• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the Significance and Problems of the Thought and Practice of Elementary Music Education in the Postwar Period: Its Continuity from the Prewar Period

Research Project

Project/Area Number 23K02340
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

藤井 康之  奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (40436449)

Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2025: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2024: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords戦後期の小学校音楽 / 中野義見 / 近森一重 / 自律的な音楽 / 戦前期との連続性
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、中野義見(1897-1969)と近森一重(1903-1976)を主たる研究対象とし、戦後期における彼らの小学校音楽の理念と実践の特質を検討することである。その際に、①戦前期(特に国民学校期)との連続性、②自律的な音楽の影響の二つの視点から検討する。
このことを通して、現在の小学校音楽がいかに形成され、いかなる意義と課題があるのか、その一端を明らかにする。

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2023-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi