• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Natural Disaster Class at Teacher-Training College

Research Project

Project/Area Number 24531197
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

TANAKA Hiroko  滋賀大学, 教育学部, 教授 (00324559)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 秋山 元秀  滋賀大学, 教育学部, 教授 (00027559)
木全 清博  京都華頂大学, 現代家政学部現代家政学科, 教授 (40142765)
榎本 ヒカル  東京福祉大学, 教育学部, 准教授 (00423517)
Research Collaborator YAMASAKI Kotoko  滋賀大学, 教育学部, 名誉教授
FUJITANI Terumasa  滋賀県中学校, 社会科教諭
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2016)
Budget Amount *help
¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords東日本大震災 / 教員養成課程 / 自然災害授業 / 授業開発 / 自然災害 / 災害教育 / 学士課程教育 / 教育プログラム / 自然災害教育 / カリキュラム / カリキュラム構成・開発 / 教員養成 / 学校 / 災害対応 / 減災
Outline of Final Research Achievements

The study aims to develop a program for natural disaster learning class at teacher-training college in Japan. Six years have passed since the Great East Japan Earthquake occurred, and yet very few disaster learning classes are implemented at present, especially in the teacher-training colleges whose students are to be school teachers.
Under such consideration, to collect data and know its circumstances, first we conducted a survey of the number of disaster classes done in curriculum and the effect of students` on-site field disaster activities performed in several towns of Tohoku, in 2011-2012. Our study revealed that there were some colleges with no disaster learning class, while field study is found essential in terms of their understanding menace of natural disaster. Here we conclude that it should be indispensable, getting over some present severe realities, for teacher-training college, for a step, to set up in any way a natural disaster learning class as a compulsory subject.

Report

(6 results)
  • 2016 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2015 Research-status Report
  • 2014 Research-status Report
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 家庭科における住まいに関する教育実践の意義2016

    • Author(s)
      田中宏子
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 941(6) Pages: 72-75

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園・保育園における畳の使用実態2016

    • Author(s)
      正岡さち、井上直美、亀崎美苗、田中宏子
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要(人文・社会科学)

      Volume: 50 Pages: 131-139

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の家事分担度と協調性の高まり2016

    • Author(s)
      田中宏子
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要  人文科学・社会科学・自然科学

      Volume: 65 Pages: 25-33

    • NAID

      120005753224

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 茨城県に於いて東日本大震災により県内外へ避難した子どものいる世帯の生活状況2015

    • Author(s)
      田中宏子、乾 康代
    • Journal Title

      人間と生活環境

      Volume: 22(2) Pages: 93-102

    • NAID

      110010033077

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 長春における都市計画と景観2013

    • Author(s)
      秋山元秀
    • Journal Title

      小島安雄編「中国東北における地域構造の変化に関する地理的調査研究:長春調査報告」京都大学 科学研究費補助金調査報告

      Volume: なし Pages: 1-6

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校における地域教育の実態把握2013

    • Author(s)
      田中宏子、山口愛
    • Journal Title

      亀崎美苗「学校における住教育の授業づくりに有効な教材開発とその評価」埼玉大学 科学研究費補助金調査報告

      Volume: なし Pages: 17-36

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] 社会科における災害学習の一研究2013

    • Author(s)
      冨士谷晃正
    • Journal Title

      社会科教育の創造 社会科教育研究室紀要

      Volume: 20 Pages: 31-40

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 地震発生時の学校の災害対応力を高める対策2013

    • Author(s)
      田中宏子・山崎古都子
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要 人文科学・社会科学・自然科学

      Volume: 62 Pages: 1-6

    • NAID

      120005296730

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成課程における災害教育の実施に関する調査研究2014

    • Author(s)
      米田絢子、田中宏子
    • Organizer
      日本家政学会関西支部
    • Place of Presentation
      京都聖母女学院短期大学
    • Year and Date
      2014-10-25
    • Related Report
      2014 Research-status Report
  • [Presentation] 東日本大震災に関わる新聞報道・手記分析から学ぶ学校の災害対応

    • Author(s)
      米田絢子・森沙和子・石田享子・田中宏子
    • Organizer
      日本家政学会関西支部第35回(通算91回)研究発表会
    • Place of Presentation
      大阪青山大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 巨大地震災害を生きる

    • Author(s)
      田中宏子
    • Organizer
      滋賀県日野町町民大学講座
    • Place of Presentation
      滋賀県日野町立中央公民館
    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 文部科学省検定済教科書 中学校「技術・家庭 家庭分野」2016

    • Author(s)
      田中宏子、大竹美登利、他
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      開隆堂出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 文部科学省検定済教科書<家庭726>準拠 技術・家庭学習指導書(家庭分野)内容編C2016

    • Author(s)
      田中宏子、榎本ヒカル、他 (担当部分は単著)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      開隆堂出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新・教職科目要説初等教育編-レポート・試験はこう書く、「家庭科指導法」「家庭」2015

    • Author(s)
      榎本ヒカル、共著 (担当部分は単著)
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi