• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking of the meaning of study in high school in Japan:focusing on relationship between students and society

Research Project

Project/Area Number 24530935
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

TAKAHASHI Akiko  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90431387)

Research Collaborator MOCHIZUKI Kazue  秋田大学
OHTSU Takashi  武庫川女子大学, 短期大学部
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords高校 / 総合学習 / 発達支援 / 探究学習 / 協同学習 / 学習指導 / 授業 / 授業研究 / 他者 / 社会 / ナラティブ / 学習 / 対話
Outline of Final Research Achievements

I conducted ethnographic research from 2013 to 2015 in more than 10 high schools, including class observation, interviews and analysis of texts written by students. I analyzed one English class and Modern society classes thoroughly.
C high school: Teachers are trying to help recover their students’ self-esteem. Their students have many difficulties. E teacher reorganized his modern society class curriculum and tries to introduce people of the same generation who tried to overcome their trauma and also encouraged students to write about themselves. They could gradually talk about themselves with each other and nurture friendships.Talking with each other and make perceptions or find themselves is important for high school students. We need to think about how we can provide them with educations that will prepare them for life.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report

Research Products

(15 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 海外における学習意欲を高める試み- スウェーデンの高校の事例を通して2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      教育と医学

      Volume: 63(4) Pages: 34-43

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習指導と生活指導(発達支援)をつなぐ試み2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      <若年市民層>の教育エンパワメントの実践構造と促進方策に関する臨床的研究 平成24年~26年科学研究費補助金基盤研究B成果報告書 菊地栄治

      Volume: 1 Pages: 159-178

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 北海道の全国学力学習状況調査をめぐる状況2014

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学編

      Volume: 65(1) Pages: 141-156

    • NAID

      110009822633

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合学習における課題設定過程2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      質的心理学研究

      Volume: 12 Pages: 138-155

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 総合学習「旭川名物をつくろう」の継続観察2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学

      Volume: 63巻2号 Pages: 143-154

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが創る授業を追究する堀川小学校の調査研究-教師の働きかけに焦点を当てて2013

    • Author(s)
      坂井誠亮・高橋亜希子・浦瀬潔
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要 教育科学

      Volume: 63巻1号 Pages: 161-176

    • NAID

      110009559925

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 北海道の学力と学習の課題2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      北海道臨床教育学会・ 日本臨床教育学会合同研究会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学札幌駅前サテライト(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2015-04-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育実践者の発達に資する実践の観察と記述2015

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      日本発達心理学会第26回大会
    • Place of Presentation
      東京大学本郷キャンパス(東京都)
    • Year and Date
      2015-03-20
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] Recent Attempts to Improve Curriculums and Lessons in Japanese High Schools2014

    • Author(s)
      Takahashi Akiko
    • Organizer
      The 5th Pacific Rim Conference of Education
    • Place of Presentation
      University of Taipei、Taiwan
    • Year and Date
      2014-11-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 他者・社会との関係性を基盤とした高校実践の検討:英語の授業とシティズンシップ教育

    • Author(s)
      高橋亜希子・望月一枝
    • Organizer
      日本教育方法学会第49回大会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 海外の高校における探究学習-スウェーデン・アメリカの高校の例を通して

    • Author(s)
      高橋亜希子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第24回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] わからないことに耐えることの意味 <生(ライフ)>にふれる声を聴き、<私>のことばで語り合う-いま、臨床教育学の展開に期待すること

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Organizer
      北海道臨床教育学会第2回大会
    • Place of Presentation
      札幌サンプラザ
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 総合学習を通した高校生の自己形成2013

    • Author(s)
      高橋 亜希子
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 子どもが創る授業を追究する堀川小学校の調査研究 -教師の働きかけに焦点を当てて-

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6804/1/63-1-kyoiku-14.pdf

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Remarks] 総合学習「旭川名物を作ろう」の継続観察

    • URL

      http://s-ir.sap.hokkyodai.ac.jp/dspace/bitstream/123456789/6905/1/63-2-kyoiku-13.pdf

    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi