• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research to analyze and overcome "the limit of announcement journalism" which was in question in the wake of nuclear power plant disaster

Research Project

Project/Area Number 24501245
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology/History of science and technology
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

HAYASHI Mamoru  富山大学, 人間発達科学部, 准教授 (60432118)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 難波 美帆  北海道大学, 学内共同利用施設等, その他 (80422020)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsリスクコミュニケーション / STAP細胞事件 / 大川小学校津波被災 / 大川小学校事故検証委員会 / 比例原則 / ショックドクトリン / 批判的思考力 / 大川小学校 / 科学リテラシー / 発揮と抑制 / 市民社会 / 主権者の政治的責任 / 東日本大震災 / 福島原発震災 / 近代民主社会 / 世論形成 / 市民社会メディアリテラシー / 石巻市立大川小学校 / 第三者検証 / 科学ジャーナリズム / 原発震災 / ケアのジャーナリズム / 発表ジャーナリズム / 被災者支援 / 理研不正論文事件
Outline of Final Research Achievements

The presentation of announced facts or conflicting opinions doesn't mean the real problem behind them was reported. The resolution of the problem may be postponed unless the problem is shared.
The shock doctrine/expansionary fiscal policy, adopted by the Japanese government after the Great Earthquake of Hanshin-Awaji, incites the scramble for acquisition of rights and wealth, undermining the purposes of democracy.
It is possible to say the need of investigative journalism is growing to raise awareness of this structure and promote the civil society reconstruction and purpose sharing.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (51 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (21 results) (of which Invited: 3 results) Book (1 results) Remarks (20 results)

  • [Journal Article] STAP細胞細胞事件は解決したのか―その検証を検証する(その1)2015

    • Author(s)
      林 衛・榎木英介
    • Journal Title

      『市民研通信』(電子版)第30号

      Volume: 30 Pages: 1-6

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] STAP細胞細胞事件は解決したのか―その検証を検証する(その2)2015

    • Author(s)
      林 衛・榎木英介
    • Journal Title

      『市民研通信』(電子版)第31号

      Volume: 31 Pages: 1-11

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 中学校「理科」で震源モデルを学びたい―大川小児童の思いを語り継ぐためにも2015

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      地震学会モノグラフ第4号

      Volume: 4 Pages: 122-130

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 大川小事故検証委員会はなぜ混迷を続けるのか2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      『市民研通信』(電子版)

      Volume: 22号 Pages: 1-19

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 大川小事故検証委員会はなぜ混迷を続けるのか(その2)2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      『市民研通信』(電子版)

      Volume: 23号 Pages: 1-14

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大地震・原発震災の教訓 : 志賀原発風下富山県の将来に向けて2013

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      黒部川扇状地研究所研究紀要

      Volume: 38 Pages: 36-45

    • NAID

      120005257242

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災・原発震災で明らかになった科学リテラシーの弱点―まずは「科学者の科学離れ」克服から2013

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 7 Pages: 119-131

    • NAID

      120005257104

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 放射線教育をめぐる諸問題―私たちはどこでまちがえているのか2013

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      市民研通信

      Volume: 13号

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 東日本大震災・原発震災の教訓―志賀原発風下富山県の将来に向けて2013

    • Author(s)
      林 衛
    • Journal Title

      黒部川扇状地研究所紀要

      Volume: H24年 Pages: 36-45

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 誰のため何のための災害検証・復興になっているのかが鍵―海岸の諸学と社会の隙間/大川小検証「失敗」をふまえて2016

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      沿岸環境関連学会連絡協議会ジョイントシンポ
    • Place of Presentation
      東京海洋大学
    • Year and Date
      2016-01-09
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 有権者教育のための理科知識・批判的思考力 : 石巻市立大川小学校津波被災の原因2015

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      2015年10月日本理科教育学会北陸支部大会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Year and Date
      2015-10-31
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 語られないものは残らない : 大川小事故検証委失敗原因の比較再検討2015

    • Author(s)
      林 衛・加藤順子・池上正樹
    • Organizer
      日本災害復興学会2015年度東京大会
    • Place of Presentation
      専修大学神田キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学「理科」における震源過程学習の有用性・必要性―石巻市立大川小学校被災の教訓から2015

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-02
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 大川小事故検証委員会はどこで道をまちがえたのか : 科学の誤用による人権侵害2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      科学技術社会論学会年次学術大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2014-11-16
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「放射線安全神話」をめぐる歴史と現在 : 防護は誰のため、何のためか2014

    • Author(s)
      林 衛・瀬川嘉之・山内知也・藤岡 毅・柿原 泰
    • Organizer
      科学技術社会論学会年次学術大会オーガナイズドセッション
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Year and Date
      2014-11-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大川小学校事故検証に残された課題 : 事実に向き合い・語り継ぐ重要性2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      日本災害情報学会・日本災害復興学会合同大会
    • Place of Presentation
      アオーレ長岡
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Providing of Scientific Information in the Nuclear Accident Settle on Fukushima Daiichi Nuclear Plant accident after 2011 Tohoku earthquake2014

    • Author(s)
      Miho Namba,Mikihito Tanaka and Miki Saijo3
    • Organizer
      Providing of Scientific Information in the Nuclear Accident Settle on Fukushima Daiichi Nuclear Plant accident after 2011 Tohoku earthquake
    • Place of Presentation
      Aran Mantegna(Italy)
    • Year and Date
      2014-10-21
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「帰還」「風評」前提のリスク・コミュニケーションの問題点2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      第61回日本科学史学会年会シンポジウム
    • Place of Presentation
      酪農学園大学
    • Year and Date
      2014-05-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 大川小学校遭難事故をなぜ防げなかったのか : 理科教育と地球惑星科学の責任・役割2014

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      地球惑星科学連合大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2014-04-29
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 科学リテラシーは自動的には発揮されない2013

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      科学教育研究協議会全国研究会
    • Place of Presentation
      板橋区立ハイライフプラザ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] WS原発リスクコミ ュニケーション失敗続きの原因2012

    • Author(s)
      林 衛・難波美帆・上田昌文・島薗 進・鬼頭秀一
    • Organizer
      科学技術社会論学会
    • Place of Presentation
      総合研究大学院大学(葉山)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 情報提供者の懸念に応えるリスクコミュニケーションの開発とそのプロセス2012

    • Author(s)
      難波美帆
    • Organizer
      日本科学教育学会第36回年会
    • Place of Presentation
      東京理科大学(東京)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 情報提供者の懸念に応える「リスクコミュニケーション・パターン集」の開発2012

    • Author(s)
      難波美帆
    • Organizer
      日本リスク研究学会第25回年次大会
    • Place of Presentation
      滋賀大学(滋賀)
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 科学リテラシーはなぜ自動的には発揮されないのか―原発震災をふまえて

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      地球惑星科学連合
    • Place of Presentation
      幕張メッセ
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育と社会を結ぶもの

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      「近畿科学教育研究集会」近畿科学教育研究協議会主催
    • Place of Presentation
      同志社高校
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 原発震災はなぜ防げなかったのか―ネオリベ統制下の科学コミュニケーションの隘路

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      SPS名古屋研究集会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育と科学ジャーナリズムの貧困―STSはそれをみているか

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      科学技術社会論学会
    • Place of Presentation
      東京工業大学(大岡山)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教員が養うべき「科学リテラシー」とは : 大川小学校被災に学ぶ

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      理科カリキュラムを考える会全国大会
    • Place of Presentation
      東海大学(渋谷)
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 市民社会における理科教育・科学コミュニケーションの目的―原発震災の経験をふまえて

    • Author(s)
      林 衛
    • Organizer
      理科教育学会北陸支部大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「iPS 細胞臨床応用」誤報事件の読み方-理科教育への示唆

    • Author(s)
      深井香純・林 衛
    • Organizer
      理科教育学会北陸支部大会
    • Place of Presentation
      新潟大学教育学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 日本科学技術ジャーナリスト会議,4つの「原発事故調」を比較・検証する-福島原発事故13のなぜ?2012

    • Author(s)
      林 衛(分担部分タイトル:放射線被曝情報の誤解と混乱は,なぜ生じたか?)
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      水曜社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] STAP細胞事件は解決したのか─その検証を検証する(その1)

    • URL

      http://archives.shiminkagaku.org/archives/2015/06/stap1.html

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] STAP細胞事件は解決したのか─その検証を検証する(その2)

    • URL

      http://archives.shiminkagaku.org/archives/2015/08/stap2.html

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 語られないものは残らない : 大川小事故検証委失敗原因の比較再検討

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/14571

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 中学「理科」における震源過程学習の有用性・必要性 : 石巻市立大川小学校被災の教訓から

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/14286

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 有権者教育のための理科知識・批判的思考力 : 石巻市立大川小学校津波被災の原因

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/14685

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 林 衛:大川小学校遭難事故をなぜ防げなかったのか : 理科教育と地球惑星科学の責任・役割

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/12743

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 林 衛:「帰還」「風評」前提のリスク・コミュニケーションの問題点

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/12755

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 林 衛:大川小学校事故検証に残された課題 : 事実に向き合い・語り継ぐ重要性

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/13070

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 林・瀬川・山内・藤岡・柿原:「放射線安全神話」をめぐる歴史と現在 : 防護は誰のため、何のためか

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/13166

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 林 衛:大川小事故検証委員会はどこで道をまちがえたのか : 科学の誤用による人権侵害

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/13165

    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Remarks] 東日本大地震・原発震災の教訓 : 志賀原発風下富山県の将来に向けて

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/11420

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 科学リテラシーはなぜ自動的には発揮されないのか : 原発震災をふまえて

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/11395

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 原発震災はなぜ防げなかったのか : ネオリベ統制下の科学コミュニケーションの隘路

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/12295

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 科学教育と科学ジャーナリズムの貧困 : STSはそれをみているか

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/12370

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 理科教員が養うべき「科学リテラシー」とは : 大川小学校被災に学ぶ

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/12525

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 東日本大震災・原発震災で明らかになった科学リテラシーの弱点―まずは「科学者の科学離れ」克服から

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/11058

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 放射線教育をめぐる諸問題―私たちはどこでまちがえているのか

    • URL

      http://blogs.shiminkagaku.org/shiminkagaku/2013/03/16.html

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] WS原発リスクコミ ュニケーション失敗続きの原因

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/10647

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 市民社会における理科教育・科学コミュニケーションの目的,原発震災の経験をふまえて

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/10650

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 「iPS 細胞臨床応用」誤報事件の読み方―理科教育への示唆

    • URL

      http://hdl.handle.net/10110/10651

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi