Project/Area Number |
24310196
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Gender
|
Research Institution | Nara Women's University |
Principal Investigator |
MITSUNARI Miho 奈良女子大学, 生活環境科学系, 教授 (60202347)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
HIMEOKA Toshiko 東京大学, 大学院人文社会系研究科, 教授 (80206581)
KOHAMA Masako 日本大学, 文理学部, 教授 (10304560)
INOSE Kumie 甲南大学, 文学部, 教授 (70203271)
KURUSHIMA Noriko 東京大学, 史料編纂所, 教授 (70143534)
SAKURAI Mariko 東京大学, 人文社会系研究科, 名誉教授 (90011329)
OGAWA Mariko 三重大学, 人文学部, 特任教授 (00185513)
KAGAWA Mayumi 武蔵大学, 人文学部, 教授 (10386352)
HABA Kumiko 青山学院大学, 国際政治学研究科, 教授 (70147007)
OGINO Miho 同志社大学, グローバル・スタディーズ研究科, 教授 (60194479)
TOMINAGA Chizuko 宮城学院女子大学, キリスト教文化研究所, 研究員 (90217547)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
MOMOKI Shirou 大阪大学, コミュニケーションデザインセンター, 教授 (40182183)
NARITA Ryuichi 日本女子大学, 人間社会学部, 教授 (60189214)
|
Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2015-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2014)
|
Budget Amount *help |
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2014: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2013: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2012: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
|
Keywords | ジェンダー / 世界史 / 歴史教育 / 日本史 / 歴史教科書 / 比較史 / 比較 |
Outline of Final Research Achievements |
The results of our study group are as follows. ①We published two books:Mitsunari,Himeoka,Kohama(ed.),”Reexamination of world history from the point of view of gender” (2014) and Nagano,Kurushima,Osa(ed.), “Reexamination of Japanese history from the point of view of gender”(2015). ②We held a symposium on gender history(2014, July), which was a joint review of ” Reexamination of world history from the point of view of gender “. ③We opened a web site of gender history. This web site aims at giving information about gender history education and serving as a web encyclop of gender history. There are many examples of rewriting of high school history textbook.
|