋季全国大会第43回 京都テルサ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力及び学習力をいかにして定量的に把握し、学習改善に結びつけるかー深い理解と図表利用力の解析からー2023

    • Author(s)
      植阪友理・佐宗駿
    • Organizer
      2023年度教育研究交流会, 京都大学. [ポスター発表]
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] How Researchers and Teachers Can Learn from Each Other: Lesson Study and Other Practices in Japan2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium ”Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany”, Potsdam, Germany, August 31st, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Making Classes Interesting for Both Top and Bottom Graders: A Practical Study of Lesson Design in Japan2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] How Educational Psychology Insights Can Contribute to Social Equity: An Example of Mutually Reciprocal Collaboration with a Poverty Support Facility2023

    • Author(s)
      Liu, M., Uesaka, Y., Shiba, S., Uetake, H., Fukuda, M., Nishikawa, A., Yanagimoto, C., Arita, I., Ikehata, K.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Change in students’ use of vocabulary learning strategy: Three years of a practice by a researcher and an English teacher.2023

    • Author(s)
      Uchida, N., Mizuno, Y., & Uesaka, Y.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany”, Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Case Study of Co-practicing between Researchers and Teachers: How to Teach Learning Strategies in Junior High School.2023

    • Author(s)
      Shiba, S., Uchida, N., Uesaka, Y., Furuya, K., Isoda, K., and Ozawa, T.
    • Organizer
      Symposium "Building Bridges between Educational Research and School Practice: Lessons from Japan and Germany", Potsdam, Germany, September 1st, 2023.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Creating Collaborations between Schools Teachers and Universities Researchers to Make 21st Century Skills Achievement a Reality.2023

    • Author(s)
      Uesaka, Y.
    • Organizer
      TERA-GACC2023 International Conference, National Sun Yat-sen University, 2nd-4th November 2023, Kaohsiung, Taiwan.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] A novel framework of diagnostic classification model for multiple-choice items and a simulation study.2023

    • Author(s)
      Fukushima, K. & Okada, K.
    • Organizer
      International Meeting of Psychometric Society (IMPS), 2023, Maryland, 7月, 2023年.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 一般化多枝選択型認知診断モデルの提案2023

    • Author(s)
      福島健太郎・岡田謙介
    • Organizer
      (学生研究発表賞)日本計算機統計学会 第37回シンポジウム, 宮崎, 11月, 2023年.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2025-04-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi