• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Learning Environment for Academic Writing to Improve Learners' Skills in Intuitive Problem Finding and Peer Review

Research Project

Project/Area Number 24501147
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionSeikei University (2013-2014)
Aoyama Gakuin University (2012)

Principal Investigator

SUZUKI Satoshi  成蹊大学, 理工学部, 助教 (70516377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SUZUKI Hiroaki  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (50192620)
SUGITANI Yumiko  青山学院大学, 教育人間科学部, 准教授 (70308154)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,330,000 (Direct Cost: ¥4,100,000、Indirect Cost: ¥1,230,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアカデミックライティング / ピアラーニング / CSCL / 組合せ最適化 / 反転学習 / ピアレビュー / ピア学習 / 協調学習 / 省察 / 読み手視点 / 批判的思考 / 教育工学 / 学習科学
Outline of Final Research Achievements

In higher education, fostering the ability to investigate information, discuss issues with others, form an original and reasonable opinion, and express opinions using information and communication technology (ICT) is important in an environment where people must manage large volumes of information. In this research project, we attempted to foster such abilities by developing a learning environment for academic writing using ICT and the peer-learning method. We addressed two research agendas: supporting problem finding and solving for each learner, taking into consideration cognition; and developing and evaluating a learning environment for academic writing, focusing on producing peer feedback. The findings suggest the possibility of improving the learning environment for academic writing. It is important to apply these findings to the learning environment more broadly.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 教職科目「教育方法の研究(中等教育)」における電子黒板・デジタル教科書活用の試み2015

    • Author(s)
      杉本 卓, 坂田 哲人, 湯浅 且敏, 鈴木 宏昭, 他4名
    • Journal Title

      青山学院大学教育人間科学部紀要

      Volume: 6 Pages: 51-64

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] Toulminモデルのベイジアンネットワーク表現を用いた論証推敲支援システム2013

    • Author(s)
      宇都 雅輝, 鈴木 宏昭, 植野 真臣
    • Journal Title

      電子情報通信学会論文誌

      Volume: J96-D Pages: 998-1011

    • NAID

      110009596348

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] レポートライティングにおける問題設定支援2012

    • Author(s)
      鈴木 宏昭,杉谷 祐美子
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 51 Pages: 154-166

    • NAID

      130003376512

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 今求められている学修評価に関する基礎知識2015

    • Author(s)
      杉谷 祐美子
    • Organizer
      2014年度河合塾FDセミナー「明日から使える学修評価シートづくり~学修評価の基礎知識とルーブリック作成~」
    • Place of Presentation
      京都大学吉田キャンパス,京都市
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ペア編成・座席配置の最適化を利用した複数回のペアプログラミング実習の実践2014

    • Author(s)
      鈴木 聡
    • Organizer
      情報処理学会コンピュータと教育研究発表会
    • Place of Presentation
      九州大学大橋キャンパス,福岡市
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] ベイズ的確率推論課題での準抽象化教示の効果2014

    • Author(s)
      鈴木 宏昭, 寺尾 敦
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場,神戸市
    • Year and Date
      2014-11-09
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 越境の説明をはぐくむ大学教育のための心理学2014

    • Author(s)
      富田 英司, 田島 充士, 鈴木 宏昭, 清河 幸子, 犬塚 美輪, 溝上 慎一
    • Organizer
      日本教育心理学会第56回総会
    • Place of Presentation
      神戸国際会議場,神戸市
    • Year and Date
      2014-11-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数回のペアプログラミング実習におけるペア編成・座席配置の最適化の試み2014

    • Author(s)
      鈴木 聡
    • Organizer
      電子情報通信学会教育工学研究会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス,金沢市
    • Year and Date
      2014-10-18
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 遺伝的アルゴリズムによる複数回のピアラーニング機会を前提としたペア編成最適化の試み2014

    • Author(s)
      鈴木 聡
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学本部キャンパス,岐阜市
    • Year and Date
      2014-09-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい評価方法の背景と特徴を概観する2014

    • Author(s)
      杉谷 祐美子
    • Organizer
      初年次教育学会第7回大会
    • Place of Presentation
      帝塚山大学,奈良市
    • Year and Date
      2014-09-04
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] レポートの評価を振り返って-教育問題を題材にしたケース-2014

    • Author(s)
      杉谷 祐美子
    • Organizer
      応用哲学会第6回年次研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学高槻キャンパス,大阪府高槻市
    • Year and Date
      2014-05-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Improving Academic Essays by Writing and Reading Peer Annotations on Source Documents2013

    • Author(s)
      SUZUKI Satoshi V., SUZUKI Hiroaki
    • Organizer
      The 10th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL 2013)
    • Place of Presentation
      Madison, WI, USA
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] レポート・ライティング指導と学習支援2013

    • Author(s)
      杉谷 祐美子
    • Organizer
      私立大学図書館協会西地区部会2013年度東海地区協議会研究会
    • Place of Presentation
      名古屋芸術大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] レポート・ライティングの授業デザインを考える2013

    • Author(s)
      杉谷 祐美子
    • Organizer
      関西地区FD連絡協議会ワークショップ
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マーキングとピアコメントによるアカデミックライティング学習環境の改善

    • Author(s)
      鈴木 聡,鈴木 宏昭
    • Organizer
      日本教育工学会第28回全国大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 第6章 ライティング (大学教育:越境の説明をはぐくむ心理学)2014

    • Author(s)
      鈴木 宏昭 (富田 英司, 田島 充士 編)
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 直感的問題発見とピアレビューのスキルを高めるアカデミックライティングの学習環境

    • URL

      http://svslab.jp/kaken-24501157/

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Remarks] 独創的で論理的なアカデミックライティングのための協調学習環境

    • URL

      http://www.hirc.aoyama.ac.jp/topics/kakenhi/suzuki_academic_writing/

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi