• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A new approach for constructing a dialogue for science and technology using visual media

Research Project

Project/Area Number 24501085
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

HAYAOKA Eisuke  北海道大学, 高等教育推進機構, 特任准教授 (10538284)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) MIKAMI Naoyuki  北海道大学, 高等教育推進機構 (00422014)
SUGIYAMA Shigeo  北海道大学, 理学研究院 (30179171)
FUJIYOSHI Ryoko  北海道大学, 工学研究院 (70229061)
TOBA Tae  尚絅学院大学, 生活環境学科 (70437086)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KAWAMOTO Shishin  北海道大学, 理学研究院 (90593046)
KORI Nobuko  北海道大学, 高等教育推進機構
TAKIZAWA Mari  北海道大学, 高等教育推進機構
IKEDA Takako  北海道大学, 獣医学研究科
SOEDA Takashi  フリーランス(科学ジャーナリスト)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords科学技術コミュニケーション / リスクコミュニケーション / 映像メディア / 対話の場 / 人材育成 / 放射能 / メディア / 原子力 / 科学コミュニケーション / トランスサイエンス / 科学技術政策 / 科学技術対話 / 市民参加 / サイエンス・カフェ / 科学教育 / ワークショップ
Outline of Final Research Achievements

Since the nuclear power plant accident at Fukushima, risk communication to discuss the risk of radioactive contamination has been implemented so many times in Japan.
But many of the risk communication become only enlightening explanatory meeting. Government and stakeholders have not been able to make a two-way dialogue between the experts and citizens. To overcome this situation, the risk communicators are needed by society. Risk communicators can send accurate risk information while consideration to recipients. We think we should educate risk communicators as described below.
In this study, we revealed three skills expected by the practice from 2014 to 2015 at Hokkaido University. The first skill is to produce contents by devising for information transmission, and the second skill is to create a forum for dialogue. The third skill " Framing "is necessary to set the appropriate agenda. We came to the conclusion that these three skills are important for risk communicator education.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] リスクコミュニケーター育成プログラム開発の試み2015

    • Author(s)
      早岡 英介 郡伸子 藤吉亮子 池田貴子 鳥羽妙 川本思心
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 17

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] TV番組制作を通じた科学技術コミュニケーション教育 ~NHK「すイエんサー」公開収録での実践事例~2013

    • Author(s)
      早岡英介, 高橋 理, 中村 奈穂子, 小室 崇, 村松 秀
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 14 Pages: 27-43

    • NAID

      40019948239

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 簡易型映像教育プログラムの開発と検証 Development and a Study of Simple Educational Program for Video Production2012

    • Author(s)
      早岡英介,滝沢麻理
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 33 Pages: 80-83

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ワークショップ「考えよう 福島のこれから」2015

    • Author(s)
      早岡英介、信濃卓郎、本田紀生
    • Organizer
      北海道大学高等教育推進機構科学技術コミュニケーション教育研究部門CoSTEP主催ワークショップ
    • Place of Presentation
      北海道大学学術交流会館(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-03-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] シンポジウム「なつかしい未来へ~福島の再生と科学技術コミュニケーション~」2015

    • Author(s)
      早岡英介、久保田直、信濃卓郎、本田紀生
    • Organizer
      北海道大学科学技術コミュニケーション教育研究部門CoSTEP修了式シンポジウム
    • Place of Presentation
      北海道大学学術交流会館(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-03-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 第81回サイエンス・カフェ札幌「なつかしい未来へ 映像で見る福島の今」2015

    • Author(s)
      藤吉亮子, 田中泰生, 池田貴子, 渡邉綱介,郡伸子, 早岡英介
    • Organizer
      北海道大学科学技術コミュニケーション教育研究部門CoSTEP主催サイエンス・カフェ
    • Place of Presentation
      紀伊國屋書店札幌本店前インナーガーデン(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-02-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] どのように映像制作を学ぶか ~大学における映像コミュニケーション教育のあり方~2014

    • Author(s)
      早岡 英介
    • Organizer
      東京外国語大学「e-Japanologyの基盤構築」主催講演会
    • Place of Presentation
      東京外国語大学(東京都府中市)
    • Year and Date
      2014-12-02
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学のグローバル化と図書館における情報リテラシー・メディアリテラシー教育2014

    • Author(s)
      早岡 英介
    • Organizer
      第11回東京農工大学総合情報メディアセンターシンポジウム2014
    • Place of Presentation
      東京農工大学140周年記念会館(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2014-11-28
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] リスクコミュニケーションのための情報提供資料をどう作るか ~福島県産米をめぐる反応を例に~2014

    • Author(s)
      早岡英介, 郡伸子, 川本思心
    • Organizer
      科学技術社会論学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府大阪市)
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 映像教育と連動した e ラーニングコンテンツの制作手法2014

    • Author(s)
      早岡 英介、滝沢麻理
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Place of Presentation
      札幌学院大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2014-08-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ETV「すイエんサー」の公開収録現場を活かしたキャリア教育に関する実践事例2013

    • Author(s)
      早岡英介・村松秀・高橋理・中村奈穂子
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Place of Presentation
      東京大学 駒場キャンパス(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 参加者は専門家に本当は何を「質問」しているのか~討論型世論調査における質疑応答の分析~2013

    • Author(s)
      三上直之
    • Organizer
      科学技術社会論学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学・大岡山キャンパス(東京都)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 科学ジャーナリズムの検証と評価をどうするか2012

    • Author(s)
      早岡英介,藤川大之
    • Organizer
      科学技術社会論学会 第11回年次研究大会
    • Place of Presentation
      総合研究大学院大学(神奈川県三浦郡葉山町)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーション教育における映像制作の活用2012

    • Author(s)
      早岡英介
    • Organizer
      コンピュータ利用教育学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都市)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] リスクコミュニケーションのための情報提供資料をどう作るか

    • URL

      http://eh.hucc.hokudai.ac.jp/my/dl/2014STS_hayaoka.pdf

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] シンポジウム「なつかしい未来へ~福島の再生と科学技術コミュニケーション~」および関連企画を開催

    • URL

      http://costep.hucc.hokudai.ac.jp/costep/contents/article/1314/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 第81回サイエンス・カフェ札幌「なつかしい未来へ 映像で見る福島の今」を開催

    • URL

      http://costep.hucc.hokudai.ac.jp/costep/contents/article/1302/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi