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MANNENSHA Collection Archiving & Osaka advirtising media history Research

Research Project

Project/Area Number 24530638
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionDoshisha University (2014-2015)
Osaka City University (2012-2013)

Principal Investigator

TAKEUCHI YUKIE  同志社大学, 社会学部, 教授 (40586385)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUCHIYA REIKO  早稲田大学, 政治経済学術院, 教授 (00275504)
ISITA SAEKO  大阪市立大学, 文学研究科, 教授 (70212884)
Research Collaborator NAKAZIMA SHINPEI  
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords広告史 / デザイン史 / 歴史社会学 / 表象文化 / モダニズム期 / 広告史研究 / 日本 / 大阪
Outline of Final Research Achievements

For this study, the bibliography consisted of approximately 12,000 documents, which is far beyond the standard number. Using those documents as reference materials, 15 sub-themes were established, and a symposium was held on Examining Research Which Overlooks the Role of Mannensha and Osaka in Achievements in Advertising Media History Studies. From the viewpoints of sociology, design history, contemporary Japanese history, media studies, and advertising theory, we more closely examined the role of Mannensha and Osaka in the establishment of modern advertising, as well as the various factors that affected that role, the media industry and industry trends as well as changes in the structure of the industry, the views and power of traction of prominent individuals, and media events (e.g. exposition) and their relationship to advertising.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report

Research Products

(14 results)

All 2016 2014 2013 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 広告デザインと前衛芸術、その大阪での融合2013

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Journal Title

      橋爪節也、加藤瑞穂編著『戦後大阪のアヴァンギャルド芸術―焼け跡から万博前夜まで―』、大阪大学出版会

      Volume: 13

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 『アイデア』が『廣告界』だったころ2013

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Journal Title

      『アイデア』、誠文堂新光社

      Volume: 第61巻第5号(通巻360号) Pages: 147-178

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 萬年社のコレクションと黎明期のイベント企画活動―大阪の広告史研究序説―2013

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Journal Title

      民族藝術

      Volume: 29巻 Pages: 67-73

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本の広告業の先駆〈萬年社〉の広告デザインへの意識 ―明治末~大正初めを中心に2014

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      大正イマジュリー学会 2014年度第2回国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Year and Date
      2014-12-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] アジア・太平洋戦争期における宣伝と広告業界 ―日本宣伝文化協会の活動を中心に―2014

    • Author(s)
      中島晋平
    • Organizer
      日本マスコミュニケーション学会平成26年度秋季研究発表会
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 聞き取り調査による戦後日本広告史の基礎研究2013

    • Author(s)
      土屋礼子、竹内幸絵
    • Organizer
      日本広告学会第44回大会
    • Place of Presentation
      九州産業大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] デザインと前衛芸術、その大阪での融合

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      大阪大学総合学術博物館企画展報告
    • Place of Presentation
      大阪大学総合学術博物館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 近代広告の誕生と大阪-萬年社コレクションから見る広告デザインの黎明

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      第28回民族芸術学会大会
    • Place of Presentation
      大阪歴史博物館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 旧萬年社コレクションより 明治大正期のしかけちらしからみる広告の本質

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      日本広告学会クリエーティブ・フォーラム
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 近代広告の誕生-雑誌広告界が果たした役割

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      日本出版学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学梅田サテライト
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] グラフィック・デザインに流れる前衛

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Organizer
      総合学術博物館創立10周年記念シンポジウム【オオサカがとんがっていた時代 大阪のアヴァンギャルド芸術 -焼け跡から万博前夜までー】
    • Place of Presentation
      大阪大学中ノ島センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 萬年社四十年史要 復刻および解説2016

    • Author(s)
      竹内幸絵
    • Publisher
      ゆまに書房
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪広告史データベース 萬年社コレクション

    • URL

      http://ucrc.lit.osaka-cu.ac.jp/mannensha/report.php

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Remarks] 大阪の広告史データベース 萬年社コレクション

    • URL

      http://ucrc.lit.osaka-cu.ac.jp/mannensha/

    • Related Report
      2014 Research-status Report

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Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

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