• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative Study and Experimental Use of Micro-Credentials at Higher Education Institutions in Asia and the Pacific

Research Project

Project/Area Number 23K22298
Project/Area Number (Other) 22H01027 (2022-2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2022-2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

芦沢 真五  関西国際大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (00359853)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 雅裕  慶應義塾大学, システムデザイン・マネジメント研究科(日吉), 特任教授 (50407227)
米澤 彰純  東北大学, 国際戦略室, 教授 (70251428)
太田 浩  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 教授 (70345461)
本田 直也  大手前大学, 現代社会学部, 教授 (70411767)
池田 佳子  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)
関山 健  京都大学, 総合生存学館, 准教授 (90583576)
Project Period (FY) 2022-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2025: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2024: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Keywords就業力 / マイクロクレデンシャル / 東京規約 / デジタルバッヂ / 国際教育
Outline of Research at the Start

本研究では、伝統的な学位、修了証明とは異なる非伝統的な学修履歴として、比較的短期かつ特定領域の学修成果を認証する「マイクロクレデンシャル」(以下MC)が、欧米やオセアニアを中心に、高等教育機関や企業・民間機関で急速に普及している状況を分析する。さらに、日本とアジア太平洋地域におけるMCの運用状況とニーズを把握し、質保証と国際通用性を伴うMCを運用するための要件定義を明らかにする。併せて日本におけるMC普及の条件とそれを阻む要因と課題を分析する。この研究を通じて、日本とアジア太平洋地域における人材育成・生涯学習・国際流動化の促進に資する。

Outline of Annual Research Achievements

比較的短期かつ特定領域の学修成果を認証する「マイクロクレデンシャル」(以下MC)が、日本とアジア太平洋地域においてどのように普及しているかを調査し、MCの運用状況とニーズを把握することが本研究の主たる目的である。また、MCの開発が遅れている日本への示唆を得るため、質保証と国際通用性を伴うMCを運用するための要件定義を明らかにすることも目指している。この目的達成のため以下の取り組みをすすめている。
①アジア太平洋諸国におけるMCの運用及びニーズに関する調査 ②質保証と国際通用性を伴うMC運用ガイドラインの策定 ③アジア太平洋地域の大学ネットワークを基盤として当該ガイドラインの有用性にかかわる実証実験
本研究では、OECD、UNESCOなどと連携し、民間の企業や団体から発行されるMCに加えて、大学が発行する多様なMCの実態を明らかにするため、ヒアリングを実施している。オーストラリアのWestern Sydney Universityなどでおこなったヒアリングにより、MCガイドラインとMC普及のための政府の取り組みの内容が明確になった。オーストラリア政府は、「マイクロクレデンシャルに関する国家フレームワーク」(2021年11月)を公表しているが、このMC国家フレームワークはさらに、大学等の機関が発行するMCをオンラインで情報公開し、利用者が容易に検索できるように、“Microcred Seeker”というデータベースを構築している。
MCにかかわる国レベルのフレームワーク、システム運用に関するガイドラインを整備することの意義を確認し、科研メンバーが他の国内機関と連携しながら、日本でMCを発行するためのフレームワーク、ガイドラインを整備してきた。オールジャパンの取り組みとして進展するオンライン教育プラットフォーム「JVキャンパス(Japan Virtual Campus)」において、MCが発行される準備が整った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2022年度においては、ユネスコ、OECDなどの専門家と連携し、世界的に運用が拡大されつつある、マイクロクレデンシャル(以下MC)の実情を把握するための調査を実施した。ユネスコとOECDによる調査を総括する場として、2022年8月24日にユネスコ・文部科学省共同ワークショップ「アジア・太平洋地域におけるマイクロクレデンシャルの公正な承認にむけて」(会場:関西国際大学)が開催された。本科研代表者をはじめ、科研メンバーがワークショップの運営に中心的役割を果たした。https://www.mext.go.jp/a_menu/koutou/shitu/1287263_00001.htm
また、本研究では、民間の企業や団体から発行されるMC、大学が発行する多様なMCの実態を明らかにするため、ヒアリングを実施してきた。学位を必要としない社会人などにとっては、MCは自己の就業力を高めるため、リスキル・アップスキルの手段として活用されていることが明らかとなってきた(井上ほか、2023)。
日本国内でMCを発行するための準備作業が成果をあげており、本科研メンバーも中心的な役割を担ってきた。JVキャンパス(Japan Virtual Campus)においてMCを発行するための専門部会が設定され、J-MOOCと共同ワーキンググループを形成し、JVキャンパス上でMCを発行する体制が整った。これらの専門部会、共同ワーキンググループには、本科研代表者とともに科研メンバー2名も中心的に参加している。
これらの取り組みの成果は、"Convergence or fragmentation? Recent developments in recognition of micro-credentials and their impact on higher education in Asia and the Pacific," (Journal of International Cooperation in Education)という論文にまとめられ、2024年6月に公開される予定である(本科研代表者が第1オーサー)。

Strategy for Future Research Activity

2024年度においては、引き続き、ユネスコ、OECDなどの公的機関との協働調査を進め、アジア太平洋地域のマイクロクレデンシャル(以下MC)の運用状況を把握していく。
日本におけるMC導入にかかわるフレームワーク、ガイドラインが既に公開されているが、2024年度においても、前年度の取り組みを継承し、JVキャンパス(Japan Virtual Campus)のMC専門部会、J-MOOCとの共同ワーキンググループと連携した研究をすすめる。フレームワーク、ガイドラインについては、実運用における課題がないか、を検証し、必要に応じての見直しをおこなっていく。MCのGood Practiceを収集するための継続的な研究をすすめ、日本におけるMCの適正な運用のあり方を模索していく。
日本における実績を踏まえて、残りの2年間をかけて、諸外国とのさらなる比較研究をすすめていくことを計画している。ユネスコアジア太平洋地域教育局は各国の専門家を招聘した国際調査チームを拘置しているが、本科研メンバーもこのチームに合流し、国際共同研究として発展させていく。特に、オーストラリアについては運用面での進展が加速していることから、引き続き、調査を継続する。オーストラリア国内のMCにかかわるデータベースである、“Microcred Seeker”に掲載されている各大学のMCの形態、学習期間、学習成果などの特徴を分析する。また、マレーシア、タイをはじめアジア諸国でのMCの運用状況についても調査を継続する。
さらに、研究の成果を国際教育夏季研究大会(SIIEJ)、日本比較教育学会、日本高等教育学会などを通じて国内外に発表していく予定である。

Report

(2 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • 2022 Annual Research Report
  • Research Products

    (74 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (10 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (34 results) (of which Int'l Joint Research: 18 results,  Invited: 20 results) Book (16 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] World Education Service(米国)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Department of Education(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] World Education Service (Canada)/CICIC(カナダ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] OECD教育スキル局高等教育政策 チーム(フランス)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユネスコアジア太平洋地域教育 局(タイ)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] World Education Service(米国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Department of Education(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] World Education Service(Canada)(カナダ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] OECD教育スキル局高等教育政策チーム(フランス)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ユネスコアジア太平洋地域教育局(タイ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Students’ motivation to learn English: The importance of external influence on the ideal L2 self2024

    • Author(s)
      Ishida Ayame、Manalo Emmanuel、Sekiyama Takashi
    • Journal Title

      Frontiers in Education

      Volume: 8 Pages: 1264624-1264624

    • DOI

      10.3389/feduc.2023.1264624

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Convergence or fragmentation? Recent developments in recognition of microcredentials and their impact on higher education in Asia and the Pacific 2024年6月刊行予定(オンライン)2024

    • Author(s)
      Ashizawa Shingo、Ziguras Christopher、Yonezawa Akiyoshi
    • Journal Title

      Journal of International Cooperation in Education

      Volume: - Issue: 1 Pages: 116-130

    • DOI

      10.1108/jice-11-2023-0031

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Digital Transformation of Engineering Education and Initiatives of Micro-credential2023

    • Author(s)
      井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 辻野克彦, 丸山智子, 芦沢真五
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 71 Issue: 4 Pages: 4_7-4_12

    • DOI

      10.4307/jsee.71.4_7

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learner-Centric Introduction of Information Technology into Education: Blending Online and In-Person Learning, and Integrating Cyber-Physical Experiences2023

    • Author(s)
      井上 雅裕、丸山 智子
    • Journal Title

      Journal of Printing Science and Technology

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 58-65

    • DOI

      10.11413/nig.60.58

    • ISSN
      0914-3319, 1882-4935
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育の国際化と人材育成の課題:初等中等教育における国際教育の実践を考える2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Journal Title

      月刊圓一フォーラム

      Volume: 387 Pages: 10-15

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 世界からみた日本の留学生獲得の課題2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 654 Pages: 31-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Japan's Higher Education Policies under Global Challenges2023

    • Author(s)
      Yonezawa Akiyoshi
    • Journal Title

      Asian Economic Policy Review

      Volume: 9999 Issue: 2 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1111/aepr.12421

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] コロナ禍が契機となって台頭したオンライン国際教育事情の一考察2023

    • Author(s)
      池田佳子, 上田正人,アレキサンダー・ベネット,古川智樹
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 14 Pages: 105-110

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] COIL/Virtual Exchange as a Driver for High-Performance International Partnership Building Beyond the Response to COVID-19.2022

    • Author(s)
      IKEDA, K. & ABDUL, L.
    • Journal Title

      HEAD Foundation HESB Journal

      Volume: 12 Pages: 23-27

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Digital Transformation of Higher Education2022

    • Author(s)
      INOUE Masahiro、TSUNODA Kazumi、NAGAHARA Yukitoshi、YAEGASHI Rihito、ISHIZAKI Hiroyuki、MARUYAMA Tomoko
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 70 Issue: 3 Pages: 3_3-3_8

    • DOI

      10.4307/jsee.70.3_3

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Engineering Education for Innovation and Sustainable Development2024

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      The 7th International Conference on Learning Innovation in Science and Technology (ICLIST 2024)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 教育学と情報技術を階層構成するマイクロクレデンシャルのシステムアーキテクチャ2024

    • Author(s)
      井上 雅裕, 丸山 智子, 山田 恒夫, 池田 佳子, 芦沢 真五
    • Organizer
      情報処理学会第86回全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育DXの現状と今後の展望ー学習者本位の教育のためにー2024

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      大阪工業大学FD講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの質保証と 国際通用性のための仕組みーフレームワークとガイドラインー2024

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      JIGE KICK-OFF SYMPOSIUM
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの進展と活用の実際2024

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      2023年度第6回オンライン授業に関するJMOOCワークショップシリーズ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Japan's New International Student Mobility Policy: Gaps between Policy and Practice2024

    • Author(s)
      Hiroshi Ota
    • Organizer
      2024 AIEA (Association of International Education Administrators) Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japan's Ambitious Ten-Year Plan for Internationalization and International Education2024

    • Author(s)
      Hiroshi Ota, Akinari Hoshino, and Yukiko Shimmi
    • Organizer
      CIES (Comparative and International Education Society Conference) 2024
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの世界的な潮流2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      オープンバッジ設立4周年記念シンポジウム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Japan Micro-credential Framework2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      New Academia Learning Innovation 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] International Recognition and Collaboration on Micro-credentials2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      Asia MOOC Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] DX・GX人材育成のキーとして世界で導入が加速するマイクロクレデンシャルと教育DXのエコシステム2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      NPO法人M2M・IoT 研究会第20回専門部会セミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの枠組みに関する検討2023

    • Author(s)
      井上 雅裕, 芦沢 真五, 池田 佳子, 太田 浩, 米澤 彰純
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 国内外のマイクロクレデンシャルの最新動向、そしてどのように推進するか2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      2023年度第3回JMOOCワークショップ
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの設計と発行の方法-日本工学教育協会―JABEE共催ワークショップの事例-2023

    • Author(s)
      井上 雅裕, 長原 礼宗, 角田 和巳, 丸山 智子, 八重樫 理人, 辻野 克彦
    • Organizer
      工学教育協会 第71回年次大会・工学教育研究講演会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Micro-credential, Innovative Framework for Higher and Lifelong Education2023

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      The 14th TCU International e-learning Conference 2023 (IEC 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルとデジタルエコシステム2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      1EdTech Japan
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] リスキリングのキーとして世界で導入が加速する マイクロクレデンシャルの最新動向とPMIアジア各国 チャプターと連携したPM教育のエコシステムの提案2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      PMI日本フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育DXの現状と今後の展望2023

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      第28回FD Cafe
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Transforming Higher Education through Digitalization : Japan's Challenges for International Learning in the East Asian Context2023

    • Author(s)
      Akiyoshi Yonezawa
    • Organizer
      International Conference "Quality of Education in the Context of Economic Transformation of Society"
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Japan's Higher Education Policies under Global Challenges2023

    • Author(s)
      Akiyoshi Yonezawa
    • Organizer
      Challenges for Higher Education in East Asia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Confusion and Opportunity: Exploring the Many Meanings of Partnership2023

    • Author(s)
      IKEDA, K.
    • Organizer
      AIEA 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Education and Metaverse - Digitally Accelerated Method for COIL2023

    • Author(s)
      IKEDA, K., BYSOUTH, D.
    • Organizer
      APAIE 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高等教育のデジタル変革に関する俯瞰的調査とマイクロクレデンシャルの枠組みに関する検討2023

    • Author(s)
      井上雅裕, 角田和巳, 長原礼宗, 八重樫理人, 石崎浩之, 辻野克彦, 丸山智子
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Global Higher Education: Internationalization and Imprints of the Pandemic2023

    • Author(s)
      Max Crumley-Effinger, Leah Mason, and Hiroshi Ota
    • Organizer
      67th Annual Meeting of Comparative and International Education Society (CIES) 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Education and ICT: Japan’s Experiences and Perspectives2023

    • Author(s)
      Hiroshi Ota
    • Organizer
      2023 AIEA Annual Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Education with ICT During COVID-19 Pandemic: Japanese Universities' Experiences2023

    • Author(s)
      Hiroshi Ota, Akinari Hoshino, and Yukiko Shimmi
    • Organizer
      APAIE Conference and Exhibition 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] APAC 2022 [Panel Discussion 2: New School Education]2022

    • Author(s)
      IKEDA, K.
    • Organizer
      QS APPLE 2023
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Higher and Lifelong Education2022

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      International Conference on Engineering Education and Innovation (ICEEI 2022)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 学修歴のデジタル化とマイクロクレデンシャルが実現する多様で生涯にわたる学び2022

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      AXIES2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Digital Transformation of Higher and Lifelong Education2022

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      AEESEAP, Bangkok
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学の国際連携とDX2022

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      IMS Japan Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育のデジタルトランスフォーメーションと質保証2022

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      CAUA FORUM 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学教育とリカレント教育のデジタルトランスフォーメーション-国際連携-2022

    • Author(s)
      井上雅裕
    • Organizer
      PMI日本フォーラム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Digital Transformation of Higher Education for International Industry-Academia Collaboration2022

    • Author(s)
      Masahiro Inoue
    • Organizer
      Emergency Management Workshop, Chulalongkorn University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] “Internationalisation of Higher Education: Global Trends and Japan’s Challenges,” In F. Hunter, R. Ammigan, H. D. Wit, J. Gregersen-Hermans, E. Jones & A. C. Murphy (Eds.), Internationalisation in Higher Education: Responding to New Opportunities and Challenges2023

    • Author(s)
      Hiroshi Ota
    • Total Pages
      446
    • Publisher
      EDUCatt
    • ISBN
      9791255351238
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] “International Education and ICT During and Post-COVID-19: Japan’s Experiences and Perspectives,” In A. W. Wiseman, C. Matherly & M. Crumley-Effinger (Eds.), Imprints of the Pandemic on Higher Education Internationalization Worldwide2023

    • Author(s)
      Hiroshi Ota, Yukiko Shimmi, & Akinari Hoshino
    • Total Pages
      327
    • Publisher
      Emerald Publishing
    • ISBN
      9781837535613
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] “Transformation of International University Education Through Digitalisation During/After the COVID-19 Pandemic: Challenges in Online International Learning in Japanese Universities,” In R. Pinheiro, E. Balbachevsky, P. Pillay, A. Yonezawa (Eds.), The Impact of Covid-19 on the Institutional Fabric of Higher Education: Old Patterns, New Dynamics, and Changing Rules?2023

    • Author(s)
      Akiyoshi Yonezawa, Hiroshi Ota, Keiko Ikeda, & Yukako Yonezawa
    • Total Pages
      439
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783031263927
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「教育のファシリテーションとは何か―多文化間学習に着目して」秋庭裕子・米澤由香子編『多文化ファシリテーション:多様性を活かして学び合う教育実践』2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750356655
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「高等教育への進学率」公益社団法人科学技術国際交流センター編『2023年度版 教育・科学技術-イノベーションの現状【世界と日本】-』2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      日本プリメックス株式会社
    • ISBN
      4991274192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「外国人留学生」公益社団法人科学技術国際交流センター編『2023年度版 教育・科学技術-イノベーションの現状【世界と日本】-』2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      日本プリメックス株式会社
    • ISBN
      4991274192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「世界大学ランキング」公益社団法人科学技術国際交流センター編『2023年度版 教育・科学技術-イノベーションの現状【世界と日本】-』2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      日本プリメックス株式会社
    • ISBN
      4991274192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「世界からみた日本の高等教育の現況」公益社団法人科学技術国際交流センター編『2023年度版 教育・科学技術-イノベーションの現状【世界と日本】-』2023

    • Author(s)
      太田 浩
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      日本プリメックス株式会社
    • ISBN
      4991274192
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] “Internationalisation of higher education: The Rise of East and Southeast Asia,” In Ly Thi Tran, Tracy X.P. Zou, & Hiroshi Ota (Eds.), East and Southeast Asian Perspectives on the Internationalisation of Higher Education: Policies, Practices and Prospects2023

    • Author(s)
      Ly Tran, Tracy Zou, & Hiroshi Ota,
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032004211
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] “Transnational Higher Education in Japan,” In Ly Thi Tran, Tracy X.P. Zou, & Hiroshi Ota (Eds.), East and Southeast Asian Perspectives on the Internationalisation of Higher Education: Policies, Practices and Prospects2023

    • Author(s)
      Shingo Hanada, Jane Knight, & Hiroshi Ota
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032004211
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『ストーリー・サークル:異文化間能力を育むための手引き』(Manual for Developing Intercultural Competencies: Story Circles by Darla K. Deardorff)2023

    • Author(s)
      秋庭裕子・太田 浩・川﨑妙美
    • Total Pages
      89
    • Publisher
      UNESCO(国際連合教育科学文化機関)・一橋大学国際教育交流センター
    • ISBN
      9789230002091
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] Student and Skilled Labour Mobility in the Asia Pacific Region2023

    • Author(s)
      Deane E. Neubauer, Shingo Ashizawa, Takashi Sekiyama, et al.
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      Palgrave Macmillan Cham
    • ISBN
      9783031160646
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] それ、知りたかった!カイシャの日本語2023

    • Author(s)
      池田佳子・古川智樹
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      漢字検定協会出版
    • ISBN
      9784890964857
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ポスト・コロナ禍時代のグローバル人材育成 大学の国際教育のパラダイムシフト2023

    • Author(s)
      池田佳子
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      関西大学出版
    • ISBN
      9784873547596
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 大学のデジタル変革2022

    • Author(s)
      井上 雅裕、角田 和巳、長原 礼宗、八重樫 理人、石崎 浩之、辻野 克彦、丸山 智子、足立 朋子、市坪 誠、イネステーラ 笠 章子、内海 康雄、大江 信宏、渋谷 雄、二上 武生、札野 順、間野 一則、山崎 敦子、湯川 高志、除村 健俊
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      東京電機大学出版局
    • ISBN
      9784501633806
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 米澤彰純・嶋内佐絵・吉田文編『学士課程教育のグローバル・スタディーズ:国際的視野への転換を展望する』2022

    • Author(s)
      太田浩
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354071
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際教育研究コンソーシアム

    • URL

      http://recsie.or.jp/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 国際教育夏季研究大会

    • URL

      https://siiej.org/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report 2022 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際教育夏季研究大会(SIIEJ)2023

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 国際教育夏季研究大会(SIIEJ)2022

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2022-04-19   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi