• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical survey on the process of being established "New Position" (SUKAN-KYOYU) in teaching profession

Research Project

Project/Area Number 24531032
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMeijo University

Principal Investigator

KIOKA Kazuaki  名城大学, 大学・学校づくり研究科, 教授 (10186182)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) KATO Takahide  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30344782)
ODA Yasuyuki  三重大学, 教育学部, 准教授 (40441498)
Research Collaborator NOMURA Yukari  高知市立潮江南小学校, 教頭
SUEMATSU Hiroki  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (10451692)
TERUYA Shota  愛知東邦大学, 人間学部, 助教 (90595737)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2013: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords新しい職 / 主幹教諭 / ミドルリーダー / 教員リーダー / リーダーシップ / マネジメント・モデル / 学校組織 / 専門職基準 / 異業種協働
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the process of being established “New Position” called SUKAN-KYOYU in teaching profession. In Japan, we have been able to position SYUKAN-KYOYU after 2007, but this position still hasn’t established in school organization because the School Education Law just regulated its role ambiguously. In this study, we engaged in empirical survey in Kochi prefecture Japan and international comparative study with the practices or theories in U. S., U. K., Canada, and New Zealand.
As a result, we found they use the term of teacher leader/teacher leadership in a context of school improvement in the foreign countries. This means they understand the leadership in school hierarchically, and they transform using the term of instructional leadership from the extension of principal own leadership to distributed leadership in a school.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report

Research Products

(11 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 「学校における水平的リーダーシップの有効性に関する事例的検討―ビジネス・マネジメント・モデルからの転換」2015

    • Author(s)
      木岡一明
    • Journal Title

      『大学・学校づくり研究』

      Volume: 7 Pages: 61-72

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「アメリカにおける学校改善に果たす教員のリーダーシップに関する一考察―Joseph Murphyの「教員リーダーシップ」に関する議論に着目して」2015

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      『大学・学校づくり研究』

      Volume: 7 Pages: 5-19

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 「イギリスにおける「学校ミドル全国研修プログラム(Leading from the Middle)」の特徴と課題―実務に基づくミドルシーダーシップ開発の課題に着目して」2015

    • Author(s)
      末松裕基
    • Journal Title

      『大学・学校づくり研究』

      Volume: 7 Pages: 21-33

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] アメリカにおける教員リーダーのスタンダードに関する一考察―教員リーダーシップ探究協議会のスタンダードに注目して―2014

    • Author(s)
      織田泰幸
    • Journal Title

      大学・学校づくり研究

      Volume: 6 Pages: 5-16

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カナダ・オンタリオ州における学校ミドルをめぐる政策動向2014

    • Author(s)
      照屋翔大
    • Journal Title

      大学・学校づくり研究

      Volume: 6 Pages: 17-27

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校評価事業の全町展開が果たした意義とその促進要因試論―愛知県旧一色町における事例分析―2013

    • Author(s)
      木岡一明
    • Journal Title

      大学・学校づくり研究

      Volume: 第5巻 Pages: 5-13

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校における事務職員の位置と機能に関するアナロジカルな検討―「学校事務職員」の内実構成のための試論的考察2014

    • Author(s)
      木岡一明
    • Organizer
      日本教育事務学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2014-12-06
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職における「新しい職」の確立過程に関する実証的研究(2)―Joseph Murphyの教員リーダーに関する議論を手がかりとして―2014

    • Author(s)
      織田泰幸・木岡一明・野村ゆかり・加藤崇英・末松裕基・照屋翔大
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職における「新しい職」の確立過程に関する実証的研究(3)2014

    • Author(s)
      木岡一明・野村ゆかり・末松裕基・照屋翔大・加藤崇英・織田泰幸
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Year and Date
      2014-06-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 教職における「新しい職」の確立過程に関する実証的研究(1)―問題の所在と分析フレームの整序―2013

    • Author(s)
      木岡一明・野村ゆかり・照屋翔大・織田泰幸・加藤崇英
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 教職における「新しい職」の確立過程に関する事例研究(2)―探索期における高知県「主幹教諭」の場合―

    • Author(s)
      木岡一明、野村ゆかり
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi