• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reflective Description of Japanese Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 24243078
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

UEDA ATSUMI  広島大学, 教育学研究科, 教授 (50168621)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 久恵  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (00314518)
馬場 卓也  広島大学, 国際協力研究科, 教授 (00335720)
飯田 慎司  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (20184351)
山田 篤史  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20273823)
小山 正孝  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30186837)
岡崎 正和  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40303193)
二宮 裕之  埼玉大学, 教育学部, 教授 (40335881)
岩崎 秀樹  広島大学, 教育学研究科(研究院), 名誉教授 (50116539)
和田 信哉  鹿児島大学, 法文教育学地域教育学系, 准教授 (60372471)
影山 和也  広島大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (60432283)
日野 圭子  宇都宮大学, 教育学部, 教授 (70272143)
溝口 達也  鳥取大学, 地域学部, 准教授 (70304194)
松浦 武人  広島大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70457274)
岩崎 浩  上越教育大学, 学校教育研究科(研究院), 教授 (80251867)
真野 祐輔  大阪教育大学, 教育学部, 講師 (10585433)
宮川 健  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (30375456)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥40,560,000 (Direct Cost: ¥31,200,000、Indirect Cost: ¥9,360,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2015: ¥8,060,000 (Direct Cost: ¥6,200,000、Indirect Cost: ¥1,860,000)
Fiscal Year 2014: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Fiscal Year 2013: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2012: ¥10,530,000 (Direct Cost: ¥8,100,000、Indirect Cost: ¥2,430,000)
Keywords日本型数学教育 / 国際的発信 / 全国数学教育学会 / 全国数学教教育学会 / 学会
Outline of Final Research Achievements

We focused on the development of the infrastructure to disseminate Japanese mathematics education internationally in collaboration with JASME. We invited overseas researchers to hold a series of symposiums at JASME and examined the framework to describe mathematics education in Japan. As a result, we were able to extract the viewpoints of “curriculum”, “lesson”, “teacher training”, “values” as a framework describing Japanese mathematics education reflectively. Also, in order to disseminate Japanese mathematics education internationally, we prepared manuscripts based on the framework and translated them to publish in English.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (66 results)

All 2017 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (42 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 37 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (24 results) (of which Invited: 7 results)

  • [Journal Article] Networking of Mathematical Activities through Units for Curriculum Development: A Case of “Functions and Equations”2016

    • Author(s)
      Mizoguchi, T. & Yamawaki, M.
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th International Conference on Educational Research

      Volume: - Pages: 834-845

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Le "school-based" developpement professionnel des enseignants en mathematiques : deux pratiques collectives en Europe et au Japon2016

    • Author(s)
      Miyakawa, T. & Pepin, B.
    • Journal Title

      Enjeux et debats en didactique des mathematiques

      Volume: 1 Pages: 145-177

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 全国数学教育学会誌論文(2004-2013)の国際ハンドブックの観点によるメタ分析2016

    • Author(s)
      馬場卓也,オルランドゴンザレス
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 22(1) Pages: 159-169

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Types of interaction that promote or hinder the narrative coherence of a mathematics lesson2016

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Keiko Kimura, Keiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 40th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 395-402

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外の研究者との連携・共同の必要性:イギリスでの在外研究の報告を中心に2016

    • Author(s)
      真野祐輔
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌「数学教育」

      Volume: 98(7) Pages: 16-17

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] レッスンスタディを通したカリキュラム開発―後期中等段階の新たな数学教師教育に向けて―2016

    • Author(s)
      杉野本勇気・岩崎秀樹
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 22(1) Pages: 51-58

    • NAID

      130007580530

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数科の特設型問題解決教材の開発に関する研究-What if not?による教材開発-2016

    • Author(s)
      飯田慎司・古賀弘行・牛島綾香
    • Journal Title

      九州数学教育学研究

      Volume: 22 Pages: 25-37

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『数学教育学論究』に基づくわが国の数学教育研究の傾向と特徴2015

    • Author(s)
      岩崎秀樹・大滝孝治
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育学論究』

      Volume: 100 Pages: 5-16

    • NAID

      110010000906

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Comparing multiple solutions in the structured problem solving: Deconstructing Japanese lessons from learner's perspective2015

    • Author(s)
      Keiko Hino
    • Journal Title

      Educational Studies in Mathematics

      Volume: 90 Pages: 121-141

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 国際的な視野から見た算数・数学教科書の研究・開発 : 算数・数学教科書の研究と開発に関する国際会議(ICMT2014)から2015

    • Author(s)
      長崎栄三・西村圭一・二宮裕之
    • Journal Title

      『日本数学教育学会誌』

      Volume: 97(5) Pages: 11-20

    • NAID

      110009959706

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Journal Article] Functions and equations: Developing an integrated curriculum with the required mathematical activities2015

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi
    • Journal Title

      In pursuit of quality mathematics education for all: Proceedings of the 7th ICMI-East Asia Regional Conference on Mathematics Education

      Volume: 7 Pages: 625-637

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Japanese Elementary School Students Math Performance: A Case of Tottori Prefecture regional “Math Diagnostic Test”2015

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi, Yusuke Shinno
    • Journal Title

      Totter Journal for Research in Mathematics Education

      Volume: 18(1) Pages: 1-10

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A theoretical framework for curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary school level2015

    • Author(s)
      Shinno, Y., Miyakawa, T., Iwasaki, H., Kunimune, S., Mizoguchi, T., Ishii, T., Abe, Y.
    • Journal Title

      Proceedings of 39th Psychology of Mathematics Education conference

      Volume: 4 Pages: 169-176

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Cross-Cultural Study of Japanese and Thailand Mathematics Lesson Study: A Research Design2015

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi, Maitree Inprasitha, Akio Matsuzaki, Yusuke Shinno, Pimlak Moonpo
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th International Conference on Educational Research

      Volume: 8 Pages: 599-607

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 全国数学教育学会誌論文(2004-2013)の国際ハンドブックの観点によるメタ分析2015

    • Author(s)
      馬場卓也・オルランドゴンザレス
    • Journal Title

      『数学教育学研究』

      Volume: 22(1) Pages: 159-169

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Transformation of Student’ Values in the Process of solving socially open-ended problems2015

    • Author(s)
      Shimada,I. & Baba,T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 39th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 4 Pages: 161-168

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Values in Japanese Mathematics Education from the perspective of Open-Ended Approach2015

    • Author(s)
      Atsumi Ueda, Takuya Baba, Taketo Matsuura
    • Journal Title

      Teaching Innovations

      Volume: 27(3) Pages: 69-82

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring 'What Japanese Students Find Important in Mathematics Learning' Based on the Third Wave Project2014

    • Author(s)
      Shinno, Kinone, Baba
    • Journal Title

      Proceedings of the 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 5 Pages: 169-176

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Function and Equation as Tools for Future Construction2014

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 7th International Conference on Educational Research

      Volume: 1 Pages: 430-441

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Examining the coherence of mathematics lessons from a narrative plot perspective2014

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki, Keiko Kimura, Keiko Watanabe
    • Journal Title

      Proceedings of the 38th Conference of the IGPME and the 36th Conference of PME-NA

      Volume: 4 Pages: 354-361

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Interactive construction of attention paths toward new mathematical content: Analysis of a primary mathematics lesson2014

    • Author(s)
      Keiko Hino, Yuka Koizumi
    • Journal Title

      Proceedings of the PME 38/PME-NA 36

      Volume: 3 Pages: 305-312

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The teacher’s role in guiding children’s mathematical ideas toward meeting lesson objectives2014

    • Author(s)
      Yuka Funahashi, Keiko Hino
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education

      Volume: 46 Pages: 423-436

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育の内発的発展に向けたプロセス重視の国際協力アプローチ2014

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 96(7) Pages: 20-23

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 算数教育における社会的価値観の育成に関する研究(2)-先行研究の批判的検討による基礎的枠組みの考察一2014

    • Author(s)
      島田功、馬場卓也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊号

      Volume: 96 Pages: 177-184

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数授業における児童の思考の質的変化を捉える視点の開発研究-帰納的活動に焦点をあてた長期にわたる授業改善の取組を通して-2014

    • Author(s)
      北川禎,加藤貴子,寺井宏太郎,岩崎浩
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 20(2) Pages: 141-156

    • NAID

      130007580594

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数学習におけるRPDCAサイクルを活かした自律性の育成に関する研究~振り返りの段階の様相に焦点を充てて~2014

    • Author(s)
      太田誠,岡崎正和
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊号

      Volume: 96 Pages: 25-32

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 加法と減法の相互関係に関する研究─代数的推論の観点から─2014

    • Author(s)
      和田信哉
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 20(2) Pages: 77-91

    • NAID

      130007580539

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数科の特設型問題解決教材の開発に関する研究 ―「筋道を立てて考えたり振り返って考えたりする力」を育成する教材―2014

    • Author(s)
      牛島綾香、飯田慎司
    • Journal Title

      九州数学教育学研究

      Volume: 21 Pages: 13-24

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校数学科における教育課程の開発研究:単元「関数と方程式」の構成とその実践2014

    • Author(s)
      溝口達也, 山本 靖, 山脇雅也, 中田幸一
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 32 Pages: 157-172

    • NAID

      40020252898

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における価値についての国際比較調査「第三の波」(1)-全体的傾向および集団間の比較考察-2013

    • Author(s)
      馬場卓也,植田敦三,小坂法美,岩崎秀樹,木根主税,添田佳伸,真野祐輔
    • Journal Title

      数学教育学研究

      Volume: 19(2) Pages: 127-140

    • NAID

      130007580577

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sensuous experience and mathematical conceptions2013

    • Author(s)
      Kazuya Kageyama
    • Journal Title

      Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 121-128

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教師を目指す教育学部書年次学生の論証認識に関する考察2013

    • Author(s)
      岩崎秀樹,大滝孝治,杉野本勇気,岩地道秀樹
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 37(3) Pages: 226-234

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数教育における社会的価値観の育成に関する研究(2)-先行研究の批判的検討による基礎的枠組みの考察一2013

    • Author(s)
      島田功,馬場卓也
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊号

      Volume: 95 Pages: 177-184

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の経験豊富な教師による算数科授業における相互作用の構成2013

    • Author(s)
      小泉友香,日野圭子
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 26-29

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育における価値についての国際比較調査「第三の波」(2)-因子分析による児童生徒の数学学習における価値観の検討一2013

    • Author(s)
      木根主税,真野祐輔,馬場卓也,Barkatsas Tasos
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌数学教育学論究臨時増刊号

      Volume: 95 Pages: 105-112

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Identifying situations for fifth graders to construct definitions as conditions for determining geometric figures2013

    • Author(s)
      Masakazu Okazaki
    • Journal Title

      Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 409-416

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design of problem solving lesson and teacher's assistance: Based on refining and elaborating mathematical activities2013

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the 6th East Asia Regional Conference on Mathematics Education (EARCOME6)

      Volume: vol.2 Pages: 194-203

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 論理的な図形認識を促す算数・数学科カリキュラムの開発(3)-4年間の追跡による生徒の論理的な図形認識の変容についての考察-2013

    • Author(s)
      妹尾進一
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第19巻第1号 Pages: 89-102

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数教育における社会的オープンエンドな問題による価値観 指導に関する研究(1)-社会的価値観とそれが表出する問題について2013

    • Author(s)
      島田功
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: 第19巻第1号 Pages: 81-88

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Values in Japanese Mathematics Education: A historical development2012

    • Author(s)
      Takuya Baba
    • Journal Title

      ZDM Mathematics Education

      Volume: 44 Pages: 21-32

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学教育における目的・目標論再考2012

    • Author(s)
      岩崎秀樹
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 第94巻第11号 Pages: 26-29

    • NAID

      110009554311

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 図形の動的な見方の構造について:比喩的認識の視点から2012

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 第35巻第2号 Pages: 53-62

    • NAID

      110009844848

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 全国数学教育学会における数学教育研究の傾向と特徴:学会誌掲載論文の分析を通して2017

    • Author(s)
      大滝孝治・岩崎秀樹
    • Organizer
      全国数学教育学会第45回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本型数学教育の反省的記述に関する試み2016

    • Author(s)
      植田敦三
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 意図された算数・数学カリキュラムの特質2016

    • Author(s)
      小山正孝
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 我が国の「授業づくり」  の特色に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      山田篤史・影山和也・岡崎正和・松浦武人
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教員養成・教員研修」に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      飯田慎司・岩崎浩・加藤久恵・宮川健
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] わが国の数学教育における「価値観」に関する反省的記述2016

    • Author(s)
      二宮裕之・馬場卓也・植田敦三・日野圭子
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Curriculum development in the teaching of mathematical proof at the secondary schools in Japan2016

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi, Hideki Iwasaki, Susumu Kunimune, Hiroaki, Hamanaka, Takeshi Miyakawa, Yusuke Shinno, Yuki Suginomoto, and Koji Otaki
    • Organizer
      13th International Conference on Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] Mathematics Education LS in Japan from Historical, Institutional and Community Perspectives2016

    • Author(s)
      Takuya Baba, Atsumi Ueda, Hiro Ninomiya, Keiko Hino
    • Organizer
      Lesson/Learning Studies (LS) and math education, ICME 2016
    • Place of Presentation
      Hamburg, Germany
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 発展・拡充期における日本数学教育学会の研究動向2016

    • Author(s)
      岩崎秀樹・岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本型数学教育の反省的記述を目指して2015

    • Author(s)
      植田敦三・溝口達也・山田篤史・飯田慎司・馬場卓也
    • Organizer
      全国数学教育学会 第42回研究発表会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2015-06-13
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 全国数学教育学会20周年記念誌における研究テーマの分析-国際ハンドブックとの比較を通して-2015

    • Author(s)
      馬場卓也、ゴンザレス
    • Organizer
      全国数学教育学会20周年記念特別企画
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 全国数学教育学会20周年記念誌のカテゴリーについての考察2015

    • Author(s)
      飯田慎司
    • Organizer
      全国数学教育学会20周年記念特別企画
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 全国数学教育学会,この10年の歩みと今後の展望2015

    • Author(s)
      植田敦三
    • Organizer
      全国数学教育学会20周年記念特別企画
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-02-01
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 資質・能力の効果的な育成に向けた教科教育の研究―教育課程と教師教育との連関―2014

    • Author(s)
      飯田慎司
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題解決の新しい動向2014

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      延辺大学
    • Place of Presentation
      延辺大学
    • Year and Date
      2014-09-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 論理的な図形認識を促す算数・数学科カリキュラムの開発2013

    • Author(s)
      松浦武人,川﨑正盛,村上良太
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回秋期研究大会発表会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] オープンエンドアプローチから見た日本の数学教育における「価値」2013

    • Author(s)
      植田敦三
    • Organizer
      全国数学教育学会・第37回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 数学教育における価値についての国際比較研究(第三の波)( 1)-調査背景と全体傾向について-2013

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      全国数学教育学会・第37回研究発表会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] FUNCTIONAL GRAPH AS A POWERFUL TOOL IN MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING: ITS CURRICULUM AND INSTRUCTION2012

    • Author(s)
      Tatsuya Mizoguchi
    • Organizer
      The 12th International Congress on Mathematical Education (ICME12)
    • Place of Presentation
      COEX, Seoul, Korea
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 確率概念の形成を意図した算数科の学習指導と評価2012

    • Author(s)
      松浦武人
    • Organizer
      日本数学教育学会・数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育における価値の視座から見た研究課題2012

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      日本数学教育学会・数学教育論文発表会
    • Place of Presentation
      奈良教育大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 価値研究枠組みの説明及び広島県における価値調査データの分析

    • Author(s)
      馬場卓也
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス文教校舎
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学科教材研究に含まれる教師の知識の様相について ー数学教育研究の課題にする為にー

    • Author(s)
      岡崎正和
    • Organizer
      日本数学教育学会 第1回春期研究大会
    • Place of Presentation
      筑波大学東京キャンパス文教校舎
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 学会での議論からみた数学教育学における教材研究の一考察

    • Author(s)
      加藤久恵
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2013-05-15   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi