• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An educational study on the change of family and cultural succession among ethnic minority groups in China

Research Project

Project/Area Number 24531080
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology of education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KOBAYASHI Atsuko  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (90195769)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HANAI Miwa  早稲田大学, 兼任講師 (70578476)
Research Collaborator 鄭 新蓉  北京師範大学, 教授
魏 曼華  北京師範大学, 副教授
武 宇林  北方民族大学, 教授
呉 暁蓉  四川大学, 教授
李 恩珠  韓国・明知短期大学, 客員教授
ボロル  内蒙古財経大学, 副教授
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsエスニック・マイノリティ(少数民族) / 中国 / 女性 / 家庭教育 / 文化の継承/断絶 / 近代学校教育 / 回族 / 教員 / エスニック・マイノリティ / 家族 / 近代教育 / 少数民族 / 文化伝達 / 国際研究者交流
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explore the reality of success or struggle of ethnic culture in ethnic minority families in China by analyzing the enrollment, migration, and transformation under social change after the 1980s.
The following conclusions were obtained from the study:(1) Many ethnic minority women work in distant cities with the spread of modern education. These women are free from the tradition of their ethnic culture.(2) Some of the ethnic minority women marry into other ethnic groups. It is very difficult for them to preserve their cultural legacy after marriage; there is a discontinuity of the woman’s cultural inheritance in such a marriage.(3) Parents of many ethnic minority children work away from their hometown. Many children are separated from their parents and live alone in a school dormitory. The separation of a family and its effect on the child’s education pose a serious sociological problem and can hinder the continuity of their own culture.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (12 results) (of which Invited: 5 results) Book (13 results)

  • [Journal Article] 日本軍占領下の北京における少数民族と女子中等教育―実践女子中学に焦点を当てて―2015

    • Author(s)
      新保敦子
    • Journal Title

      1920年代から1930年代中国周縁エスニシティの民族覚醒と教育に関する比較研究

      Volume: 1 Pages: 60-73

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国農村部における子どもの貧困に関する一考察―留守児童の寄宿舎生活に焦点を当てて―2014

    • Author(s)
      新保敦子
    • Journal Title

      学術研究

      Volume: 63 Pages: 65-74

    • NAID

      40020419168

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「子どもの貧困と対抗戦略に関する国際比較研究」2014

    • Author(s)
      小林(新保)敦子 その他
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 21 Pages: 1-20

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of the education and social mobility:Based on study of the Hui Muslim family in China2014

    • Author(s)
      Atsuko SHIMBO
    • Journal Title

      学術研究

      Volume: 62 Pages: 1-7

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 「公教育と多文化教育―近現代中国におけるエスニック・マイノリティに焦点を当てて」2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 56 Pages: 131-136

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「現代中国英語教育和教育差距:関于少数民族地区小学英語教育必修化」2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Journal Title

      日本現代中国研究2012

      Volume: 2012年 Pages: 183-196

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中華民族意識の形成に関する一考察―教科書に描かれた領土及びエスニック・マイノリティの分析から2012

    • Author(s)
      新保敦子
    • Journal Title

      学術研究

      Volume: 61 Pages: 31-52

    • NAID

      120005300872

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 日中友好運動の過去・現在・未来―高良真木のオーラルヒストリーに依拠して―2012

    • Author(s)
      新保敦子
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 23 Pages: 51-66

    • NAID

      120005300897

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本、中国、周縁エスニシティにおける対東アジア認識―三者の交錯の観点から―2014

    • Author(s)
      新保敦子
    • Organizer
      教育史学会(コロキウム)
    • Place of Presentation
      日本大学
    • Year and Date
      2014-10-05
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] グローバル時代における言語教育による子どもの貧困の拡大 ―中国の農村部及び少数民族地域に焦点を当てて―2014

    • Author(s)
      新保敦子
    • Organizer
      学習社会学会(課題研究)
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2014-09-07
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本高齢者学習的現状及課題―従克服代溝的視角出発

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Organizer
      友善楽齢・幸福台中 2013年高齢学習与楽活国際研討会
    • Place of Presentation
      台湾台中・朝陽科技大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育におけるジェンダー平等―中国ムスリムに焦点を当てて―

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Organizer
      日本社会教育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 蒙疆政権下伊斯蘭教徒工作与教育―以善隣回民女塾為中心

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Organizer
      内蒙古回族文化教育論壇
    • Place of Presentation
      中国包頭・内蒙古科技大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 青少年校外活動的課題和展望

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Organizer
      中・日・台社会教育交流研討会
    • Place of Presentation
      台湾台北・台湾師範大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] Life Style Transformation and Cultural Tradition Associated with ModernSchool Education -With a focus on Hui Female Teachers in China

    • Author(s)
      Atsuko SHIMBO
    • Organizer
      Islam and Multi-culturalism Coexistence and Symbiosis
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] ジェンダーと国際教育開発(寧夏回族自治区における女子教育)

    • Author(s)
      新保敦子
    • Organizer
      比較教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 公教育と多文化教育―近現代中国におけるエスニック・マイノリティに焦点を当てて―

    • Author(s)
      新保敦子
    • Organizer
      教育史学会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ビッグデータを発信する中国vs.こもり続ける日本

    • Author(s)
      新保敦子
    • Organizer
      全国図書館展
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 朝鮮族の都市移動と文化伝承

    • Author(s)
      花井みわ
    • Organizer
      国際フォーラム
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of the education and social mobility :Based on study of the Hui Muslim family in China

    • Author(s)
      Atsuko Shimbo
    • Organizer
      International workshop on Muslim in Asian countries
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 国際フォーラム報告書 近代学校教育の普及とマイノリティの文化継承・断絶―女性教師のライフストーリーの分析から― Dissemination of modern school education and cultural inheritance/discontinuity:Analysis based of lifestories of women's teacher2015

    • Author(s)
      新保敦子編
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      早稲田大学MDセンター
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 国際フォーラム報告書 1920年代~40年代における中国回族―オーラルヒストリーに焦点を当てて―2015

    • Author(s)
      新保敦子編
    • Total Pages
      79
    • Publisher
      早稲田大学MDセンター
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 中国エスニック・マイノリティの家族―変容と文化継承をめぐって2014

    • Author(s)
      新保敦子
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      国際書院
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 我的教師之路―中日中小学教師口述史2014

    • Author(s)
      魏曼華、鄭新蓉、新保敦子
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      教育科学出版社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 「Life Style Transformation and Cultural Tradition Associated with Modern School Education in Islam and Multiculturalism Coexistence and Symbiosis」2014

    • Author(s)
      Atsuko SHIMBO
    • Publisher
      Organization for Islamic Area Studies Waseda University
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「回族・朝鮮族における民族文化継承と学校教育」『中国・朝鮮族と回族の過去と現在』2014

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Publisher
      創土社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 中国エスニック・マイノリティ家族の変容と文化伝承―ライフストーリーの分析から―2014

    • Author(s)
      新保敦子
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      国際書院
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 『子どもの貧困と対抗戦略に関する国際比較研究 中間報告書』2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      トライエックス
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「女性の教育と就労」『中国経済史』2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「現代中国における英語教育―小学校英語教育の現場から―」『中国の初等中等教育の発展と変革』2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Publisher
      科学技術振興機構 中国総合研究交流センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「日本高齢者学習的現状及課題―従克服代溝的視角出発」『友善楽齢・幸福台中 2013年高齢学習与楽活国際研討会報告書』2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Publisher
      朝陽科学技大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 「高齢者学習的現状与課題―従克服年齢層差距的視点対跨年齢層共存社会的嘗試」『終身学習行動策略』2013

    • Author(s)
      新保 敦子
    • Publisher
      台北師大書苑
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 国際フォーラム・社会変動の下でのマイノリティと文化伝承―ライフストーリーの分析から―」2013

    • Author(s)
      新保敦子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      早稲田大学MDセンター
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi