• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing Theoretical and Practical Foundations for Fostering Intellectual Humility in Elementary School Science Education

Research Project

Project/Area Number 23K02390
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

川崎 弘作  岡山大学, 教育学域, 准教授 (80710805)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 雲財 寛  東海大学, 児童教育学部, 特任講師 (00806838)
中村 大輝  宮崎大学, 教育学部, 講師 (90839094)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2027-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2026: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2025: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords知的謙虚さ / モデリング / 人間性
Outline of Research at the Start

知的謙虚さ(intellectual humility)とは,「自分の知的誤りを恐れずに自覚すること」であり,近年,哲学や心理学においてその研究が着手されてきている概念である。しかしながら,知的謙虚さについては,教科教育の文脈における研究が蓄積されていない。このため,本研究では,この知的謙虚さを教科教育,とりわけ理科教育の文脈で捉え直し,その意義・評価・育成に関する理論的,実践的基盤を構築することを目指している。そして,これらの各種理論的,実践的基盤に基づき,小学校理科における知的謙虚さの育成方法を考案することを目的とする。

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2023-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi