• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

デジタル時代における製造業者の流通環境への適応

Research Project

Project/Area Number 23K25559
Project/Area Number (Other) 23H00862 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

久保 知一  中央大学, 商学部, 教授 (40376843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 結城 祥  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (10554321)
原 頼利  明治大学, 商学部, 専任教授 (30366900)
李 東俊  大阪産業大学, 経済学部, 教授 (40585197)
北島 啓嗣  福井県立大学, 経済学部, 教授 (60398980)
崔 容熏  同志社大学, 商学部, 教授 (70315836)
石井 隆太  立命館大学, 経営学部, 准教授 (80842872)
高田 英亮  慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (90508631)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,030,000 (Direct Cost: ¥13,100,000、Indirect Cost: ¥3,930,000)
Fiscal Year 2025: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2024: ¥6,760,000 (Direct Cost: ¥5,200,000、Indirect Cost: ¥1,560,000)
Fiscal Year 2023: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywords流通チャネル / 流通環境 / チャネル / ポジショニング / モバイル・アプリ / 質的比較分析 / デジタル時代 / 環境適応
Outline of Research at the Start

製造業者が財・サービスを最終顧客に提供する際、なんらかのチャネルを利用する。チャネルを構成する小売業者は、デジタル化によって大きな変容を遂げた。多くの消費者がスマートフォンやPC によって情報収集・発信しつつ購買する現在、製造業者は伝統的なチャネル戦略の転換を迫られている。そして、デジタル時代の流通環境に対して適応に成功した製造業者と失敗した製造業者が存在する。何がデジタル環境への適応の成否を分けたのであろうか?本研究は、チャネル戦略のシフトを阻む要因を、二次データ、アンケートデータ、企業ヒアリング、ゲーム理論モデリングといった多様なアプローチに基づいて検討する。

Outline of Annual Research Achievements

第1に、デジタル化という流通研究環境変化の下での製造業者のチャネルの組み合わせ問題への理論的研究を行った。その結果、製造業者が直接販売を開設する費用の大きさによって、製造業者のチャネルの組み合わせは、(dual channels, dual channels),(dual channels,single channel) or (single channel, dual channels), and (single channel, singlechannel)の均衡となることを見出した。第2に、Hirschman (1970) のexit-voice理論に基づき、流通業者の品揃え行動が製造業者の製品開発を疲弊させ、同質的な製品が市場に氾濫することを理論的に説明した。さらに、製造業者がコモディティ化に抗う方策であるポジショニングの実証分析を行い、競合製品との差異を作る「相対性ポジショニング」よりも、自社の独自な提供価値を設計する「独自性ポジショニング」の方が製品差別化に貢献することを見出した。第3に、モバイル・アプリに関する研究を行い、モバイル・アプリをオフライン・チャネルとどのように統合・連携すれば、モバイル・アプリに対するユーザーの利用意向が高まるのかを検討した。2次データと実験データを用いた実証分析の結果、取引前と取引後のチャネル統合・連携度を高めることがユーザーのアプリ利用意向も高めること、特に取引後の統合・連携度の促進が重要であることを示した。第4に、日本企業のマルチチャネル化がビジネス成果に及ぼす影響について、質的比較分析を用いた実証分析を行った結果、マルチチャネル化は、チャネル関係の公式化を通じて、チャネルパートナーが遵守するべきルールを定める一方で、チャネル関係の分権化を通じて、意思決定権をチャネルパートナーに与えることが重要であることを示した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

設定した研究計画を順調に達成していることから、このように判断した。

Strategy for Future Research Activity

新年度も研究計画に基づいて研究を進めていく予定である。

Report

(1 results)
  • 2023 Annual Research Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2023

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Does Positioning Contribute to Product Differentiation?2023

    • Author(s)
      結城 祥
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 26 Issue: 1 Pages: 1-16

    • DOI

      10.5844/jsmd.26.1_1

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Manufacturers' incentive to establish direct‐to‐consumer channels2023

    • Author(s)
      Lee Dong Joon、Ono Yuji
    • Journal Title

      Managerial and Decision Economics

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 469-476

    • DOI

      10.1002/mde.4017

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新製品のコモディティ化と流通業者の品揃え行動:exit-voice理論に基づく分析と実務的示唆2023

    • Author(s)
      結城祥
    • Journal Title

      三田商学研究

      Volume: 66 Pages: 269-286

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Multiple Channels and Governance Mechanisms in an International Context: Findings from fsQCA2023

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      2023 Global Marketing Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transaction Costs and Dynamic Transaction Costs in Vertical Integration of Wholesaling Function among Japanese Manufacturers2023

    • Author(s)
      Kubo, Tomokazu & Sho Yuki
    • Organizer
      2023 Global Marketing Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Mobile and Physical Channel Integration: How Cross-Channel Integration in Different Purchase Phases Influences the Number of Mobile Channel Users2023

    • Author(s)
      Tetsuo Horiguchi and Hidesuke Takata
    • Organizer
      2023 Academy of Marketing Science Annual Conference
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モバイル・チャネルと実店舗のクロス・チャネル統合がモバイル・チャネルのユーザー数に与える影響:カスタマー・ジャーニーの段階による影響の違いに着目して2023

    • Author(s)
      堀口哲生・髙田英亮
    • Organizer
      日本商業学会 第73回 全国研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 福井県企業に学ぶ経営理論2024

    • Author(s)
      北島啓嗣 編著
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      白桃書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi