• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

音楽授業における相互作用プロセスの可視化に基づく学習環境デザインの構築

Research Project

Project/Area Number 23K02434
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokyo National University of Fine Arts and Music

Principal Investigator

市川 恵  東京藝術大学, 音楽学部, 准教授 (70773307)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 今川 恭子  聖心女子大学, 現代教養学部, 教授 (80389882)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2025: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords音楽科授業研究
Outline of Research at the Start

本研究では,デザインベース研究のアプローチに基づき,教師との協働による音楽授業をデザインし,その実施,検証,修正の反復的なサイクルをとおして,教育実践の改善と学習の質の向上を目指すと同時に,デザイン原理や理論を導出する。その検証にあたっては,子ども―教師間及び子ども―子ども間の社会的相互作用によって多重様態的に構成される教室談話に着目し,学際的な関心がクロスする「マルチモーダル」という観点から,談話分析,テキスト分析,音声分析,動画分析といった複数の方法論をもって音楽学習過程の様相を可視化していく。

URL: 

Published: 2023-04-13   Modified: 2023-07-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi