• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Panel survey on the vocational relevance of university education of humanities and social sciences

Research Project

Project/Area Number 24330232
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypePartial Multi-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Honda Yuki  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30334262)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 濱中 義隆  国立教育政策研究所, 高等教育研究部, 研究員 (10321598)
中村 高康  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (30291321)
小山 治  徳島大学, 学内共同利用施設等, 助教 (50621562)
上西 充子  法政大学, 公私立大学の部局等, 教授 (80366830)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) NINOMIYA YU  茨城大学, 地域創生推進室, 講師 (20511968)
Kagawa Mei  東京大学, 社会科学研究所, 助教 (00514176)
OZAWA Masayuki  東京学芸大学, 児童・生徒支援連携センター, 専門研究員 (10711062)
TSUTSUMI Takaaki  東京成徳大学, 人文学部, 准教授 (10734642)
Research Collaborator KAWANO Shiho  
TOYONAGA Kohei  
KAWAHARA Hideyuki  
NISHIDATE Yosuke  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2015: ¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2014: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2013: ¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords職業的レリバンス / 大学教育 / 人文社会科学 / 職業スキル / レリバンス / 分野別 / 質保証 / 双方向性 / 仕事スキル / 学問分野 / 専門分野 / 人文社会系 / カリキュラム / 教育方法 / 教育社会学 / 職業への移行
Outline of Final Research Achievements

This research, aiming to explore the vocational relevance of university education in various fields of humanities and social sciences, conducted panel surveys of university students, a questionnaire survey to university graduates from 25 to 34 years olds, and intensive interviews to university students, graduates and teaching staffs. Main findings include; 1) Curriculums and methods of university education are quite different between academic fields. For example, both interactivity and practicality are relatively high in the fields of pedagogy and sociology, while social sciences such as economics and law relatively lack interactivity and humanities such as philosophy and history relatively lack practicality. 2) The specific fietures of university education in each fields have influences on vocational skills of guraduates after starting their jobs.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Annual Research Report
  • 2014 Annual Research Report
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 法科大学院の教育効果――新旧司法試験合格者である弁護士の能力アイデンティティの比較2014

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      法社会学

      Volume: 80 Pages: 226-242

    • NAID

      130008034551

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次教育におけるレポート執筆に関する学習行動の促進――授業履修者に対するパネル調査による検証2014

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 11 Pages: 1-13

    • NAID

      110009795382

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 初年次教育としての学習技法型授業の効果――1年生と4年生の共時比較2013

    • Author(s)
      小山治
    • Journal Title

      大学評価研究

      Volume: 12 Pages: 121-130

    • NAID

      40019765589

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 人文社会科学系学生における在学時の学習レリバンスが将来のキャリア形成に及ぼす影響―東大・大学生パネル調査をもとに―2016

    • Author(s)
      小澤昌之
    • Organizer
      日本キャリア教育学会第38回研究大会
    • Place of Presentation
      札幌大谷大学
    • Year and Date
      2016-10-16
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 人文社会系大学教育の職業的レリバンス ―卒後1年目の大卒者を対象とする第3波パネル調査結果より―2016

    • Author(s)
      本田由紀・河野志穂
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育の分野別質保証に関する実証研究 ─卒業後1年目の大卒者を対象とする第3波パネル調査結果より─2016

    • Author(s)
      本田由紀・河野志穂
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育と仕事との関係について2016

    • Author(s)
      本田由紀
    • Organizer
      日本高等教育学会第18回大会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育の分野別質保証に関する実証研究 ─大学4年生を対象とする第2波パネル調査結果より─2015

    • Author(s)
      本田由紀・河野志穂
    • Organizer
      日本教育社会学会第67回大会
    • Place of Presentation
      駒澤大学
    • Year and Date
      2015-09-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育の分野別「質保証」に関する実証研究-カリキュラム・教育方法と学生の意識に着目して-2014

    • Author(s)
      本田由紀・河野志穂
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      2014-09-13
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における法学部教育のレリバンス――就職活動との関連性の観点から

    • Author(s)
      小山治
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における教員養成教育のレリバンス―教育に対する意味づけの限定性という観点から―

    • Author(s)
      堤孝晃
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学における社会学教育のレリバンス

    • Author(s)
      本田由紀・香川めい・二宮祐
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Remarks] 大学での学びとキャリアに関する調査

    • URL

      https://sites.google.com/site/manabitoca/

    • Related Report
      2016 Annual Research Report 2015 Annual Research Report

URL: 

Published: 2012-04-24   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi