• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advanced Curriculum Program Development through collaboration with Japanese and English

Research Project

Project/Area Number 24531123
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

SUGAI KAZUMI  兵庫教育大学, 学校教育研究科(研究院), 准教授 (10252206)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TSUJI Yukio  慶應義塾大学, 法学部, 教授 (10207368)
YAGI Kentaro  中央学院大学, 商学部, 講師 (80440527)
YAGIHASHI Hirotoshi  杏林大学, 外国語学部, 准教授 (40453526)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords国語教育 / 英語教育 / 言語研究 / 対照研究 / 言語教育 / 国語科 / 英語科
Outline of Final Research Achievements

The present research is devoted to correlating the subjects, Japanese and English, at the level of junior and senior high school. Some grammatical phenomena are hardly noticed even if they are common to Japanese and English. To the extent that English irreguler verbs are frequently used, Japanese verbs iu (say), iku (go) and others should be called "irreguler verbs" in that they are not only frequently used, but also have irreguler forms in the honnorifics, not in the conjugation. The findings in this research have been published into two books.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2015 2014 2013 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 英語科教員養成における対話型事例シナリオを活用したPBL教育2014

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Journal Title

      杏林大学教職課程年報

      Volume: 1 Pages: 1-8

    • NAID

      120006872235

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文章作成指導へ言語学的アプローチ2014

    • Author(s)
      菅井三実
    • Journal Title

      月刊 兵庫教育 (兵庫県立教育研修所)

      Volume: 2014年3月号 Pages: 28-31

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 言語理論と教育実践との相互作用的アプローチ2014

    • Author(s)
      菅井三実
    • Organizer
      日本英文学会関西支部第9回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学衣笠キャンパス
    • Year and Date
      2014-12-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 学際研究としての認知言語学を捉え直す2014

    • Author(s)
      辻 幸夫
    • Organizer
      日本認知言語学会第15回全国大会
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ことわざの定型性と創造性

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      日本ことわざ学会
    • Place of Presentation
      豊島区南大塚地域文化創造館
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 中国人留学生の言語的実践についての一考察

    • Author(s)
      八木健太郎
    • Organizer
      留学生教育学会第18回研究大会
    • Place of Presentation
      北陸大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] コミュニケーションと心・言語:認知科学の立場から

    • Author(s)
      辻 幸夫
    • Organizer
      東京都公立学校難聴・言語障害教育研究協議会
    • Place of Presentation
      オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ことわざの暗示引用

    • Author(s)
      八木橋宏勇
    • Organizer
      第24回ことわざフォーラムシンポジウム
    • Place of Presentation
      早稲田大学文学部
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 国語教育への言語科学的アプローチ2015

    • Author(s)
      菅井三実
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 『世界の英語と社会言語学―多様な英語でコミュニケーションする』2013

    • Author(s)
      八木橋宏勇(ほか共訳)
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 新編・認知言語学キーワード事典2013

    • Author(s)
      辻幸夫・菅井三実(ほか)
    • Total Pages
      496
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 英語を通して学ぶ日本語のツボ2012

    • Author(s)
      菅井三実
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Book] 聖書起源のイディオム 42章2012

    • Author(s)
      橋本功・八木橋宏勇
    • Total Pages
      496
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi