• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Student attitudes toward and HRT satisfaction with foreign language activities

Research Project

Project/Area Number 24531099
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

INOI SHINICHI  茨城大学, 教育学部, 教授 (80254887)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2015)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords外国語活動 / 小学校 / 英語 / 学級担任 / 授業好意度 / 学習意欲 / 英語教員免許 / 時間数 / HRT / ALT / 授業の好き嫌い / 英語学習意欲 / 相関関係 / 授業時数 / TT / 好き嫌い / 英語教室 / 自己有能感 / 英語の好き嫌い
Outline of Final Research Achievements

The study tries to examine if there is a relationship between homeroom teacher(HRT) factors (i.e., English teaching license and teacher attitudes toward English and English lessons) and student factors (i.e., student attitudes toward English and English lessons, student English learning motivation, and student confidence in doing various English activities) in primary schools in Japan. Correlational analyses were performed between HRTs’ and students’ responses to questionnaires. Results showed that none of the HRT variables were statistically correlated with any of the student variables examined. The findings were discussed in terms of the nature of teacher roles in team-taught English lessons: the HRT usually played a supporting role rather than the leading role in TT English lessons.

Report

(5 results)
  • 2015 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2016 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 英語教育特区への小学校早期英語教育導入から学べるもの2016

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 65

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 児童が好む英語の授業とそうでない授業の質的分析2015

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 34 Pages: 69-80

    • NAID

      40020667435

    • Related Report
      2015 Annual Research Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校英語に対する学習者の態度は中学校で変化するのか2015

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 64 Pages: 135-149

    • NAID

      120005604528

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校外国語活動において、教師はどのような時に成功感と失敗感を感じているか2014

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 33 Pages: 81-95

    • NAID

      120005527195

    • Related Report
      2014 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校外国語活動は必修化後変化したのか,しないのか。2013

    • Author(s)
      猪井新一・真歩仁しょうん
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 32 Pages: 81-95

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童が好きな英語授業と嫌いな英語授業の質的分析2016

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      言語教育エキスポ2016
    • Place of Presentation
      早稲田大学 早稲田キャンパス(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2016-03-06
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校英語の早期化はどのような影響を及ぼすのか-児童の学外教育と情意面のからの分析-2015

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第15回小学校英語教育学会広島大会
    • Place of Presentation
      広島大学 東広島キャンパス(広島県東広島市)
    • Year and Date
      2015-07-25
    • Related Report
      2015 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動において、学級担任と児童の英語学習態度には関連性はあるのか2015

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      言語エキスポ2015
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2015-03-15
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] Do teacher attitudes toward English lessons have an impact on those of students?2014

    • Author(s)
      Inoi Shin'ichi
    • Organizer
      The Sixth CLS International Conference
    • Place of Presentation
      National University of Singapore
    • Year and Date
      2014-12-04 – 2014-12-06
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校外国語活動における教師の成功感と失敗感をもたらす要因2014

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第40回全国英語教育学会徳島研究大会
    • Place of Presentation
      徳島大学常三島キャンパス
    • Year and Date
      2014-08-09 – 2014-08-10
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の外国語活動に対する態度や英語学習意欲はどのような要因によって影響を受けているのか2014

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第14回小学校英語教育学会神奈川大会
    • Place of Presentation
      関東学院大学金沢八景キャンパス
    • Year and Date
      2014-07-26 – 2014-07-27
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] ALT依存型から学級担任型の小学校外国語活動を目指して2012

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第38回全国英語教育学会愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員および中学校教員から見た外国語活動の児童・生徒に及ぼす影響

    • Author(s)
      猪井 新一
    • Organizer
      第39回全国英語教育学会北海道研究大会
    • Place of Presentation
      北星学園大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校ALTの視点から見た「外国語活動」:全国調査の結果

    • Author(s)
      猪井新一・真歩仁しょうん
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語活動の小中連携に関する全国調査

    • Author(s)
      猪井新一・真歩仁しょうん
    • Organizer
      第13回小学校英語教育学会沖縄大会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員の目指すべき英語発音:正確さか通じやすさか

    • Author(s)
      西尾由里・猪井新一・都築雅子
    • Organizer
      語学エキスポ2013
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi