• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Enquiry into English Writing Centers in Japan for the Project of "Constructing an English Writing Center for Japanese Students"

Research Project

Project/Area Number 24520717
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNagoya University of Foreign Studies

Principal Investigator

KIMURA Tomoyasu  名古屋外国語大学, 現代国際学部, 教授 (30329867)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SATO Takehiro  名古屋外国語大学, 現代国際学部, 准教授 (20547038)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords外国語教育 / アカデミック・ライティング / 英語教育一般 / 第二言語ライティング / 日本のライティングセンター / 米国のライティングセンター / 日本人のためのライティングセンター / 国際研究者交流(カナダ / 国際情報交換(米国・英国・スペイン)
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to find out the possibility of constructing an English writing center at an average Japanese university and suggest steps to the construction of such a center.With this purpose in mind, seven Japanese universities and research institutions and one U.S. university were visited and surveyed. This survey shows that there are two kinds of instructors: tutors who are graduate students trained to help students cope with problems they may face in writing and part-time teachers of writing.
Most Japanese writing centers are modeled after those in the United States,but as they have more experiences of helping Japanese students solve their specific problems, they become aware of the necessity of constructing a writing center customized to fit the needs of Japanese students of writing. Any writing center is aimed at helping its visitors become autonomous writers.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 「日本人のための英語ライティングセンター構築への提言」2014

    • Author(s)
      佐藤雄大、木村友保、ムーディ美穂、鈴木稔子、小島由美
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 12 Pages: 48-58

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本の英語ライティングセンターが目指すリテラシー教育2014

    • Author(s)
      木村友保
    • Journal Title

      JACET中部支部紀要

      Volume: 12 Pages: 59-75

    • NAID

      110009892378

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Omura Hama and English Lessons2014

    • Author(s)
      木村友保
    • Journal Title

      名古屋外国語大学現代国際学部紀要

      Volume: 10 Pages: 35-49

    • NAID

      120005576421

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本のライティングセンター調査ー日本人のための英語ライティングセンター構築の可能性ー2013

    • Author(s)
      木村友保、佐藤雄大、ムーディ美穂、鈴木稔子、小島由美
    • Journal Title

      名古屋外国語大学現代国際学部 紀要

      Volume: 第9号 Pages: 127-144

    • NAID

      40019629533

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人のための英語ライティングセンター構築への提言2014

    • Author(s)
      佐藤雄大
    • Organizer
      JACET中部支部大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の英語ライティングセンターが目指すリテラシー教育2014

    • Author(s)
      木村友保
    • Organizer
      JACET中部支部大会
    • Place of Presentation
      椙山女学園大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話がライティングプロダクトに与える影響2013

    • Author(s)
      佐藤雄大
    • Organizer
      JACET中部第29回支部大会
    • Place of Presentation
      岐阜聖徳大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] The Present Situations of Writing Centers in Japan2013

    • Author(s)
      佐藤雄大、ムーディ美穂、鈴木稔子、小島由美
    • Organizer
      JACET第52回国際大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Present Situations of Writing Centers in Japan2013

    • Author(s)
      佐藤雄大、ムーディ美穂
    • Organizer
      Symposium on Second Language Writing 2013
    • Place of Presentation
      中国山東省済南市の山東大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「大村はまと英語の授業」『現代社会と英語―英語の多様性を見つめて』2014

    • Author(s)
      木村友保
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「学習者ライティング・プロセスへの介入・支援についてー認知的ライティング・プロセス研究に基づいて」『現代社会と英語ー英語の多様性を見つめて』2014

    • Author(s)
      佐藤雄大
    • Total Pages
      392
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「大村はまと英語の授業」『現代社会と英語ー英語の多様性を見つめて』2014

    • Author(s)
      木村友保
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「学習者ライティング・プロセスの介入・支援についてー」『現代社会と英語ー英語の多様性を見つめて』2014

    • Author(s)
      佐藤雄大
    • Total Pages
      10
    • Publisher
      金星堂
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『現代英語クロニクル2013』2014

    • Author(s)
      木村友保、佐藤雄大、浅井恭子
    • Total Pages
      105
    • Publisher
      名古屋外国語大学国際ビジネス学科
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] Better Reading, Better Writing with NHK WORLD NEWS2013

    • Author(s)
      木村友保、佐藤雄大、浅井恭子
    • Total Pages
      118
    • Publisher
      南雲堂
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi