• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of Innovative Science,Technology,Engineering and Mathematics Education in U.S.-Recommendation for Educational Reform

Research Project

Project/Area Number 24531219
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2013-2014)
Tokoha Gakuen University (2012)

Principal Investigator

NAGASU Namio  筑波大学, その他の部局等, 名誉教授 (90018044)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) KUMANO Yoshisuke  静岡大学, 大学院, 教授 (90252155)
DEGUCHI Ken  常葉大学, 教育学部, 教授 (40298451)
UCHINOKURA Shingo  鹿児島大学, 教育学部, 准教授 (70512531)
ITOU Shinya  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (10570434)
Research Collaborator IZUMI Naoshi  筑波大学, 人間系, 特任研究員 (50734894)
ISHIZAKI Tomonori  常盤大学, 教育学部, 助教 (60747020)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2014: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2013: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsSTEM 教育 / 科学、技術、工学、数学教育 / カリキュラム研究 / 教科横断 / アメリカの科学教育 / スタンダード教育 / 日本の理科教育、数学教育、技術教育 / STEM教育 / 米国の科学教育 / 米国の数学教育 / 米国のスタンダード / NGSS / 教科領域横断 / カリキュラム構成 / Common Core / 次世代全米科学スタンダード / 科学/技術/工学/数学リテラシー / 科学教育フレームワーク / Common Core / NSTA(全米科学教育連合学会) / NCTM(全米数学教育学会) / Learning Progressions / STEM 教育 / 科学教育 / 理科教育 / 数学教育 / 理数教育 / 技術教育 / 工学教育
Outline of Final Research Achievements

Results: Clarified the following in terms of research based on literature, documents and field investigation of Iowa and Minnesota States, and NSTA(National Science Teachers Association) and National Convention of NCTM(National Council of Teachers of Mathematics) ; ①the some point of similar but different compared school education in Japan and U.S. in terms of “Rika” subject in Japan with ”Science” subject,②The evidence of Federal Law and administration and public finance.③STEM education examples of corporations, Academic Associations, Textbook publishers, States, School Districts, ④Teaching and learning contents of Physical Science and Life Science from Science Education Standards, “Framework and NGSS”, ⑤survey of STEM Schools of Minnesota and Iowa State,⑥Recommendation; Innovation of Education in Japan for overcoming International competition will be indispensable the across subjects, like STEM education.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2015 2014 2013 Other

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 米国のSTEM教育改革運動ー科学教育の観点より その一 全体的動向2014

    • Author(s)
      長洲南海男、北田典子
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 1 Pages: 56-57

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 米国のSTEM教育改革運動ー科学教育の観点より  その二 FrameworkのLife Science を主として2014

    • Author(s)
      北田典子、長洲南海男
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 1 Pages: 178-179

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおけるSTEM教育推進の活動事例報告-ア イオワ州での取り 組みに着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾_、石崎友規、齊藤智樹、Irma Rahma Suwarma、 今村哲 史、熊野善介、長洲南海男
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29(1) Pages: 87-92

    • NAID

      130006660051

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The characteristics of STEM education in the US and possible implementation models for Japanese contexts: Examining the data from teacher training and model STEM activities2014

    • Author(s)
      Yoshisuke Kumano
    • Journal Title

      ISMTEC 2014

      Volume: 1 Pages: 43-43

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおけるSTEM教育推進の活動事例 報告-ア イオワ州での取り組みに着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾_、石崎友規、齊藤智樹、Irma Rahma Suwarma、今村哲史、 熊野善介、長洲南海男
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会報告

      Volume: 29(1) Pages: 87-92

    • NAID

      130006660051

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカにおけるSTEM教育推進の活動事例報告-ア イオワ州での取り 組みに着目して-2014

    • Author(s)
      内ノ倉真吾_、石崎友規、齊藤智樹、Irma Rahma Suwarma、今村哲史、 熊野善介、長洲南海男
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会
    • Place of Presentation
      日本科学教育学会研究会
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] The characteristics of STEM education in the US and possible implementation models for Japanese contexts: Examining the data from teacher training and model STEM activities2014

    • Author(s)
      Yoshisuke Kumano
    • Organizer
      The 2nd International Science, Mathematics and Technology Education Conference
    • Place of Presentation
      The Ambassador Hotel, Bangkok
    • Year and Date
      2014-11-08
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育改革運動ー科学教育の観点より その二 FrameworkのLife Science を主として2014

    • Author(s)
      北田典子、長洲南海男
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-12
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育改革運動ー科学教育の観点より その一 全体的動向2014

    • Author(s)
      長洲南海男、北田典子
    • Organizer
      日本教科教育学会第40回全国大会
    • Place of Presentation
      兵庫教育大学神戸ハーバーランドキャンパス
    • Year and Date
      2014-10-11
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育の最新の動向(1) ”Next Generation Science Standards”の基本的な内容構成に着目して-

    • Author(s)
      出口憲、内ノ倉真吾、伊藤伸也、熊野善介、長洲南海男
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] 米国のSTEM教育の最新の動向(2)-”Next Generation Science Standards”の基本的な内容構成に着目して

    • Author(s)
      内ノ倉真吾、出口憲、伊藤伸也、熊野善介、長洲南海男
    • Organizer
      日本理科教育学会第63回全国大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Book] 米国の革新的科学/技術・工学/数学教育の解明-日本の教育革新へのビジョン提言 最終報告書2015

    • Author(s)
      長洲南海男
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      いなもと印刷会社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 米国の革新的科学/技術・工学/数学教育の解明-日本の教育革新へのビジョン提言 第2回中間報告書2014

    • Author(s)
      長洲南海男
    • Total Pages
      58
    • Publisher
      いなもと印刷会社
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Book] 新しい学びを拓く理科 授業の理論と実践 中・高等学校編. (アメリカの理科教育)2013

    • Author(s)
      長洲 南海男 (大髙泉編著)
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi