• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The acquisition of English unaccusative verbs and can-do statements of the verbs

Research Project

Project/Area Number 24520676
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

SATO Yasuko  追手門学院大学, 国際教養学部, 教授 (30205976)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords非対格動詞 / 項構造 / 第二言語習得 / 能力記述文 / 英語
Outline of Final Research Achievements

This study examined the acquisition of unaccusative verbs by Japanese learners of English. To investigate the actual state of the acquisition of English grammar, we gave a grammar test to the learners and analyzed the data by the latent rank theory. The results indicated that the learners were divided into 4 groups and the learners in lower ranks have not had enough knowledge of English grammar. Based on the results, we conducted the experiments of unaccusative verbs and found that the learners had more difficulty in unaccusative verbs when used in externally caused events than internally caused events and there were differences in difficulty among groups of unaccusative verbs and lexical items. By examining learners’ errors from a cognitive point of view, we proposed that there are five stages of the acquisition of unaccusative verbs by Japanese learners of English.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report

Research Products

(11 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 英語非対格動詞の受身化の誤用における文脈の影響について2013

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Journal Title

      追手門学院大学『英語文化学会論集』第22号

      Volume: 第22号 Pages: 11-30

    • NAID

      110010039149

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 自律学習におけるメタ認知ストラテジーの指導に向けてー「学習記録」と「授業アンケート」の実践ー2013

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Journal Title

      追手門学院大学教育研究所紀要

      Volume: 第31号 Pages: 40-48

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 英語文法能力の習得実態調査 ―「能力記述文 (can-do statements)」の作成へ向けて―2013

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Journal Title

      追手門学院大学学習支援・教育開発センター年報

      Volume: 第3号 Pages: 17-24

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 英語非対格動詞の受身化の誤用について

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET) 第53回全国研究大会
    • Place of Presentation
      文京学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 文脈における使役主(原因)の存在と非対格動詞の受身化の関係について

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Organizer
      関西英語語法文法研究会第27回例会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 学習発達段階を考慮した英語文法事項配列の検討

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム第20回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] メタ認知ストラテジーの養成へ向けた学習記録の活用

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第8回全国大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] CALL学習における学習行動の実証的研究

    • Author(s)
      権瞳・佐藤恭子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)第52回全国研究大会
    • Place of Presentation
      甲南大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 非対格動詞の受動化の誤用はなぜ起こるのか2015

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Total Pages
      73
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 英語学習者はe-learningをどう使っているのか 自律学習におけるメタ認知ストラテジー能力の養成へ向けて2014

    • Author(s)
      佐藤恭子、権瞳、アラン・ベセット、有馬淑子
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 英語心理動詞と非対格動詞の習得はなぜ難しいか2013

    • Author(s)
      佐藤恭子
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi