• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Uniqueness and Transversality of Disciplines in University Education – Analysis of Disciplinary Reference Points and Curriculum Structure

Research Project

Project/Area Number 23K25677
Project/Area Number (Other) 23H00980 (2023)
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeMulti-year Fund (2024)
Single-year Grants (2023)
Section一般
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

深堀 聡子  九州大学, 未来人材育成機構, 教授 (40361638)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松下 佳代  京都大学, 教育学研究科, 教授 (30222300)
榊原 暢久  芝浦工業大学, 公私立大学の部局等, 教授 (30235139)
江藤 智佐子  久留米大学, 文学部, 教授 (30390305)
美馬 秀樹  九州大学, 未来人材育成機構, 特任教授 (30359658)
串本 剛  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 准教授 (60457835)
立石 慎治  筑波大学, 図書館情報メディア系, 助教 (00598534)
Project Period (FY) 2023-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2024)
Budget Amount *help
¥17,420,000 (Direct Cost: ¥13,400,000、Indirect Cost: ¥4,020,000)
Fiscal Year 2025: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Fiscal Year 2024: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2023: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Keywords大学教育 / カリキュラム構造 / 学問分野別参照基準 / 分野横断型教育 / 教育DX
Outline of Research at the Start

学術が人間社会にもたらす豊かさは、科学技術イノベーションによる経済的豊かさに留まらない。人間社会を構成する一人ひとりの思考に働きかけることを通して、新たな時代・社会を協働して建設する主体としての「教養人」を育む点に、学術が人間社会にもたらす豊かさの源泉を見出すことができる。本研究では、学問分野の教育を通して、いかなる学問分野固有、あるいは学問分野横断的な「世界の認識の仕方」「世界への関与の仕方」を涵養することが意図されているかを、学問分野別参照基準の分析、及びカリキュラムの構造分析から実証的に明らかにすることを目指す。

URL: 

Published: 2023-04-18   Modified: 2024-08-08  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi