• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the effectiveness and instruction of JSL-Japanese bilingual education for the deaf

Research Project

Project/Area Number 24531272
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionBeppu University Junior College

Principal Investigator

ABE Takanobu  別府大学短期大学部, その他部局等, 教授 (90580613)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2014: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2013: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords聴覚障害教育 / バイリンガル・アプローチ / 日本手話 / 言語発達 / 認知発達
Outline of Final Research Achievements

In this study, it is concluded that they have been developed cognition equivalent to the grade level, and two languages of Japanese Sign Language(JSL) as the first language and written Japanese as the second language in the JSL-Japanese bilingual Deaf school. It is seems that JSL in JSL-Japanese bilingual children is developed to ‘the Academic Language’ level by using the instruction of visual strategies which are characterized JSL linguistic construction. In Japanese as the second language, it was found that JSL-Japanese Deaf Children have grown to read comprehension written Japanese texts, which is translated into JSL. As for writing Japanese, there is a delay starting point, but it was allowed to develop until they can construct the text while using certain complex sentences by up to the sixth grade.

Report

(4 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Research-status Report
  • 2012 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2015 2014 2013 2012

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障害教育における日本手話・日本語バイリンガル教育に関する研究2015

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      明星大学通信制大学院研究紀要教育学研究

      Volume: 14 Pages: 89-93

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Journal Article] 聴覚障害教育における日本手話・日本語バイリンガル・アプローチによる授業-授業の中で二つの言語をどのように用いているか-2014

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 33 Pages: 29-38

    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Journal Article] バイリンガル・アプローチによるろう教育における教室談話分析-日本手話による視覚的かつ言語的なストラテジーに焦点をあてて-2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育研究

      Volume: 9 Pages: 50-66

    • NAID

      120005478480

    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DN-CAS認知評価システムによる聴覚障害児の認知発達2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      別府大学短期大学部紀要

      Volume: 32 Pages: 43-50

    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校(聴覚障害)の授業における手話・指文字の活用2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 41 Pages: 65-75

    • Related Report
      2012 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「読む」「書く」に困難のある発達障害児童の指導に関する研究2014

    • Author(s)
      阿部敬信・上山愛夢
    • Organizer
      日本LD学会第23回大会
    • Place of Presentation
      大阪国際会議場
    • Year and Date
      2014-11-23 – 2014-11-24
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の言語発達の相互依存性2014

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第52回大会
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2014-09-20 – 2014-09-22
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] バイリンガルろう教育における第二言語としての日本語2014

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      第6回バイリンガル・バイカルチュラルろう教育シンポジウム
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2013 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別支援学校(聴覚障害)小学部児童の認知発達-DN-CAS認知評価システムによる認知特性と指導に生かすアドバイスシートの作成-2013

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Related Report
      2013 Research-status Report
  • [Presentation] バイリンガル・アプローチによるろう教育における教室談話分析2012

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      2012年度母語・継承語・バイリンガル教育研究大会
    • Place of Presentation
      桜美林大学四谷キャンパス
    • Related Report
      2012 Research-status Report
  • [Presentation] 日本手話・日本語バイリンガル児童の認知発達2012

    • Author(s)
      阿部敬信
    • Organizer
      日本特殊教育学会第50回大会
    • Place of Presentation
      つくば国際会議場
    • Related Report
      2012 Research-status Report

URL: 

Published: 2013-05-31   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi