• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Utilizing Pupils' Own Knowledge of Japanese Language as a New Approach to Teaching English in Elementary Schools

Research Project

Project/Area Number 24520718
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionAichi Toho University

Principal Investigator

Nishizaki Utako  愛知東邦大学, 教育学部, 准教授 (80259340)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords小学校英語 / 外国語活動 / 英語と国語の連携 / 言語力育成 / ことばへの気付き / 小学校外国語活動 / 国語と英語の連携 / 商品のネーミング / 外国語活動と国語 / 外来語 / 西洋文化の流入 / 異文化接触 / 翻訳語 / 西洋文化流入と日本語 / アメリカ合衆国
Outline of Final Research Achievements

The purpose of the study is to show the importance of the pupils' awareness of the two languages, English and Japanese, during foreign language actives in elementary schools in Japan. Taking advantage of what pupils know about their own language can be an important strategy for learning English successfully. Various experiences and engaging activities support and raise the pupils’ awareness about the two languages.
Examples and suggestions for teaching materials and lesson plans are provided. The use of drama, GAIRAIGO, WESEI-EIGO and trade names are essential components to these lesson plans.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (8 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「ネーミングの工夫からことばへの気付きへと発展させる指導-小学校におけることばの教育の一案として-」2015

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      『東邦学誌』

      Volume: 44-2 Pages: 1-11

    • NAID

      40020686016

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「商品のネーミングからことばへの気付きに導く指導-小学校における国語、英語、外国語を連携させて-」2015

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      『東邦学誌』

      Volume: 44-1 Pages: 111-122

    • NAID

      110009912049

    • Related Report
      2015 Annual Research Report 2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「新しいことばの創造と受容を通して日本語と外国語を考える指導-小学校国語科と外国語活動の連携の試み-」2014

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      『東邦学誌』

      Volume: 43-2 Pages: 77-86

    • NAID

      110009856925

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 外国語活動 における小学校国語教科書の活用と“Hi, friends! 2” Lesson 7 の指導2013

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 42-1 Pages: 19-28

    • NAID

      110009576309

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 外来語を使って「外国語活動」と「国語」を連携させる授業を創る2013

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 42-2 Pages: 45-64

    • NAID

      110009658527

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 外来語を用いて「国語」と「外国語活動」をつなぐ ~ことばへの気付きと考察へと導く試案~2013

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Journal Title

      名古屋市国際理解同好会研究集録

      Volume: 17

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「外国語活動 における小学校国語教科書の活用と“Hi, friends! 2” Lesson 7 の指導」2013

    • Author(s)
      西崎有多子
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 第42巻第1号 Pages: 49-58

    • NAID

      110009576309

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「小学校外国語活動におけるオリジナル劇の可能性―新教材”Hi, friends!”より「桃太郎」を使って―」2012

    • Author(s)
      西崎有多子
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 第41巻第1号 Pages: 75-88

    • NAID

      110009393634

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 「小学校外国語活動における「桃太郎」を使った授業展開―英語劇化への過程と民話としての側面―」2012

    • Author(s)
      西崎有多子
    • Journal Title

      東邦学誌

      Volume: 第41巻第3号人間学部篇 Pages: 1-21

    • NAID

      110009495099

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「商品のネーミングからことばの気付きに導く指導-小学校における国語、英語、外国語を連携させてー」2015

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学 東広島キャンパス
    • Year and Date
      2015-07-26
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 江戸時代以降の日本語における翻訳語からことばを考える~小学校国語、外国語活動(英語)、中国語を関連させて~2014

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第22回九州沖縄支部研究大会
    • Place of Presentation
      久留米大学 福岡サテライト(福岡市中央区)
    • Year and Date
      2014-10-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 新しいことばの創造と受容を通して日本語と外国語を考える指導~江戸時代から現代にいたる異文化流入とその影響を通して~2014

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会神奈川大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学 金沢八景キャンパス(横浜市金沢区)
    • Year and Date
      2014-07-26
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 江戸時代の外国語事情と西洋文化流入に対する日本語について2014

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      愛知東邦大学地域創造研究所研究会
    • Place of Presentation
      愛知東邦大学(名古屋市名東区)
    • Year and Date
      2014-05-20
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学校外国語活動におけるオリジナル劇の可能性―新教材”Hi, friends!”より「桃太郎」を使って―」2012

    • Author(s)
      西崎有多子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      千葉大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 「“Hi, friends!”における「桃太郎」を使ったオリジナル劇の指導」2012

    • Author(s)
      西崎有多子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Place of Presentation
      中部学院大学 各務原キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動と国語科を連携させる教育の可能性~外国語活動と国語に共通することばの教材としての外来語を使って~

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 外来語を使って「外国語活動」と「国語」を連携させる授業を創る -児童の気付きとことばへの考察を促す教材としての外来語-

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Organizer
      日本児童英語教育学会
    • Place of Presentation
      久留米大学 福岡サテライト
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『国語と英語の連携を意識した授業を考える-小学校におけることばの教育の相乗効果をめざして-』2016

    • Author(s)
      西崎 有多子
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      西文社
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] 『ことばでつなぐ子どもの世界』2016

    • Author(s)
      西崎有多子、古市久子、金澤延美、加藤拓由、藤重育子
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      唯学書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Book] ならぬことはならぬ―江戸時代後期の教育を中心として―2014

    • Author(s)
      西崎有多子ほか
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      唯学書房
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Remarks] 東邦学誌 [ISSN 0287-4067]

    • URL

      http://www.aichi-toho.ac.jp/annai/publicity/magazine.html

    • Related Report
      2014 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi